World Mental Health Day – Mooi

De Metagids 42 - Aguilera vraagt met de nieuwe clip en oud nummer aandacht voor de geestelijke gezondheid van jongeren.

1 november 2022, 11:00 1372 x gelezen

Twintig jaar geleden bracht de Amerikaanse popzangeres Christina Aguilera het nummer Beautiful uit. De bijbehorende videoclip was baanbrekend voor zijn tijd. Naast buitenbeentjes die in elkaar geslagen werden en pubers die als gevolg van een eetstoornis worstelden met hun zelfbeeld, brak ze een lans voor groeperingen die destijds grotendeels in het verdomhoekje werden gedrukt.

Zo waren twee mannen te zien die elkaar hartstochtelijk zoenden en was er een travestiet die zich opmaakte voor een spiegel. Met het nummer probeerde Aguilera duidelijk te maken dat mensen elkaar moeten accepteren zoals ze zijn en dat ze niet over elkaar moeten oordelen.

Speciaal voor World Mental Health Day heeft ze het nummer nu van een nieuwe clip voorzien. In deze versie staan de gevaren van sociale media centraal. De algortimen van Instagram en Snapchat creëren een dermate onrealistisch zelfbeeld waardoor jongeren overwegen om plastische chirurgie op hun gelaat toe te passen ten einde op hun perfecte ‘gefilterde’ selfie te lijken. Snapchat Dysmorfie heet dit ziektebeeld met een mooi woord. Ik schreef er begin 2020 een uitgebreid artikel over: “Iedereen hetzelfde Instagram gezicht“.

Aguilera (41) vraagt met de clip aandacht voor de geestelijke gezondheid van jongeren. “De voorbije twintig jaar hebben sociale media onze relatie met ons lichaam veranderd, en vervolgens onze mentale gezondheid. Dit moet veranderen.”

Een mooie boodschap.

Alleen vraag ik mij af of deze wel van Aguilera zelf moet komen. Zo heeft ze in de afgelopen jaren veelvuldig de hulp van plastisch chirurgen ingeroepen om het perfecte plaatje van een wereldwijd bejubelde popster neer te zetten. Meerdere borstvergrotingen, een neusverkleining, liposuctie, fillers en botox, Aguilera heeft er allemaal gebruik van gemaakt en miljoenen mensen op deze manier geïnspireerd om hetzelfde te doen. Ze heeft de duckface praktisch uitgevonden. Maar goed, berouw komt vaak na de zonde.

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!