Zendervolgorde bepaalt kijkcijfers: Ziggo Sport straks op 4?
Kan de start van TV zender Ziggo Sport als een valse start worden gekwalificeerd of niet? Met uitzondering van een aantal uitschieters kan je toch niet echt zeggen dat de introductie van de sportzender succesvol genoemd kan worden. Uit de SKO kijkcijfers blijkt dat zelfs het vlaggenschip van de zender, Peptalk met Jack van Gelder, in de eerste vier weken van haar bestaan niet in staat blijkt om kijkers aan zich te binden. Presteerde de eerste (gerapporteerde) uitzending met 85.000 kijkers al ver onder het verwachte aantal van 150.000 kijkers, de daaropvolgende uitzendingen wisten niet eens 50.000 kijkers te trekken. Is de programmering dan niet juist of heeft Ziggo de vraag naar live sportcontent van de Nederlandse kijker overschat?
Is de inhoud onder de maat?
Ik denk dat we wel mogen zeggen dat het niet aan de presentatie van de programma’s ligt, want ondanks het beperkte aantal kijkers doet deze zeker niet onder voor die van bestaande sportprogramma’s op de andere zenders.
Bovendien heeft de zender het geluk dat zij de afgelopen weken een mondiaal topsport evenement, nota bene met bovenmatige Nederlandse inbreng, live tijdens prime time kon uitzenden. En toch heeft geen enkele uitzending, met uitzondering van de WK Handbal finale (340.000), meer dan 100.000 kijkers getrokken.
Het is natuurlijk wel zo dat Ziggo Sport alleen door Ziggo-abonnees kan worden ontvangen, maar met een marktaandeel van meer dan 50 procent moet je toch concluderen dat live uitzendingen van een dergelijk kaliber een aanzienlijk grotere kijkersgroep verdienen.
Is de marktvraag er dan wel?
Dat de marktvraag naar live sportcontent bestaat, is duidelijk. In diezelfde periode wisten de live sportuitzendingen van de NPO wel tussen de 600.000 en miljoen kijkers te trekken en ook de start van het WK darts op RTL7 haalde regelmatig 400.000 kijkers. En kijken we naar de jaarlijkse TOP 100 dan is het qua kijkcijfers duidelijk dat die, met hier en daar een Boer Zoekt Vrouw, vrijwel geheel bestaat uit live sportuitzendingen. Het lijkt mij dan ook evident dat we over de vraag naar sportcontent niet hoeven te twisten.
Het belang van de zendervolgorde
Diezelfde TOP 100 wijst uit dat vrijwel de gehele lijst bestaat uit programma’s die door de NPO zijn uitgezonden, met hier en daar een RTL(4)-uitzending en een handvol live voetbaluitzendingen via SBS6.
Zonder hoger op de ‘zenderladder’ te staan zal het dan ook voor Ziggo Sport moeilijk worden om echt hoge kijkcijfers te boeken. De lineaire TV-kijker staat niet voor niets te boek als een couch potatoe, die lekker lui achterover in de stoel de beelden tot zich laat komen en blijkbaar niet bereid is om al te ver te zakken op de zenderlijst.
Ziggo Sport op 4
Als provider was Ziggo in staat om haar eigen sportzender op kanaal 14 te plaatsen, maar evengoed is zij in staat om deze, zonder tussenkomst van wie dan ook, te verhuizen van 14 naar 4! En waarom eigenlijk ook niet als het om de kijkcijfers gaat? Tenslotte zijn ook voor Ziggo Sport inkomsten uit advertenties van belang. Een dergelijke stap is vanzelfsprekend pijnlijk voor RTL en SBS, want als de zendervolgorde wijzigt, veranderen ook de cijfertjes en lopen de zenders niet meer in de pas met de afstandsbediening.
De gedachte achter Ziggo Sport is immers dat het een middel is om bestaande abonnees vast te houden en nieuwe relaties van de concurrentie weg te kapen. Met name de gestage overloop naar KPN is een doorn in het oog en blijkt nog steeds geen halt te zijn toegeroepen getuige de laatste kwartaalcijfers van beide aanbieders.
Het wordt daarom tijd voor de kabelaar om het grote publiek ervan te overtuigen dat je bij Ziggo moet zijn voor live sportcontent en juist niet alleen voor voetbal. Alleen dan is er een mogelijke reden voor de sportliefhebbers van Nederland om van provider over te stappen. De recent aangekondigde aankoop van de rechten voor live uitzending van de Engelse Premier League lijkt mij zeker niet voldoende, omdat dit slechts een beperkt deel van de markt adresseert.
Is de consument de grote winnaar?
Het moge duidelijk zijn dat het televisielandschap, niet alleen in Nederland, voor de consument steeds onoverzichtelijker wordt nu het aanbod steeds meer verweven raakt met de zender en of provider. Naast Ziggo is ook KPN steeds meer zichtbaar aan het aanbodfront. Geheel in Netflix-stijl komt het voormalige staatsbedrijf met eigen series en documentaires. Daarnaast zijn vanaf 2018 de uitzendrechten van de Olympische Spelen, ook voor Nederland, aangekocht door Discovery (Eurosport).
Nu de publieke omroep steeds minder “speelgeld” van Den Haag krijgt toebedeeld, is de vraag of de samenvattingen van de Nederlandse Eredivisie dan nog wel bij de NPO blijven of gaat Fox Sports deze zelf via haar open kanaalzender Fox uitzenden? Hierbij is men dan wel afhankelijk van samenwerking met de diverse providers in Nederland.
Het wordt er voor de consument en daarmee ook adverteerders allemaal niet makkelijker op. Wat wel duidelijk zal worden is dat elk enigszins aantrekkelijk (sport)evenement, veel meer dan in het verleden, live via de buis (en vanzelfsprekend ook via elk ander connected device) te volgen zal zijn.
Het onderscheid tussen providers zal hoe dan ook door het aanbod van content bepaald worden. Veel meer dan nu zal het financiële welzijn van de nationale providers, onder aanvoering van Ziggo en KPN, worden bepaald door de mate waarin zij de consument kunnen welbehagen in hun behoefte naar premium content.
Het zal er ongetwijfeld al in enige vorm zijn, maar een smart tv gids zou zendervolgorde volledig onbelangrijk kunnen maken.
Dan denk ik aan bv. het opgeven van voorkeuren van soort programma’s en zenders. Bij het inschakelen van je tv (of via een snelknop) krijg je een overzicht in de vorm van schermen en tijdens het kijken van een programma een subtiele hint in beeld van een programma die op dat moment begint. Dus eigenlijk niet meer met nummers werken, eigenlijk ook niet meer op afstandsbedieningen.
Alleen heb je daar wel een smart tv voor nodig, maar dat heeft bijna iedereen straks.
Die zijn er inderdaad al, Nathan; maar de (commerciële) belangen zijn dermate groot, dat het niet 1-2-3 zal gebeuren;
Trouwens ook een smart tv moet ook op afstand aangestuurd worden; het gaat erom dat een zender (geldt ook voor OTT content) makkelijk te vinden is. Lineair kijken impliceert “passief” kijken, dit in tegenstelling tot OTT of online, waarbij de kijker gericht (actief) op zoek gaat naar content
Hoi John,
Het zijn inderdaad steeds weer de commerciële belangen die in het spel komen. Ik ben echter wel benieuwd in hoeverre de fabrikant van de tv’s hier een duit in het zakje kunnen doen wat betreft de tv apps. Daar zullen vast ook weer bepaalde afspraken mee gemaakt zijn ben ik bang.
Wat betreft Ziggo Sport: mooi beeld en aanbod, alleen heeft de zendervolgorde bij mij hier ook invloed op. Wat bij mij trouwens grotendeels met de traagheid van het schakelen tussen zenders te maken heeft 😉
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!