Zo genereer je AI-teksten die voldoen aan alle SEO vereisten

Met de komst van GPT-4 is het aantal toepassingen van AI in een stroomversnelling geraakt.

2 augustus 2023, 10:45 6483 x gelezen

Hoewel het model zich richt op het genereren van tekst, is het inmiddels ook in staat om complexe opdrachten uit te voeren. Niet alleen content wordt in een handomdraai gegenereerd met AI, ook code kan met enkele iteraties eenvoudig gegenereerd worden. Zo is het inmiddels mogelijk om simpele games te maken en maken mensen zonder een kennis van code zelf extensies voor hun browser en plugins voor websites dankzij GPT-4.

Niet voor niets noemde Google-topman Sundar Pichai AI al een grotere ontdekking dan die van elektriciteit en vuur. Elektriciteit heeft ons leven voor altijd veranderd op manieren die men destijds niet voor mogelijk hield, maar AI lijkt eenzelfde type ontwikkeling van ons leven te kunnen bieden.

Werk dat nu door mensen wordt uitgevoerd kan in een steeds grotere mate door AI worden uitgevoerd. Eén van de eerste werkvelden waar dit zichtbaar in wordt is online marketing en in het bijzonder zoekmachineoptimalisatie (SEO). Content wordt vrijwel foutloos door AI geschreven in een fractie van een tijd en een fractie van de kosten die horen bij menselijke tekstschrijvers. Een innovatie van formaat voor het werk van SEO specialisten.

SEO AI-teksten – Mag dat wel?

Een tekst geschreven door AI kan gevoelsmatig lijken op een tekst die niet geoorloofd is. Door de jaren heen hebben online marketeers volop teksten gegenereerd door (deels) geautomatiseerde teksten van andere partijen over te nemen en te combineren. Iets waar Google niet blij mee was en wat dan ook hard afgestraft werd waar mogelijk.

Bij AI ligt het echter anders. Een AI als GPT-4 schrijft weliswaar teksten op basis van eerdere teksten die het ‘gelezen’ heeft, maar genereert geen kopieën van bestaande teksten. In feite heeft een AI zich met eerdere input ‘ingelezen’ en op basis hiervan een eigen verhaal geschreven. Door het op deze manier te verwoorden valt direct het verschil op met gekopieerde, gecombineerde teksten: een AI schrijft tot op zekere hoogte een tekst op een vergelijkbare manier als een mens. De AI ‘leest zich in’ en schrijft op basis hiervan een tekst.

Uiteraard doen we hier de technologie enigszins tekort mee; het model van GPT-4 werkt anders dan dit, maar de analogie dekt de lading van de boodschap: AI-teksten zijn uniek geschreven.

Het is dan ook niet verrassend dat Google AI-teksten toelaat en tot  op zekere hoogte zelfs omarmt:

“For example, about 10 years ago, there were understandable concerns about a rise in mass-produced yet human-generated content. No one would have thought it reasonable for us to declare a ban on all human-generated content in response. Instead, it made more sense to improve our systems to reward quality content, as we did.”

– Google over de keuze om AI-content te omarmen

Google kan in feite ook niet anders: AI-teksten zijn van een dermate hoge kwaliteit en zo efficiënt te genereren, dat ze er niet omheen kunnen.

Maar hoewel AI-teksten grammaticaal en meestal ook inhoudelijk sterk zijn, bereik je als SEO-expert nog niet topposities door AI-teksten te genereren en copy-pasten naar je website. 

Om dat te kunnen bereiken, is een flinke eindredactie nog vereist.

AI-teksten die voldoen aan alle SEO-vereisten

Goede SEO teksten zijn teksten die de zoekvraag van de gebruiker beantwoorden. In de praktijk zijn er ook enkele belangrijke richtlijnen om mee te nemen tijdens het schrijven die de kans op goede posities in de zoekresultaten verhogen. Daarbij kan gedacht worden aan:

  • Goede verdeling keywords (positie, maar ook het aantal)
  • Goede tussenkoppen
  • Goede lengte
  • Gebruik secundaire keywords ter ondersteuning van de tekst en vergroten autoriteit van de tekst

De lengte van een tekst kan eenvoudig aan de opdracht voor de AI worden toegevoegd, maar het gebruik van keywords, tussenkoppen en secundaire keywords is iets lastiger.

Met een goede opdrachtprompt kan een tekst AI deze zonder problemen toevoegen, maar niet altijd gebeurt dit in de juiste mate en op de beste posities in de tekst. Ook het laten gebruiken van de juiste tussenkoppen kan je doorgaans niet volledig overlaten aan de AI.

Zoekvraag beantwoorden

Eén van de belangrijkste vereisten aan een tekst volgens Google is het beantwoorden van de zoekvraag. Dit is gelukkig niet zo lastig te bewerkstelligen met een AI als soms wordt gedacht.

De uitdaging zit met name in het maken van een briefing die goed genoeg is. Wil je een tekst die uitleg geeft over de sterke en zwakke punten van de nieuwste iPhone, dan luidt de prompt bijvoorbeeld niet:

Schrijf een tekst van xxx woorden over de iPhone 14.”

maar bijvoorbeeld wel:

“Schrijf een tekst van xxx woorden over de sterke en zwakke punten van de iPhone 14 ten opzichte van concurrentie”

De eerste opdrachtprompt zal voor een geoefende tekstschrijver voldoende zijn om ook te begrijpen dat sterke en zwakke punten worden meegenomen. Dergelijke productteksten van elektronica bestaan immers heel vaak uit een kwaliteitsbeoordeling ten opzichte van directe concurrenten. De AI zal dit wat minder makkelijk begrijpen en moet iets meer informatie krijgen over de intentie die je hebt met je tekst. 

Doe je dit voldoende, dan zal een tekst die de zoekvraag beantwoordt in veel gevallen eenvoudig mogelijk zijn.

Keywords

Ook het gebruik van keywords kan in de opdracht worden meegegeven aan een AI. Ook hier ligt de sleutel in het expliciet benoemen van het belangrijkste keyword. Daarbij kan simpelweg aangegeven worden dat het keyword terug moet komen in iedere alinea, de eerste zin, de laatste zin, enzovoorts.

Secundaire keywords kunnen ook worden toegevoegd aan de prompt, maar geef wederom expliciet aan dat het secundaire keywords betreft die niet de overhand moeten voeren ten opzichte van het primaire keyword.

Headers

Headers vormen een belangrijk onderdeel van geoptimaliseerde teksten. De ervaring leert dat de headers het beste zelf geschreven kunnen worden, omdat een AI hier vaak niet goed mee omgaat vanuit een SEO-perspectief.

Je kunt ervoor kiezen de headers zelf te schrijven bij de eindredactie, maar efficiënter is het om in de briefing voor de AI aan te geven wat de tussenkoppen zijn. Niet alleen krijg je zo direct de tussenkoppen die je wenst, ook geven expliciet aangegeven headers voor de AI een goede leidraad aan van de inhoud van je tekst.

In feite help je met het toevoegen van headers in de briefing de AI dus om content te schrijven die de zoekvraag beantwoordt.

Eindredactie van AI-teksten

AI-teksten zijn goedkoop, snel, goed geschreven en schaalbaar. Wil je echter SEO-teksten laten genereren die daadwerkelijk topposities bereiken, dan kan je nog niet zonder menselijk werk.

Met een goede briefing (die je tevens kan standaardiseren voor efficiëntie), kan je de benodigde eindredactie minimaliseren. Maak een standaard briefing waarin je onder meer de headers en keywords altijd hebt staan en alleen hoeft aan te passen naar het onderwerp van je gewenste tekst.

Is je briefing op orde, dan beperkt de benodigde eindredactie zich tot een kleine check op keywordverdeling, lengte en het toevoegen van (interne) links. 

Bronnen

  1. https://developers.google.com/search/blog/2023/02/google-search-and-ai-content
  2. https://developers.google.com/search/blog/2022/12/google-raters-guidelines-e-e-a-t

Mijn naam is Jordy Bijsterbosch, als online marketeer ben ik werkzaam binnen ZB SEO LLP en houdt mij dagelijks bezig met alle actualiteiten binnen SEO en het verbeteren van ons portfolio. Wij van ZB SEO zijn één van de grootste media publishers in Nederland en beheren een netwerk van +- 200 sites van hoge kwaliteit, gericht op affiliate marketing, zoals bijvoorbeeld Aandelen.nl, Allinclusive.nl en Autotheorie.nl.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!