Zorgt deze nieuwe functie voor een heuse LinkedIn strijd?

14 augustus 2014, 13:15

Het vernieuwde ‘Who’s Viewed Your Profile’-dashboard

Graaf je oude strijdbijl maar weer op. Onlangs heeft hét reputatiekanaal LinkedIn de nieuwe ‘Who’s Viewed Your Profile’ voor Engelstalige accounts gelanceerd. En naar verwachting gaat deze functie binnenkort ook voor Nederlandstaligen live. Opgelet! De nieuwe functionaliteit zorgt voor een felle competitie binnen en buiten je vertrouwde werkplek. Dus het is raadzaam om jezelf voortijdig goed te bewapenen. Hoe? Ik help je graag een handje verder!

Toegang verkrijgen

Zoals de meesten weten, komt Europa vrijwel altijd als laatste aan de beurt als het gaat om nieuwe functionaliteiten. Maar niet getreurd! Er is altijd een manier om dit probleem te omzeilen. Net zoals Facebook Graph Search, krijg je gemakkelijk, snel & gratis toegang tot het nieuwe ‘Who’s Viewed Your Profile’-dashboard door simpelweg je taalinstelling te veranderen naar Engels.

Door de taalverandering heeft je account direct toegang tot het nieuwe ‘Who’s Viewed Your Profile’-dashboard. Het dashboard is te benaderen door naar je eigen profiel te gaan. Vervolgens klik je op de dikgedrukte titel: “Who’s Viewed Your Profile”, aan de rechter sidebar van je profiel. Een andere en snellere manier is: via de menubalk > profile > “Who’s Viewed Your Profile”.

Dashboard

Gefeliciteerd, welkom op jouw compleet nieuwe en verbeterde ‘Who’s Viewed Your Profile’-dashboard! Hier kan je in één oogopslag diverse statistieken over de effectiviteit van jouw profiel inzien. Het vernieuwde dashboard is door LinkedIn vanuit de volgende filosofie ontworpen: “Geen enkele professional is exact hetzelfde. Door jezelf goed te analyseren krijg je aanvullende informatie, die jezelf een flink zetje in de juiste richting kan geven.“

De statistieken zijn gecategoriseerd in het aantal profile views, industries, companies, titles, keywords, sources & locations. De categorieën zijn gemakkelijk te benaderen via het navigatiemenu onder de statistieken. Het zijn soortgelijke statistieken die we voorheen al zagen bij de statistieken van company pages.

Een groot bijkomend verschil zijn de LinkedIn tips-vlakken. Deze uitnodigende vlakken helpen je om een beter profiel op te bouwen, wat uiteindelijk moet resulteren in meer views voor je profiel. De tips hebben (opvallend) veel weg van het welbekende social media measure tool; Klout.com. Hoe dan ook, ze zijn duidelijk, overzichtelijk en zeker effectief!

How you rank for profile views

En ten slotte de, in mijn ogen, belangrijkste en meest game-changing functionaliteit: “How you rank for profile views”. Met deze nieuwe tool is het mogelijk om jouw aantal views te vergelijken met je eigen LinkedIn-netwerk. De functionaliteit geeft LinkedIn direct een flink gamification-element. Terugkomend op de (voorheen schone) strijdbijl, wekt dit bij iedereen wel een beetje rivaliteit op. Want zeg nou eerlijk, wat geeft nou een beter gevoel dan helemaal bovenaan iemands lijstje te staan?

Met het dashboard kan je gratis de top tien van jouw netwerk zien. Mocht je helaas zelf niet in de top 10 zitten, dan kan je op de button “Jump to you” klikken. En ben je helemaal benieuwd naar de volledige lijst, dan is het nog altijd mogelijk om een premium account bij LinkedIn af te nemen.

Your company

Het is ook mogelijk om de ranglijst van het bedrijf waar je werkt te bekijken. Dit kan je doen door op de tab “Your company` te klikken.

Vervolgens kom je op een overzicht waar je je eigen rank tussen jouw eigen collega’s kan vinden. De lijst wordt gerangschikt op het aantal profile views. Idem dito geldt voor deze lijst dat dit slechts beperkt is tot de top 10 en de “Jump to profile” button.

Oneindige strijd

Al met al genoeg munitie om te zien welke vrienden eigenlijk je vijanden zijn, welke mensen je verder zouden kunnen helpen en hoe jezelf kan verbeteren. Natuurlijk vormen de profile views geen echte maatstaf voor de effectiviteit van je LinkedIn-profiel en zijn de cijfers gemakkelijk te beïnvloeden, but at least it’s something! Eén ding is zeker: naast het verhoogde aantal views van jouw profiel, knallen de pageviews cijfers van LinkedIn tegelijkertijd met jou mee.

Uiteindelijk bewandelen we allemaal hetzelfde pad met slechts een andere ladder. Heb je aanvullende tips om mij verder te helpen met het klimmen? Dan hoor ik het graag via LinkedIn.

Roy Selbach
Online Marketeer bij www.royselbach.com

Jong (25), leergierig & gedreven om de wereld een betere plek te maken, door met kleine stapjes te beginnen. Met name gespecialiseerd in Social Media Marketing met een gericht oog naar Customer Relationship Management. Bewapend met een uitgebreide media skillset; van grafisch ontwerp tot marketing in de breedste zin! Van nature een multiculturele 'ontdekkingsreiziger; is niet onbekend met alle verschillende culturen, gewoontes en geloofsovertuigingen. Eén wereld, één volk!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!