Weblogs: wie heeft de grootste?

Weblogs: wie heeft de grootste?

De afgelopen weken is er weer regelmatig gespeculeerd over de bezoekcijfers van de grote weblogs als Flabber, Geenstijl, Jaggle, Retecool en Volkomenkut. Zijn de cijfers nu wel of niet vergelijkbaar met de cijfers van traditionele nieuwssites maar vooral ook wie is het grootst?

Unieke bezoekers/dag op basis van Alexa Ranking

Het vervelende met bezoekcijfers is dat ieder weblog op een andere manier meet zodat de cijfers moeilijk met elkaar zijn te vergelijken. Om toch een objectieve vergelijking te kunnen maken heb ik gebruik gemaakt van Alexa en de relatie tussen de Alexa Ranking en bezoekcijfers.

Daaruit blijkt dat op dit moment Flabber (ca. 65.000 unieke bezoekers per dag) veruit de meeste bezoekers trekt gevolgd door Geenstijl (ca. 38.000), Jaggle (ca. 35.000), Retecool (ca. 30.000) en Volkomenkut (ca. 25.000). Met uitzondering van Geenstijl en Volkomenkut komen deze cijfers goed overeen met de bezoekcijfers die op de desbetreffende weblogs openbaar beschikbaar zijn.

Geenstijl heeft sinds enkele maanden de bezoekcijfers niet meer online staan zodat ik me alleen maar kan baseren op de cijfers die her en der in de media zijn genoemd. Zo zou volgens de factsheet van Geenstijl de site 20 miljoen pageviews/maand, 160.000 unieke bezoekers/maand en 60.000 bezoeken/dag verwerken. Volgens Netkwesties claimen de makers van Geenstijl zelfs 30 miljoen pageviews en een half miljoen unieke bezoekers per maand. Vorige week kwamen daar de cijfers van Multiscope (400.000 unieke bezoekers/maand) en de reactie van Geenstijl (619.655 unieke bezoekers/maand) bij. Ook de Telegraaf kwam dit weekend met bezoekcijfers voor “Nederlands bekendste weblog”: 629.000 bezoekers/maand.

Niet alleen lopen de cijfers van Geenstijl sterk uiteen in de media, ze liggen ook beduidend hoger dan de objectieve cijfers van Alexa. In tegenstelling tot de 20-30 miljoen pageviews per maand die in de media wordt genoemd, schat ik dit aantal op max. 4 miljoen pageviews per maand. Ambroos Wiegers van Geenstijl laat per email weten dat ze de afgelopen maanden wel degelijk het hoge aantal pageviews per maand hebben gemeten (volgens de eigen statistieken ruim 17 miljoen pageviews per maand). Daarmee zou echter het bezoekersgedrag (aantal pageviews per bezoeker) sterk afwijken van het gedrag op alle andere weblogs. Dit kan natuurlijk als de gemiddelde Geenstijl-bezoeker continue op de refresh-button zit te klikken (om nieuwe reacties te bekijken). Vraag is dan wel hoe zinvol een dergelijk cijfer nog is voor bijvoorbeeld adverteerders.

Volkomenkut heeft recentelijk haar domeinnaam gewijzigd in vkmag.com (en vkmag.nl) waardoor Alexa een verkeerd beeld geeft van de populariteit van dit weblog. De werkelijke bezoekcijfers voor Volkomenkut zullen dan ook hoger liggen dan de genoemde 25.000 unieke bezoekers/dag en de 2,6 miljoen pageviews/maand. Op basis van de beschikbare Hotstat-cijfers verwacht ik dat Volkomenkut uiteindelijk zal uitkomen op bezoekcijfers vergelijkbaar met Geenstijl, Jaggle en Retecool.

Trendanalyse

Een tweede onderzoek dat is uitgevoerd betreft een trendanalyse over de afgelopen twee jaar waarbij de bezoekcijfers voor Geenstijl als referentie is gebruikt. Met uitzondering van Volkomenkut laten alle weblogs een stijgende lijn zien. Zoals eerder aangegeven is Volkomenkut overgegaan naar een nieuwe domeinnaam waardoor het bezoek voor dit domein niet verder is gestegen. Flabber en Jaggle laat de meest constante stijging in bezoekcijfers zien.

Trendanalyse Geenstijl vs Flabber

Trendanalyse Geenstijl vs Jaggle

Trendanalyse Geenstijl vs Retecool

Trendanalyse Geenstijl vs Volkomenkut

Verantwoording

Alexa (dochter van Amazon.com) biedt internetgebruikers al vanaf medio 1997 een gratis toolbar waarmee de gebruiker in zijn browser een aantal handige internettools ter beschikking heeft. Volgens eigen zeggen is de toolbar wereldwijd inmiddels meer dan 10 miljoen keer gedownload. Het gebruik van de toolbar levert Alexa informatie over welke websites de gebruiker bezoekt. Doordat er wereldwijd miljoenen gebruikers zijn van de toolbar, kan Alexa een indicatie geven over de populariteit van een website. Deze populariteit wordt uitgedrukt in de Alexa Ranking en kan gratis voor elke website worden opgevraagd.

Relatie tussen Alexa Ranking en aantal unieke bezoekers/maand

Op basis van inmiddels ruim 100 Nederlandse websites is een relatie gelegd tussen de Alexa Ranking en het aantal unieke bezoekers/dag (volgens Multiscope). Op basis van deze relatie kan voor onbekende websites de Alexa Ranking worden opgevraagd en vervolgens het aantal unieke bezoekers/dag worden geschat (zie ook Hoe betrouwbaar is de Alexa Ranking?). Deze resultaten zijn geverifieerd met de geregistreerde bezoekers voor Flabber, Jaggle, Retecool en Volkomenkut. Zoals aangegeven, Geenstijl heeft op dit moment geen cijfers die openbaar beschikbaar zijn.

Op basis van het aantal unieke bezoekers/dag en een schatting van het gemiddelde aantal pageviews per bezoeker, kan een schatting worden gegeven van het aantal pageviews per maand (Zie ook Lezersattentie weblogs nadert die van dagbladen). Ook deze cijfers zijn geverifieerd met de cijfers van de betreffende weblogs.


Delen

0
0


Er zijn 83 reacties op dit artikel

  • interessante analyse!

    mooi ook om te zien hoe uiteen de verschillende cijfers lopen.
    Tis jammer dat er niet meer manieren zijn om traffic te analyseren (voor buitenstaanders van sites). zoals het combineren van resultaten van verschillende toolbars...

    geplaatst op
  • Als adverteerder heb ik toegang tot gegevens (aantal vertoningen van mijn ads op geenstijl) dit realtime worden bijgehouden. De getallen in de media zijn eerder behoudend. Alexa is niet bijzonder accuraat

    MR

    geplaatst op
  • Interessante cijfers! De Top 5 ligt toch dichter bij elkaar dan ik dacht.

    Opvallend om te zien hoe enorm groot het gat is bij GeenStijl tussen de aantoonbare bezoekersaantallen en de getallen die de redactie zelf roept. Dit is simpelweg onverklaarbaar en bij mij kwam spontaan het woord "Pinokkio" op.

    Tevens is het opvallend dat de kranten klakkeloos de cijfers van GS overnemen, maar dat zal wel met de achtergrond van de redactie te maken hebben.

    Waarschijnlijk heeft GeenStijl de meerdere DDoS'en meegetelt, maar dat zijn natuurlijk geen unieke bezoekers.

    Tenslotte, complimenten voor het artikel! Dit schetst tenminste een helderder beeld in het weblog-landschap.

    geplaatst op
  • Zoek die oude Hotstat van GeenStijl eens op. Want meetfout of niet, retecool,geenstijl en volkomenkut hadden allemaal een hotstatteller, dus dezelfde meetfout, dus geenstijl was daarop al 3-4x zo groot als retecool en volkomenkut. Ziet er officieel uit, met grafiekjes, maar het blijft alexa meting.

    geplaatst op
  • Jaggle heeft ook een teller: http://www.onestat.com/aspx/reports.aspx?p=0&dstart=2005-02-01&dend=2005-02-28&d=2005-02-14&m=d&period=lastmonth
    Totaal pageviews: 1.205.547 pageviews de vorige maand. Hoe valt dat te rijmen met Alexa?
    @Chris: een ddos is een synflood en valt niet mee te tellen, komt niet in pageviews voor.

    geplaatst op
  • @Maarten: Alexa is prima te gebruiken voor de grote Nederlandse websites (zie ook mijn eerdere analyse van de betrouwbaarheid Alexa ranking). Bovendien gebruik ik het in dit geval vooral om een relatieve verhouding in populariteit tussen de weblogs aan te geven. Goed om te horen dat je tevreden bent over het adverteren op weblogs!

    @Chris: Eens met het klakkeloos overnemen van cijfers door de media. Ik had met name van Netkwesties toch een iets kritischere houding verwacht.

    @Frans: Ik moet nog ergens wat screendumps hebben van afgelopen jaar. Ik heb geen recente Hotstat-cijfers van Geenstijl; wel AW-cijfers en die geven zoals ik ook in het bericht meld 17 miljoen pageviews/maand weer. Dit zou kunnen worden verklaard doordat de gemiddelde GS-bezoeker veel meer gebruik maakt van de refresh-button dan andere internetgebruikers.

    @Frans (2): Wel goed lezen, waar je naar refereert is niet het aantal pageviews maar het aantal bezoeken op Jaggle; het aantal pageviews was die maand 2,5 miljoen. Terwijl de meeste weblogs 3-4 pageviews/bezoek meten; zou volgens de statistieken de Geenstijlbezoeker 10-15 pageviews/bezoek bekijken. Een extra pageview per bezoeker levert al een groot verschil op in het totale aantal pageviews/maand.

    geplaatst op
  • @Frans: Ik zie dat Jaggle inmiddels een screenshot van Geenstijl Hotstats (rechter muistoets en dan save-target-as) online heeft. Bevestigt min of meer mijn conclusies zoals hierboven beschreven.

    geplaatst op
  • Naar mijn bescheiden mening geven de Alexa rankings een realistischer beeld dan momenteel in de traditionele media wordt geroepen. Tot een maand geleden hadden alle grote weblogs een clientside teller gepubliceerd, niet zo accuraat als een server side teller, maar toch. Op basis van die tellers lagen de weblogs al niet zoveel uit elkaar (zie http://www.jaggle.nl/log/item.php?id=11029)

    Het is jammer dat er nu zoveel onduidelijkheid heerst. Ieder heeft zo zijn eigen mechanismes om zaken te tellen en of cijfers op te krikken. Bijvoorbeeld: sommige weblogs hebben een automatische refresh op de voorpagina (Flabber en voorheen ook GeenStijl) geprogrammaeerd. Dus terwijl je de voorpagina aan het lezen bent, wordt deze al weer ververst (plus 1 pageview). Terwijl deze weblogs niet binnen de paar minuten een nieuw item publiceren ;-)

    Ook de WIE-IS-ONLINE teller laat veel te wensen over. Deze kan ieder log naar gelang zelf in stellen (simpelweg verhogen van de default session time out van 5 minuten).

    Frappant is overigens ook de populariteitsteller (obv clicks) op http://www.bloglog.nl, deze laat weer een ander beeld zien.

    Kortom, het zou fijn zijn wanneer er weer een onafhankelijke instantie komt die een niet te beinvloeden teller introduceert.

    geplaatst op
  • Beetje flauw Marco en zeker niet representatief. Zo kunnen we vervallen in een wellis nietes spelletje over het aantal pageviews, maar het gaat de adverteerder maar op één ding: unieke bezoekers per maand en het aantal vertoningen. En uit het overzicht dat we je gisteravond hebben gemaild blijkt dat we in februari 619.655 unieke bezoekers hebben mogen verwelkomen en ruim 17 miljoen pageviews. Deze getallen worden onderschreven door onze advertentieserver, waar onze adverteerders ook altijd keurig inzicht in krijgen. Wij hechten nog meer waarde aan de laatste cijfers van Multiscope dan jouw bevindingen met Alexa, een programma dat juist veel Amerikanen op hun computer hebben meedraaien. Aangezien wij ons volledig richten op de Nederlandse markt en dus niet kunstmatig onze cijfers oppompen met blote meisjes voor geyle yanks heeft dit wel degelijk invloed op de Alexa cijfers. Het feit dat adverteerders meer dan enthousiast zijn over hun campagnes op GeenStijl zegt me meer dan dit zogenaamd ‘representatieve’ onderzoekje

    geplaatst op
  • Ter aanvulling: http://www.geenstijl.nl/images/geenstijlstatsfeb05.gif waarbij een kwart van de tijd niet geteld is. Zou dat wel zo zijn, zitten we rond de 22 miljoen. In november zaten we over de 30 miljoen. Mediabureaus controleren trouwens regelmatig extern onze resultaten. Juist het gebruik van brakke externe tellers en vertrouwen op cijfers van Alexa doen weblogs meer kwaad dan goed. Wij zijn met Adfactor op de goede weg met het verkrijgen van kwalitatieve gegevens. Tevens weren we al lange tijd actief de 'Amerikaanse tietenzoekers' (met referrerblocks vanaf usa linkdumps) en dat zouden meer logs eens moeten doen.

    geplaatst op
  • Beste Marco,

    Leuk onderzoek met een leuke insteek om de waarheid boven water te krijgen, maar mag ik er een paar vragen bovenop gooien.

    Hoeveel procent van de bezoekers van de weblogs uit dit stukje hebben daadwerkelijk die Alexa toolbar geinstalleerd? Het gaat toch om Nederlandse sites. Gebruiken veel mensen in Nederland de Alexa toolbar zodat de cijifers betrouwbaar overkomen?

    Flabber is de grootste, maar is dat ook met Nederlandse bezoekers? Het is algemeen bekend dat Flabber veel filmpjes zelf host en daardoor kan het beeld misschien vertekenen. Mensen komen om een filmpje te zien die via een andere site gelinkt staat.

    Dezelfde vlieger gaat waarschijnlijik op voor Jaggle, plus het feit dat het lijkt alsof jaggle.nl en jaggle.com uit hetzelfde contentmanagement systeem komt. Maakt Alexa daar onderscheid in?

    Flabber en Retecool hebben een forum wat het aantal pageviews enorm omhoog kan duwen.

    Verder kan ik je mening uit het artikel wel delen dat het er op lijkt dat Geenstijl heeft zitten knoeien met de cijfers, maar nog erger is om te zien dat de media er blindelings achteraan hobbelen en alles zomaar klakkeloos overnemen. Pas als er een gemeenschappelijke teller is die het aantal Nederlandse bezoekers meet kan er pas een echt goede vergelijking gemaakt worden.

    En meneer Roelofs, het roepen is iets anders dan het laten zien. Zet anders even de login van dat Real-Time systeem op Speurders. Kunnen marketeers die het willen weten er op bieden ;-)

    geplaatst op
  • @Fleischbaum. Met "blote meisjes voor geyle yanks" neem ik aan je referreert aan onze site. Wij hebben inderdaad een Babes sectie. Hier zit een dubbeltelling in, aangezien deze items ook op onze voorpagina voorkomen. Ook hebben we een Engelse sectie, deze neemt ook een klein deel van de pageviews voor zijn rekening.

    Andere weblogs hebben echter weer een stamcafe, sexy wallpapers ;-), een forum, profielen etc die in hun telling wordt meegenomen. Maar ja, wat zijn de grenzen van een weblog, mag je je alleen bekommeren om Nederland? Of mag je net zoals wij ook over de grenzen kijken? Misschien is het helemaal geen slecht idee om enkel en alleen de voorpagina te tellen, zoals Nedstat destijds voorschreef...

    Grote vraag die momenteel bij mij blijft hangen is hoe het mogelijk is dat nu blijkt dat jullie "slechts" 17 miljoen pageviews hebben in plaats van de 30 miljoen pageviews die oa. door jullie zelf in de media wordt gecomunniceerd...

    geplaatst op
  • Naar mijn mening is Alexa uiterst onbetrouwbaar. Persoonlijk ken ik (nog) niemand die hun toolbar in gebruik heeft en wat ik vooral van mijn contacten in Engeland en de US hoor wordt het daar wel gebruikt.
    Tevens maakt volgens mij nog niet eens 0,1% van de Nederlandse bezoekers gebruik van Alexa als zoekmachine en omdat dit vooral een engelstalige aangelegenheid is zal de populariteit vooral te maken hebben met welke buitenlandse bezoekers het weblog ontvangt. Hebben ze een internationale scoop en ze schieten omhoog. Vallen ze goed met enkele engelstalige keywoorden in zoekmachines en ze staan (te) hoog.
    Als ik mijn eigen sites met elkaar vergelijk en daar de daadwerkelijke pageviews en unieke bezoekers naast leg klopt er werkelijk geen hout van.

    Alexa heeft net als Yahoo voor de Nederlandse markt totaal geen waarde.

    geplaatst op
  • Tevens weren we al lange tijd actief de 'Amerikaanse tietenzoekers' (met referrerblocks vanaf usa linkdumps) en dat zouden meer logs eens moeten doen.

    mee eens

    geplaatst op
  • Volgens mij begrijpen een aantal mensen niet hoe Alexa werkt. Het wordt door Marco niet gebruikt als input voor absolute aantallen, maar relatieve posities. Bij sites die zoveel bezoek krijgen als genoemde logs, is dat prima te doen. Dan maakt de vraag van Wes (hoeveel mensen hebben alexa geinstalleerd) niks uit. Je komt alleen wel een ander probleem tegen met Alexa, namelijk: hoe ga je met blogs om die ook buiten NL actief zijn. Zie mede:
    http://www.hyped.nl/hyped/archives/00001203.htm

    geplaatst op
  • Hoxha, ik heb net even met open mond je statistieken-plaatje bekeken. Hieruit valt met name te concluderen dat de gemiddelde bezoekers een sterk ontwikkeld F5-gedrag heeft.

    Mijn vraag aan jullie: hoe verklaren jullie het enorme verschil tussen de openbare cijfers en de cijfers van de redactie? Dit valt geenszins te rijmen. Als het verschil tussen een openbare teller en de server zo groot is, zou Flabber maandelijks 80 miljoen hits hebben, Jaggle 40 miljoen en Retecool en Volkomenkut 20-30 miljoen. En dát is ook interessant voor adverteerders...

    geplaatst op
  • @Sander: Lees het commentaar van Hoxha en je hebt antwoord op je vraag. En nu weer tieten posten, want VS wordt alweer bijna wakker...

    geplaatst op
  • "Het is algemeen bekend dat Flabber veel filmpjes zelf host en daardoor kan het beeld misschien vertekenen. Mensen komen om een filmpje te zien die via een andere site gelinkt staat."

    "Flabber en Retecool hebben een forum wat het aantal pageviews enorm omhoog kan duwen. "

    Onjuist. De cijfers die in dit artikel worden genoemd gaan puur en alleen over het weblog ( http://stats2.flabber.nl/?d=1 ) en niet over content die we hosten of over andere onderdelen. Deze bevinden zich altijd op andere subdomeinen zoals forum.flabber.nl, mirrored.flabber.nl en movies.flabber.nl. Links naar filmpjes hebben dus geen invloed op de getallen van het weblog. Alle flabberonderdelen in totaal genereren tussen de 20 en 30 miljoen pageviews per maand ( http://stats2.flabber.nl/?d=0 ).

    geplaatst op
  • De Alexa ranking is ook vrij simpel te manipuleren. Pak een proxy lijst, schrijf een scriptje van 25 regels en je schiet omhoog! Net als alle openbare statistiek icoontjes is dit allemaal te manipuleren.

    geplaatst op
  • @marco:

    Alexa is vol-strekt onbetrouwbaar. Van de top20 multiscope (..) titels kan ik gemakkelijk van zeker 8 titels gedetailleerde visits & pageviews produceren (doe ik niet ;-), en alexa cijfers zitten er in deze gevallen tenminste (!) 100% naast.

    geplaatst op
  • @Fleischbaum. Het niveau van je commentaar neemt af.

    Ook Hoxha stelt een verbetering voor. Misschien slim om met de grote logs overeenstemming te bereiken hoe een goede teller geinstalleerd wordt. Aantal vragen die daarbij getackeld dienen te worden zijn:
    1. hoe tel ik unieke bezoekers
    2. hoe tel ik pageviews
    3. wel of geen automatisch refresh, zo ja, na hoe veel tijd
    4. wat valt wel of niet onder een weblog (engels, babes, forum, wallpapers etc).

    geplaatst op
  • Wat een discussie op de vroege maandagochtend!

    Alvast een paar reacties:

    @geenstijl: ik twijfel niet over het aantal unieke bezoekers per maand dat jullie noemen. Alhoewel ook deze cijfers alle kanten op vliegen in de media, komt dit redelijk overeen met mijn analyse. Het gaat mij vooral om de genoemde pageviews en deze komen absoluut niet overeen met mijn analyses.

    @alexa-unbelievers: zoals ik al vaker op marketingfacts heb aangegeven moet je de Alexa-resultaten altijd kritisch blijven bekijken. Omdat ik voor ruim 100 Nederlandse websites de relatie hebben gelegd tussen de Alexa Ranking en het aantal unieke bezoekers (bezoek = a + b * alexa ranking), kan ik nu voor sites waarvan ik niet het aantal unieke bezoekers weet een schatting maken op basis van de Alexa Ranking. Dit is voor grote websites als de hier genoemde weblogs de beste objectieve benadering die op dit moment beschikbaar is. Bovendien zijn de resultaten geverifieerd met de door de blogs zelf gemeten cijfers. Als er iemand een andere betere methode heeft dan hoor ik dat graag. Alexa is inderdaad te beinvloeden; derhalve heb ik ook de trendanalyses toegevoegd!

    geplaatst op
  • @maarten: geef mij die 8 url's en ik zal je de bezoekcijfers geven die minder dan 10% zullen afwijken van de werkelijke bezoekcijfers. Nogmaals van Alexa gebruik ik alleen de Alexa Ranking en niet de door Alexa berekende bezoekersaantallen. Deze laatste schat ik op basis van een model dat speciaal is opgesteld voor de Nederlandse markt (zie ook relatie tussen de Alexa Ranking en bezoekcijfers).

    geplaatst op
  • @marco
    als je een dergelijke formule hanteert voor het verband tussen de ranking en aantal bezoekers lijkt me dit nogal sterk afhankelijk van de doelgroep; welke doelgroep gebruikt meer Alexa dan een andere? je formule zou dan steeds veranderen imho

    geplaatst op
  • http://www.alexa.com/data/details/traffic_details?&range=6m&size=large&compare;_sites=&y=p&url=http://www.tonie.net

    LOL! Op 2 januari kreeg Tonie.net (dat ik nauwelijks update) volgens de Alexa-toolbar 800.000 pageviews. Achthonderdduizend op 1 dag...? Waarom heeft zich nog geen enkele marketeer bij mij gemeld?!

    geplaatst op
  • Of Alexa betrouwbaar is of niet, ik mis nog steeds de verklaring voor het verschil tussen de openbare en geheime cijfers van Geenstijl. Het is onmogelijk dat er zo'n verschil te zien is in een maand tijd. Mijn indruk is wie het hardste roept dat hij de grootste heeft (1) - en het juiste netwerk heeft (2) - geloofd wordt.

    Vul zelf de namen maar in bij de getallen.

    geplaatst op
  • @cvdberge: ik heb de top-100 websites van Multiscope als basis genomen; ik denk dat je daarmee een representatieve groep websites hebt waarop het model is gebaseerd.

    @tonie: de Alexa Rank voor tonie.net is 588,124. Daarmee valt deze buiten de range waarbinnen Alexa betrouwbaar is (zie ook bovenstaande grafiek).

    geplaatst op
  • He wat jammer nu, ik zat net een businessmodel te schrijven! (dan haal ik mn Google-ads maar weer weg). Die piek op 1 dag slaat totaal nergens op. Ze zaten er slechts een paar honderdduizend naast. Ik vraag me af welke gek er die dag mijn Alexa-ranking heeft gemanipuleerd met zo'n proxy-scriptje.

    Gelukkig schrijft Marco hier zelf al in zijn eigen comments: "Zoals ik al vaker op marketingfacts heb aangegeven moet je de Alexa-resultaten altijd kritisch blijven bekijken".

    geplaatst op
  • Nog een leuk resultaat: tweakers.net heeft soms 25 miljoen pageviews per dag, gezien dit onderzoek, en hoge traffic is dat dus een 'betrouwbaar' getal. en toch lijkt dat me heel erg sterk. Nu.nl heeft er 40 tot 50 miljoen per dag, terwijl het er volgens de eigen stats van nu.nl http://www.arnostat.nl/nu.nl/ maar 5-7 miljoen per dag zijn. Alexa klopt gewoon niet.

    http://www.alexa.com/data/details/traffic_details?&range=6m&size=medium&compare_sites=flabber.nl&y=p&url=http://www.tweakers.net/#top

    geplaatst op
  • Traffic Rank for tweakers.net: 9,311

    Deze waarde invullen in het model levert je een schatting op van ca. 45.000 unieke bezoekers/dag. Is er wellicht iemand van Tweakers in de zaal die dit kan verifieren?

    geplaatst op
  • http://www.tweakers.net/stats

    geplaatst op
  • Marco,

    Je onderzoek is een prima weerspiegeling van de verhouding in het wereldwijde dagelijks bezoek, dat een alexa toolbar heeft geinstalleerd, aan de genoemde domeinnamen.

    Als ik naar de websites kijk waarvan ik zelf de aantallen direct vanaf de serverlogs kan uitlezen, dan kun je stellen dat algemene websites (geen niche fora e.d.) met een bereik van meer dan 10.000 unieke bezoekers per dag door Alexa nagenoeg altijd in de juiste volgorde worden weergegeven kwa "rank".

    Betreffende de onderzochte weblogs is dus met redelijke zekerheid vast te stellen dat flabber.nl de domeinnaam is met wereldwijd de meeste unieke bezoekers per dag.

    Dit heeft voor adverteerders natuurlijk geen enkele waarde. Die willen puur weten:

    - hoe vaak wordt mijn advertentie getoond
    - aan hoeveel unieke bezoekers
    - hoeveel bezoekers gaan op mijn advertentie klikken

    (uiteindelijk natuurlijk: hoeveel directe en indirecte meerwaarde haal ik uit mijn investering)

    Daarbij is het veel meer belang om een zicht te krijgen om het unieke bereik binnen Nederlandse internetters van de homepages van de genoemde weblogs. Uniek bereik per maand en hits per maand.

    In dit laatste zit er nog een verkeerde aanname in je onderzoek. Je gaat er van uit dat het aantal pageviews per maand een vaste vermenigvuldiging is van het aantal unieke bezoekers per dag.

    Daarbij durf ik puur door gebuikerservaring te beweren dat dit onjuist is. Flabber.nl zal veel meer 1malig bezoek hebben, dan wel bezoek dat wekelijks eens langs komt, in tegenstelling tot de grote groep dagelijkse geenstijl.nl fans. Geenstijl.nl zal per unieke maandelijkse bezoeker dan ook veel meer pageviews hebben dan flabber.nl

    Als oplossing zou ik zeggen:
    - statistieken boer, grijp je kans tot goede publicitiet
    - zorg dat er een teller komt op de homepages van de genoemde pagina's
    - zorg dat deze alleen bezoek telt op de bedoelde pagina
    - zorg dat deze teller geen Proxy bezoek telt
    - zorg dat deze teller heel goed het NL bezoek kan tellen
    - publiceer na een maand de top5

    publicatie kan natuurlijk verhoudingsgewijs (uniek per maand en hits per maand, + verhouding onderling bij de logs), zodat niemand zich hoeft te schamen voor eventueel tegenvallende cijfers.

    geplaatst op
  • @Tonie

    Jij leest de Alexa gegevens niet goed af.
    http://www.alexa.com/data/details/traffic_details?&range=6m&size=large&compare;_sites=&y=p&url=http://www.tonie.net
    leer hier:
    http://pages.alexa.com/prod_serv/traffic_learn_more.html
    <quote>
    Page views per million indicates what fraction of all the page views by toolbar users go to a particular site. For example, if yahoo.com has 70,000 page views per million, this means that 7% of all page views go to yahoo.com. If you summed the fractional page views over all sites, you would get 100% (this is not true of reach, since each user can of course visit more than one site).
    </quote>

    Op 8 januari bereikte jij 0,8 van elke miljoen wereldwijde pageviews op die dag. Je had dus een marktaandeel van 0,00008% op basis van pageviews. Ik weet niet waar jij de 800.000 pageviews vandaan haalt?

    geplaatst op
  • dit artikel heeft in elk geval marketingfacts heel wat bezoeken opgeleverd (of waren het nou views :P )
    mooie stijging in de stats lijkt me! :D

    geplaatst op
  • Over de criteria m.b.t. weblogs trouwens, als je Fok.nl en Tweakers.net ook meerekent heb je twee weblogs met ca. 50 miljoen pageviews per maand die de lijst aanvoeren.

    geplaatst op
  • Deel 1 (mag maximaal maar 3000 woorden)

    Interessante discussie, maar volgens mij missen de meeste mensen de clou een beetje. Marco geeft aan zijn bevindingen op basis van een vergelijking tussen Alexa en andere (!) beschikbare bronnen te hebben gedaan. Iedereen heeft het hier over de betrouwbaarheid van Alexa, maar een statistiekenteller lijkt me redelijk betrouwbaar.

    De cijfers van Flabber zijn gewoon openbaar. We hebben twee tellers: één van ons en één extern (alleen voor onze frontpage) ter verificatie. Als Geenstijl niks te verbergen heeft en dit soort discussies wil vermijden, moeten ze hun teller openbaar maken. Dat lijkt me niet zo'n ramp.

    Wat me een beetje tegenvalt is dat Geenstijl nu de verslagen voetballer gaat spelen die de schuld geeft aan de scheidsrechter. Met alle respect, maar alle andere sites "spelen vals" en Geenstijl is perfect, is een beetje kort door de bocht en wellicht overbodig. Zoals mijn collega Gert hierboven al aangaf hebben we aparte (!) tellers per subonderdeel. De hits die binnenkomen op een mirror worden niet meegeteld met het weblog. Natuurlijk trek je ook een groep bezoekers door zo nu en dan wat "tieten" op je site te zetten, maar dan vraag ik me af wat daar mis mee is? Geenstijl trekt bezoekers door een ongezouten mening en journalistiek onderzoek. Waarvoor hulde, ik vind het geen straf het weblog te bezoeken. Echter, ieder zijn ding. Wij richten ons op entertainment. We hebben dus compleet andere doelgroepen en zitten elkaar zodoende ook niet in de weg. Ik word wel eens een beetje moe van alle traditionele media - van Marco kan ik het nog wel waarderen - die de populaire weblogs graag willen vergelijken. Flabber gaat steeds meer richting een entertainmentnetwerk en Geenstijl een journalistieke opiniesite. Omdat we toevallig gebruik maken van dezelfde techniek wordt het vergeleken, maar je gaat de oplage van een boek toch ook niet vergelijken met dat van een krant, simpelweg omdat het papier is met daarop gedrukte tekst? Mede daarom snap ik ook niet waarom de jongens van Geenstijl zich zo druk maken. Ook al tellen we al de cijfers mee, zelfs dan zijn we groter, maar wél met totaal verschillende doelgroepen. Als de adverteerders tevreden zijn met de kritische doelgroep van Geenstijl lijkt me dat belangrijker dan totale aantallen. Wij moeten het hebben van de massa, wat op een andere manier interessant is voor adverteerders. Omgekeerd valt, zoals hierboven al is gebeurd, het “zij spelen vals” verwijt ook te maken. Geenstijl heeft een vaste groep die veel reageren en dus continu op f5 rammen.

    geplaatst op
  • Deel 2

    Het gedoe met "percentage Nederlanders" is daarnaast ook wat loos. Ten eerste hebben we de mirrorkraan praktisch dichtgedraaid. Wat zouden we immers hebben aan buitenlandse bezoekers? Het kost ons alleen bakken (!) met geld en levert niks op. Ons percentage Nederlandse bezoekers is dan ook sterk gestegen en ligt momenteel op een mooi gemiddelde. Daarnaast doen we het ook erg goed bij onze Vlaamse buren. We hebben overigens juist door de content die we aanbieden ook veel buitenlandse fans die ons dagelijks mailen of we geen internationale variant willen beginnen. Voor Geenstijl is iedere buitenlandse bezoeker écht compleet waardeloos en vanuit hun oogpunt is het verwijt dan ook logisch. Maar dan nogmaals: met het gigantische verschil aan content is een vergelijking totaal nutteloos.

    geplaatst op
  • Vraag!
    Zijn er met welke statistieken ook nog eens de RSS statistieken meegeteld?

    geplaatst op
  • Mijn conlusie: Flabber en GeenStijl zijn de enige twee weblogs voor 'het algemene publiek'. Sites als Jaggle en al die andere linkdumps zijn vleesch noch visch, voor adverteerders niet interessant omdat het overlap is met twee eerder genoemde sites. Volkomenkut/Vkmag is interessant voor >17 en als ze wat minder bloed en porno loggen interessant voor adverteerders. Retecool, [mijn thuisbasis] is >25 gematigder, meer alternatief publiek van oa (internet)creatieven, is specifiek adverteren op mogelijk. Nu de buit nog verdelen jongens!

    geplaatst op
  • Een dappere poging van Marco, ik begrijp de poging relatieve verhoudingen te willen schetsen middels Alexa. Alleen moet ik twee dingen beamen die Maarten Roelofs al stelde: allereerst dat de cijfers van Geen Stijl zijn zoals de redactie van Geen Stijl mailde. Ik ken alleen hun AW-stats tot augustus vorig jaar, maar toen al liep het naar 300.000 bezoekers en ruim 10 miljoen pageviews. Dus dat 600.000 bezoekers per maand leidt tot meer dan 20 miljoen pageviews lijkt mij in diezelfde lijn liggen. Ten tweede heb ik net als Maarten een redelijk tot goed inzicht in het verkeer van een groot deel van de sites die Multiscope tot de top 20 rekent, en die cijfers kloppen noch absoluut, noch relatief met het beeld dat Alexa voor die sites schetst.

    geplaatst op
  • Pageviews zijn voor (deze) weblogs niet interessant om te meten. Het ratio pageviews/uniques is een onderschrijving van het F5-gedrag, waarbij een relatief kleine groep bezoekers zorgt voor het merendeel van het aantal pageviews. Ik geloof ook dat het aantal Nederlanders met zo'n Alexa-toolbar uiterst beperkt is en dat de pornoblogs uit dit rijtje relatief hoog scoren vanwege buitenlands bezoek.

    Definitie van Alexa pageviews is niet duidelijk: "Page views measure the number of pages viewed by Alexa Toolbar users. Multiple page views of the same page made by the same user on the same day are counted only once". Als er 1 comment bijgekomen is sinds de F5, is het dan wel of niet the same page?

    De vraag 'wie heeft de grootste' is volgens mij ook niet echt aan de orde; Flabber is al lange tijd met afstand het grootste weblog/linkdump van Nederland als het gaat om bezoekersaantallen.

    geplaatst op
  • Ik denk niet dat het met deze discussie te maken heeft, of kan flabber.nl het aantal bezoekers niet aan. Flabber.nl toont op dit moment : Database error.

    geplaatst op
  • @Frans S.

    Ik ben het pertinent niet met je eens. Weblogs als Volkomenkut en Jaggle hebben met regelmaat scoops die worden overgenomen door krant, TV en radio. Daarnaast publiceren deze logs met grote regelmaat nieuwe items op de sites, welke een week later worden overgenomen door bijvoorbeeld Flabber.nl (no offense).

    Geenstijl heeft heel wat uit te leggen, ondankt dat Frackers beweert dat de cijfers kloppen. Ik blijf een vreemde smaak in mijn mond houden bij de mensen die GS zo stellig verdedigen; zou het netwerk van GS zo diep reiken?

    30 Miljoen pageviews voor GS is ronduit belachelijk. Het is een kwestie van het hardst roepen en je vriendjes zorgen wel dat deze schreeuw bij de juiste mensen (media) terecht komt.

    Echter, er is wel een verschil tussen de logs die hier genoemd worden: Geenstijl logt nieuws en politiek, terwijl Volkomenkut, Flabber, Jaggle en Retecool vanalles loggen. Weblogs pur sang dus. Prima dat GS hier niet bij hoort, maar erg naïef dat iedereen klakkeloos de cijfers overneemt, nota bene afkomstig van de eigenaren zonder échte objectieve controle.

    Het zou leuk zijn wanneer Flabber, Jaggle, Volkomenkut en Retecool gaan roepen dat hun servers minimaal 60 miljoen/maand aangeven. Ik ben ervan overtuigd dat Geenstijl dan plotseling 80 miljoen pageviews heeft.

    Conclusie: ik vertrouw Geenstijl voor geen meter. Dat heeft mede te maken met de acties uit het verleden, de arrogantie, het netwerk (Telegraaf) en de verdwenen openbare teller. Als Geenstijl niets te verbergen heeft gooien ze toch ook een gratis teller op de site net als de anderen? Zo'n teller geeft dan 40.000 uniek/dag aan (60.000 volgens GS), dus dat zou betekenen dat de anderen ook dezelfde verhoging ervaren en zodoende > 30 miljoen halen.

    geplaatst op
  • @stefan: hoe en welke definities Alexa hanteert is in mijn geval niet relevant; ik gebruik deze gegevens in zijn geheel niet. Het enige dat ik gebruik is de Alexa Ranking oftewel op welke plaats sta je in de totale lijst van websites. Zo heeft mokkels een Alexa Ranking van 10,422. Ik heb deze ranking voor ruim 100 Nederlandse websites overgenomen van Alexa. Van deze Nederlandse websites weet ik het aantal unieke bezoekers (op basis van Multiscope-cijfers). Vervolgens heb ik een wiskundige vergelijking gelegd tussen de Alexa Ranking en het aantal unieke bezoekers die er als volgt uitziet:

    bezoek = a + b * alexa ranking

    Op basis van de 100 bekende combinaties kan ik een schatting maken van de regressiecoefficienten a en b. Als ik nu voor een onbekende site een schatting wil maken van het bezoek dan zoek ik de alexa ranking op en vul deze in bovenstaande vergelijking (je kunt dit ook doen via de grafiek hierboven). Als ik dit voor Mokkels doe dan kom ik op ca. 45,000 unieke bezoekers per dag. Je mag zelf bepalen hoeveel ik er daarmee naast zit. De vergelijking is bruikbaar voor websites tot een Alexa Ranking van 80,000 (ca. 20,000 unieke bezoekers/dag); daarboven moet ik extrapoleren en wordt de fout te groot.

    Verder, pageviews zijn voor een adverteerder (en dus voor de weblogs) wel degelijk interessant omdat op basis daarvan een schatting wordt gemaakt van het aantal keer dat een banner kan worden vertoond. Niet als je op basis van CPM wordt betaald omdat ik dat geval keihard wordt gemeten hoevaak een banner wordt vertoond maar wel als je op basis van deze schatting een vaste prijs afspreekt!

    @michiel: ik heb ook inzicht in de Multiscope-cijfers en voor de top-100 klopt mijn aanpak heel goed; ben dus benieuwd welke website totaal afwijkende getallen geeft. Noem me de Alexa Ranking en ik zal hier publiekelijk een schatting geven van het bezoek. Mag jij daarna aangeven hoeveel ik er naast zit. Mijn stelling is dat dit minder dan 10% zal zijn. Vwb cijfers Geenstijl, unieke bezoek zal best kloppen; aantal pageviews kan alleen als de bezoekers flink op de F5-toets zitten te rammen. Vraag is dan hoeveel waarde dat heeft voor een adverteerder (zie ook mijn eerdere opmerking hierover).

    @jan: ik denk dat flabber de traffic afkomstig van marketingfacts vandaag niet aankon ;-)

    geplaatst op
  • Statistieken zijn eigenlijk volkomen onnodig om te vergelijken. Flabber heeft 50% buitenlanders op het log. Bij geenstijl F5en een hoop bezoekers elke keer. Jaggle pompt zijn statistieken ook graag wat op met buitenlanders. De vraag wie de grootste is qua hits is dan ook onbelangrijk aangezien het erom gaat wat de adverteerder gelooft. GeenStijl is met kop en schouders de beste overtuiger van adverteerders en krijgt daarom de knaken binnen. GeenStijl is tevens het log met de grootste naamsbekendheid.
    Maar Zwelgje wil graag echt eens meten wie de grootste is.. lekker belangrijk..

    geplaatst op
  • @djezus: uiteindelijk gaat het niet om de statistieken maar om het resultaat voor de adverteerder; daar heb je dus volkomen gelijk in. Als Speurders tevreden is met adverteren op Geenstijl dan is dat prima. Waar statistieken wel belangrijk zijn is om nieuwe adverteerders binnen te halen en om prijsafspraken te maken (tenzij je performance based asfpraken maakt; in dat geval maakt het niets uit). Transparantie is in dat geval het sleutelwoord en op de een of andere manier zijn we daar voor internet nog steeds niet in geslaagd. Opmerkelijk omdat we toch altijd hebben geroepen dat internet het best te meten medium zou zijn. Niet dus...

    geplaatst op
  • @Djiezus: tnx voor het delen van je slotopmerking...lekker belangrijk.

    geplaatst op
  • Nou ik vraag mij af of statistieken wel echt zo belangrijk zijn. Niet zoals ze bij de meeste sites gemeten worden. Je kan beter 10 bezoekers hebben die wat langer rondhangen en bijvoorbeeld elk log lezen dan 500 die in 30 seconden kijken of ze tieten zien. De doorklikfrequentie van eigen posts zal bij elk log denk ik ook erg verschillen. Wat je eigenlijk zou moeten meten als log is hoeveel mensen daadwerkelijk doorklikken; daar heb je pas wat aan voor adverteerders. Daarnaast is buiten het doorklikken natuurlijk het zien van een advertentie belangrijk maar dat wordt erg lastig te meten, ik weet bij GS zo de namen van de adverteerders, maar bij een VK of een Jaggle totaal niet.

    Willen de grote logs nu echt eens meten plaats dan allemaal een log met enkel de link ´klik´ naar een pagina met ieder een eigen nedstatteller en bekijk de resultaten daarvan over 24 - 48 uur..

    geplaatst op
  • @Djiezus. T.a.v jouw voorstel. Waren de Bloggies daarvan niet een perfekt voorbeeld?

    geplaatst op
  • Nee Sander.

    geplaatst op
  • Djiezus, bedankt voor je nuttige bijdrage. Proef je het sarcasme? Als je niet weet waar het echt om gaat moet je geen poging doen om mee te discussieren.

    geplaatst op
  • Waar gaat het volgens jou dan echt om Victor? Gaat het voor iedereen buiten mij om ook daar om? Misschien moet je iets meer onderbouwen.

    geplaatst op
  • Maar zetten jullie een Thais bordeel op stelten met een GeenStijl Zuigt t-shirt? precies!
    http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/images/1.jpg

    geplaatst op
  • Voor adverteerders zal sowieso absoluuut bereik niet de enige factor zijn, net als dit in ´traditionele´media het geval is.
    Naast de bekende doelgroep en imago zie ik een tendens waar oorspronkelijkheid en betrouwbaarheid steeds belangrijker worden.
    Zie ook
    http://www.adformatie.nl/adfodirect/nieuws2005-5.html en


    geplaatst op
  • @Marco

    Maak jij niet 1 aanzienlijke fout door in je Alexa formule de Alexa cijfers (positie op basis van uniek dagbereik) te spiegelen met de Multicope cijfers (uniek maandbereik)?

    Op basis van deze formule zou je alleen iets kunnen zeggen over wat volgens Mutiscope het unieke maandbereik van een site uit de Alexa top 80.000 zou zijn. Jij spreekt echter over unieke dagbereiken in je opsomming van bezoek aan blogs.

    De 2e aanzienlijke fout is het feit dat Alexa kijkt naar bereik wereldwijd en Multiscope naar bereik in Nederland.

    Dit betekent automatische dat jij een overwaardering hebt bij sites met veel niet Nederlands verkeer en veel vaste dagelijkse bezoekers. Sites met veel toevallig Nederlands bezoek vallen hierdoor te laag uit.

    Toeval wil dat bijvoorbeeld een site als geenstijl.nl veel vast bezoek heeft, maar ook met name uit Nederland. Het feit dat deze 2 effecten hier elkaar in theorie kunnen wegstrepen wil niet zeggen dat je formule voor het berekenen van dagbereik ook klopt.

    Over de pageviews kan ik m.i. verder zwijgen (zie vorige post). Natuurlijk totale onzin dat elke genoemde weblog exact even veel pageviews per unieke bezoeker zou hebben.

    geplaatst op
  • Wie heeft het over t-shirts dan?

    geplaatst op
  • @Ton: het model dat ik heb opgesteld is te gebruiken voor die parameter waarvoor ik het heb gecalibreerd, in dit geval de unieke bezoekers/dag voor een representatieve set Nederlandse websites. In feite corrigeer je daarmee voor alle effecten die van invloed kunnen zijn op de uitkomst. Vwb het aantal pageviews heb je gelijk, maar daarvan heb ik ook gezegd dat als de 17 miljoen pageviews/maand die Geenstijl zelf meet waar zou zijn, dit is te verklaren doordat de site een hoog gehalte aan refresh-button-klikkers heeft.

    geplaatst op
  • @Marco

    Hoe kom jij dan via Multiscope aan unieke bezoekers per dag? Ik heb net nog even bij ze ingelogd en sinds kort komen ze met weekbereiken, maar ten tijde van de ontwikkeling van jouw formule (september 2004) waren er slechts unieke maandbereiken voorhanden. Je hebt toch niet het unieke maandbereik per site gedeeld door 30 om tot een uniek dagbereik te komen?

    geplaatst op
  • hyped komt op de proppen met hotstat stats van GS ;)

    Gisteren was er een hele discussie over de grootste weblogs. Toen we zojuist even de teller van Geenstijl bekeken, viel het op dat die gisteren opeens van de normale 1500 bezoekers naar 4000 schoot. Een forse trendbreuk. En dat terwijl de teller al lange tijd niet meer op de site staat. Opmerkelijk

    http://viewstat.hotstat.nl/?id=716

    geplaatst op
  • Heb zelf een paar jaar lang advertenties verkocht, en meestal kwamen zelfs de mediabureaux niet verder dan vragen 'wat is je oplage?'. En niemand die zich afvroeg waar die oplage terecht kwam, en of je die oplage ook wel verstuurde....

    Voor de bonafide 'papieren' uitgevers zijn er tenminste accurate HOI (Het Oplage Instituut) cijfers. Het wordt dus tijd dat die er voor online media ook komen.

    Maar voorlopig zullen de webloggers die wel met de billen bloot durven maar eens allemaal dezelfde tellers moeten gaan gebruiken, en het liefst niet 1 maar 2 of 3 tellers. En dan praten we over een paar maanden verder....

    geplaatst op
  • @Zo simpel is het helaas voor on line uitgaven nog niet.
    Het zal niet lang duren voor er op dit terrein een organisatie komt. Vraag is of bloggers daar zélf een rol in willen spelen, of er (brr) een overheidje ergens een budgetje aanboort. Dan ben je nog verder van huis.
    Ik hoor en zie veel klachten over niet serieus genomen blogosfeer, maar wat let de grote spelers om het belang van organiseren in te zien is mij een raadsel.
    Of is het inderdaad niets meer dan narcisme onder de bloggers?
    Kan ik me niet voorstellen.

    geplaatst op
  • @CF. Wij van Jaggle zijn voor. Wij werken hier graag aan mee.

    geplaatst op
  • @Bas: waarom zouden logs met billen bloot en anderen wijzer maken? Ik zie geen teller op Volkskrant, MSN of Yayoo staan trouwens, en die hebben toch prima cijfers te overleggen aan adverteerders. Een aantal campagnes bij ons liepen op extern Dart netwerk van mediabureaus. Diegenen die de accurate informatie nodig hebben, hebben die informatie ook. Meer transparantie over bezoekcijfers van weblogs is 'nice to know' voor mensen die zelf met Powerpointjes en weblogs in de weer zijn. Het is niet 'need to know'.

    geplaatst op
  • Hoxha, dat is hypocriet and you know it. GeenStijl zit als geen ander te geilen op en te pochen over de eigen bezoekcijfers.

    De miljoenste bezoeker voor GS
    Oké, het is zover: over enkele uren verwachten we de miljoenste bezoeker op GeenStijl. En omdat wij zo’n beetje iedere mogelijkheid aangrijpen om een feestje te vieren, kunnen we deze mijlpaal natuurlijk niet ongezien voorbij laten gaan.

    Twee miljoen bezoekers!
    GeenStijl bestaat pas sinds begin april, maar reeds vandaag passeert de twee miljoenste bezoeker de poorten. Wie dat precies is doet niet ter zake, we vinden het vooral een mooi moment om even stil te staan bij ...

    GeenStijl 1 jaar jong
    We schrijven 10 april 2003. GeenStijl ziet het levenslicht. Met maar liefst 45 pageviews op onze geboortedag hadden we al snel door dat GeenStijl hard op weg was de populairste weblog van Nederland te worden

    PERSBERICHT zondag 31 oktober 2004
    GeenStijl kent zo'n 40.000 unieke bezoekers per dag, dat is rond de 15 miljoen pageviews per maand en we groeien nog steeds als kool.

    GeenStijl op weg naar het pluche!
    Aangezien de kiesdeler tijdens de laatste verkiezingen van 22 januari 2003 uitkwam op ongeveer 64.000 stemgerechtigden, mag het duidelijk zijn dat wij met maandelijks ruim 400.000 unieke bezoekers (volgens onze eigen serverstats zijn dit er overigens ruim 600.000) inzetten op minimaal 5 zetels


    Lekker tweeslachtig dus, om te pas en te onpas je bezoekersaantallen in de media te brengen, maar op het moment dat mensen je er op aanspreken, te beweren dat transparantie van de cijfers helemaal niet interessant is.

    Het is weer die typische GeenStijl-flauwekul waardoor elke discussie met en over GS bij voorbaat zinloos is. En dan maar klagen dat de media je niet serieus neemt. Hou nou toch op zeg.

    geplaatst op
  • @Anders. Daar heb je even tijd in gestoken zeg! We discussieren toch vrolijk over onze cijfers, dus snap helegaar je probleem niet. Waar het alhier constant op uit draait is een constante cursus 'hoe verdien ik geld met mijn weblog'. Hoop gelul weinig gepoets. De mensen die hier om transparantie roepen, zijn zeker niet diegenen die onze cijfers echt nodig hebben dat is een feit. Verder: Reet, welkom bij adfactor.nl !

    geplaatst op
  • Niks tijd in gestoken, 30 seconden Googelen was genoeg. Immers - en zoals ik al zei - jullie lopen bij elke gelegenheid te pronken met jullie bezoekersaantallen. Als je jouw woorden leest, kun je je afvragen waar dat voor nodig is. Had je de cijfers immers niet gewoon kunnen sturen naar degenen die ze echt nodig hadden - adverteerders en advertentienetwerken?

    Natuurlijk snap ik best dat het cool, phat en lauw is om te kunnen pochen met je bezoekersaantallen. Maar ga dan niet flauw lopen doen op het moment dat er vraagtekens bij worden gezet en beweren dat die cijfers niet relevant zijn. Jullie kraken Stivoro/Trudy Prins tot op het bot af omdat ze getallen hebben geïnterpoleerd, maar zelf spelen jullie net zo goed spelletjes met de aantallen. Waar een groot weblog klein in kan zijn.

    geplaatst op
  • Dat pochen doet me toch wel erg aan de Telegraaf denken....

    geplaatst op
  • Anders Floor: wat nu sjoemelen met cijfers, ze hebben keurig netjes hun cijfers overlegd. ruim 600 k uniek en 17 miljoen pageviews, wat is je probleem eigenlijk met gs, daar het met al eerder is opgevallen dat je je aversie jegens dit verreweg beste weblog in Nederland niet onder stoelen of banken steekt. Kinnesinne?

    geplaatst op
  • Mijn aversie jegens GeenStijl speelt inderdaad een rol. Ik vind het een stel lafbekken, die aan de zijlijn de hele tijd kritiek lopen leveren. De beste stuurlui staan aan wal, en deze zijn nog eens anoniem ook (en ondertussen zelf om de haverklap kosten nog moeite sparen om anderen te ontmaskeren - het argument dat identiteit onbelangrijk is, is dus gelul). Een leraar van me zei altijd: "Je mag zoveel kritiek hebben als je wil, en je mag zaniken tot je een ons weegt, op 1 voorwaarde: dat je zelf aantoont of aangeeft hoe het beter kan". Dat laatste laat GeenStijl na, en ik kan daar slecht tegen. Het is het schoolvoorbeeld van de lamlendigheid, het egocentrisme, de "geef-een-ander-maar-de-schuld"-mentaliteit die momenteel zaagt aan de stoelpoten van de samenleving, en ik vind het zorgwekkend dat journalisten daar actief aan meewerken. Het is het open riool van de Nederlandse journalistiek.

    Maar goed, daar ligt mijn aversie jegens GeenStijl. Neemt niet weg dat ook ik ze het beste weblog van Nederland vindt, zo niet tot de wereldtop vindt behoren. Ze hebben het medium weblog als geen ander in weten te vullen, en hebben gigantisch veel kleur gegeven aan het medialandschap op internet. Jammer alleen dat de verf zo stinkt.

    Terug naar deze discussie, wat ik vooral opvallend vind is de hypocriete neerbuigendheid bij GeenStijl. Nee, de cijfers zijn voor het gepeupel hier niet belangrijk. Nee, transparantie is niet van belang. Maar ondertussen zit wel de halve GeenStijl-redactie hier bericht na bericht te plaatsen om zich te verdedigen. Ga me nou niet wijs maken dat ik de enige ben die daar doorheen prikt?

    geplaatst op
  • Pas maar op Anders, straks begint Hoxha weer over de t-shirts van GS.

    geplaatst op
  • Anders, ik kan niet anders dat je 100% gelijk geven! De arrogantie van GeenStijl is wederom overduidelijk.

    Het is bovendien duidelijk dat Geenstijl de zaak zwaar aan het bedonderen is, en het valt me ook erg tegen van de adverteerders en AdFactor dat ze hierin mee gaan. Alhoewel, AdFactor + Speurders = GeenStijl.

    Het wordt tijd dat GeenStijl ontmaskerd wordt als de 'nieuwe Stivoro'.

    geplaatst op
  • @Anders Floor: LOL! Lang geleden dat ik zo'n betweterig stuurman aan wal stukje heb gelezen, is GeenStijl echt niets bij. Maar wel met plezier ;-)

    Ik kan me Hoxhas redenering echter goed voorstellen, is niets hypocriets aan. Ik lees hier op MF het ene na het andere verhaal waarin omzetverhoudingen van Flabber en Geenstijl berekend worden en ga zo maar door. Met name door Marco (wat doet hij eigenlijk precies, wat zijn zijn competenties?)

    Types van met name Jaggle en nog wat loggers smullen er van en reageren hier meer dan dagelijks en willen met van alles meedoen. Ook is me iets bijgebleven over plannen van de makers van DIT log om een advertentienetwerk voor weblogs te starten met Jaggle toch? Dus komt er straks een grote aankondiging van een nieuw project, van een nieuw log of een advertentienetwerk uit jullie koker?

    Dutchcowboys, wat op dit log lijkt, is zelfs al begonnen met themalogs om geld te verdienen neem ik aan. Zelfs een verhaal van Tonie over weblogs wordt naar businesmodellen getrokken. Tot schaamte van Tonie zelf. Het druipt hier van het streven geld te verdienen aan logs. Ga mij dus niet wijsmaken dat de auteurs op dit log charitatief bezig zijn als ze pageviews van andere logs onderuithalen ten favoure van eigen belangen op dit gebied, al dan niet samen met partnerlogs.

    De realiteit is dat zowel Geenstijl als Flabber ver voorlopen op de rest. Beide logs hebben eigen advertentiebureaus, daar waar de rest in de marge rommelt en zich er aan optrekt. Dat geenstijl niet aan jullie informatiebehoefte voldoet en verdere verduidelijking weigt betekent dat ze goed zakelijkstrategisch inzicht hebben, want ik hoor geen enkele goede reden WAAROM jullie die transparantie nodig hebben. Adverteerders weten de weg naar flabber en geenstijl blijkbaar toch wel te vinden.

    Sterker nog, als de pageviews van geenstijl of flabber niet waar zijn valt dat onder normale businesspractice om concurrenten op het verkeerde spoor zetten. Juist op dit log, vergeven van mensen die hetzelfde trachten te doen.

    Jullie zijn geen journalisten maar zelfstandig ondernemers of werknemers op zoek naar kansen en vissen in de zelfde advertentievijver in het kielzog van de paar grote jongens. Zoals elke ondernemer op zoek naar het brokje informatie in de hoop dat een ander dit niet bezit.

    Ik neem dit soort onderzoeken dan ook met een korreltje zout. Dus ga niet de onafhankelijke onderzoeker uithangen dat zijn jullie in de verste verte niet en Marco al helemaal niet. Geef mij eens duidelijkheid over jullie businessplannen. Ik zoek ook kansen namelijk!

    My 2 cents!

    geplaatst op
  • @Anders: ik sla je hoger aan, maar mocht je in een afwezig moment denken dat ik hier tegen jou in ging: het is een van de dappere hoog niveau-acties van GS.

    geplaatst op
  • Mijn advies aan al die jonge stijlloze ondernemertjes die het zo graag met logs willen doen: tellers eraf, adverteerders kijken daar niet na, alleen meelopers. Geloof niet automatisch dat dit weblog-open-source-gebeuren van kennis delen jou een klap vooruit helpt, je helpt alleen anderen. Denk bewust na over de informatie die je als bedrijf naar buiten brengt. Vertel al HELEMAAL niets over je businessplan waar ze hier zo om schreeuwen. Versterk de banden met adverteerders, ga OFFLINE netwerken en niet via fora of logs want in een netwerksituatie zitten er ook niet 1000 lurkers om je heen die je businessplan maar wat graag kopieren. Het gaat om snelheid niet om overleg. Been there done that, schade en schande wijsgeworden...

    geplaatst op
  • Over statistieken gesproken : is dit het artikel op marketingfacts met de meeste comments?

    geplaatst op
  • Goed advies Frans! Helemaal mee eens.
    Maar volgens mij zit de groep waaraan je refereert niet hier.

    geplaatst op
  • Frans, te heet gegeten? Waar haal je de gedachte vandaan dat GeenStijl een concurrent is van Marketingfacts? De doelgroep zou niet verder uit elkaar kunnen liggen.

    Het druipt hier van het streven geld te verdienen aan logs


    Welkom bj de wereld van marketing, lieve schat. Oftewel. welkom bij de tak van sport om middelen optimaal in te zetten om een bepaald resultaat te bereiken. In de meeste gevallen: financieel resultaat. Ik begrijp dan ook niet goed dat je er over valt dat op dit weblog al snel naar businessmodellen wordt gekeken. Bij de interesse naar achterliggende businessmodellen hoort een behoefte aan accurate cijfers.

    De rest van je antwoord klopt grotendeels, maar mist helaas aan kracht omdat niemand hier beweert onafhankelijk te zijn, omdat niemand hier beweert een barmhartige samaritaan te zijn en omdat niemand hier het streven om geld te verdienen veroordeelt. Waar je je nou zo over verbaast is me dan ook een raadsel.

    @Evert Jan - oke :) Laatst zat iemand onder mijn naam te posten op Emerce, ik kijk nergens meer van op.

    geplaatst op
  • @Frans,
    Goed epos en ik moet eerlijk zeggen dat ik je opinie deel m.b.t. het al/of niet openbaar maken van statistieken van de collega bloggers. Ik kan me inderdaad voorstellen dat je dit uit zakelijke overwegingen niet wilt doen. Zou ik ook doen, ik zou dit echter dan ook gewoon vertellen.

    Waar ik het niet met je eens is de insteek van dit onderzoekje. Volgens mij is het een poging om puur als geinteresseerden (voor sommigen freaks) inzicht te krijgen in de populariteit van weblogs en hier vooral van te leren. Dat lijkt mij het leidmotif. De meeste bezoekers van MF zijn namelijk actief in deze branche.

    Je ziet ook meteen het manco van weblogs. Hoe onbedoeld een, voor Marco misschien wetenschappelijk verantwoord, onderzoekje opgeblazen wordt tot een enorme zeepbel en een hoop geleuter over het al/of niet wetenschappelijk verantwoord zijn van cijfers. Dus heren, als we nog niet over kwalitatieve en transparante meetcriteria en methodieken beschikken (we hebben nog wat te doen in deze branche), laten we ons dan ook niet tot het nivo van Story en Prive verlagen (oops: wat zeg ik nu weer!).

    geplaatst op
  • @Anders: Blij dat je dit toegeeft. Geen misunderstanding, kom hier met veel plezier en heb mijn inmiddels onmisbare rsslezer hier opgedaan, lees graag de zaken over weblogs etc en ik verkoop commerciele weblogs uiteindelijk toch de machines en ict/telecomoplossingen wel...

    Maar mijn irritatie bestaat hieruit: de zucht naar informatie over businessmodellen, er zelfs letterlijk om vragen en opmerken dat jullie stukje bij beetje dichter bij de heilige graal van het webloggeldverdienen komen, komt tamelijk hijgerig over. Hoewel ik niet zeg daar maar mee te kappen.

    Zeker als elders op dit log duidelijk is dat leden bezig zijn om zelf eea. op te zetten. Om jezelf vervolgens op te werpen als de onafhankelijke onderzoeker der pageviews, dat klopt net zo min als opgeblazen pageviews. Maar voor dat laatste kan ik begrip opbrengen.

    De boodschap van dit artikel is simpel: Geenstijl knoeit misschien met pageviews in de media, doe geen zaken met ze... (doe zaken met ons...) Dus tijd zal het leren of jullie binnenkort met een grote aankondiging komen, ik verwacht dat al tijden namelijk.

    Resumerend, als ik een tonnetje in 1 enkel weblog moet steken met het vooruitzicht op een snelle winstgevende exit, dan wist ik het wel, ging het naar die roze jongens. Kan mij het nou schelen of ze zichzelf schor schreeuwen, makkelijke journalistiek bedrijven of egocentrisch zijn. Zelfs al zouden pageviews nu halveren. Ze zijn het enige serieuze nieuwe consumenten internetbrand dat de laatste 3-4 jaar in Nederland is opgestaan. De rest is namelijk failliet of bestaat al langer. Al gaan ze fietsen verkopen en pornofeesten organiseren gekoppeld met internet. Met die naam en uitstraling kan dat en dat kunnen ze waarschijnlijk als enige log. Geenstijl verkoopt, dat bewijst dit artikel en de reacties wel weer.

    (en nu ga ik ze mailen met een mooi aanbod, want ik heb nog een callcenter in de aanbieding)

    geplaatst op
  • Marco, goed artikel. Ondanks de beperkte betrouwbaarheid van de Alexacijfers geeft het toch een aardig beeld van de cijfers achter de grote blogs. Jammer dat er geen uniforme cijfers beschikbaar zijn. Wellicht in de toekomst met STIR?

    Vwb het wel of niet bekendmaken van de cijfers begrijp ik de commotie niet helemaal. Ik werk zelf in de mediabranche en ken eigenlijk geen medium en/of adverteerder waar de cijfers niet openbaar worden gemaakt. Kijkcijfers, luistercijfers, printoplages, bioscoopbezoek, etc. Iedereen heeft toegang tot deze cijfers, zowel consument, adverteerder als concurrent. Het is dus grote onzin om te zeggen dat je vanuit zakelijk oogpunt de cijfers niet bekend zou maken. Ik kom dit eigenlijk ook alleen maar tegen bij internet waar iedereen maar heel geheimzinnig blijft doen over zijn cijfers.

    Nogmaals, compliment dat je dit onderwerp hebt opgepakt. Ik hoop op een serieus vervolg!

    geplaatst op
  • Dat hijgerige wat je bespeurt snap ik niet goed. Ik heb de indruk dat je veel te snel conclusies trekt. Ik ben zelf bijvoorbeeld geenzins bezig met het opzetten van iets in de weblog-hoek. Sterker nog, ik heb onlangs nog voorspeld dat over twee jaar, niemand het meer heeft over weblogs, wat een hoop ophef bleek te veroorzaken.

    Als je snel geld wil verdienen, lijken weblogs me een wel heel moeilijk middel. Het kost je verrotte veel energie, en als je pech hebt sta je aan het eind van je geld nog in de schaduw van een succesvoller weblog waardoor je met lege handen zit. Als ik een ton had te verspijkeren, wist ik wel wat efficiënters en winstgevenders.

    Nog afgezien daarvan, stel dat je in zee gaat met een weblog dat reeds "mijlenver" voorligt... hoe had je je een exit dan voorgesteld? GeenStijl verkoopt zich aan [bedrijf] en de Hoxha's, Fleischbaums en Starfuckers blijven braaf doorloggen? Dacht het niet. Die nemen hun geld en gaan iets nieuws opzetten. Met andere woorden: zo'n exit is onmogelijk.

    GeenStijl zal vooral leuk zijn als basiskamp om allerlei leuke projecten mee te ondernemen. Een beetje rellen op TV a la SixPack, wat promo-artikelen slijten, links en rechts wat poppen aan het dansen krijgen. Het is fun, zowel voor de makers als voor de fans. Jammer alleen dat het is gebaseerd op afzeiken en afbranden. Dat negatieve imago zal GeenStijl het vroeg of laat gaan opbreken, of in de weg gaan liggen als ze verder willen. Voortborduren op het huidige concept is ook een risico, want als er niks verandert is GeenStijl over 2 jaar ook iets uit de oude doos. Het lijkt me dat ze een beetje in een fuik zitten: ze zijn een richting opgezwommen en kunnen nu geen kant meer op. Dan kun je wel het beste weblog zijn van Nederland (zoals gezegd: ook naar mijn mening), maar hoe lang hou je dan vol?

    geplaatst op
  • Ik ben inderdaad al een hele tijd aan het nadenken over de zakelijke (lees: commerciele) mogelijkheden van weblogs. Is tenslotte ook mijn vak, ik ben consultant en adviseer in die hoedanigheid bedrijven over de mogelijkheden van (nieuwe vormen van) interactieve media. Niet alleen over weblogs en rss overigens, het gros van de klanten heeft namelijk nog geen flauw idee wat weblogs en rss zijn.

    Of je nu als consultant of als marketeer binnen een bedrijf een nieuw project wilt opstarten, dan zul je moeten komen met een goed onderbouwde businesscase. Wat gaat het me kosten en wat levert het me op. Om businesscases te kunnen maken heb je marktcijfers nodig die helaas niet altijd beschikbaar zijn. In die gevallen probeer je met de middelen die beschikbaar zijn (archief van marketingfacts is daar een prima voorbeeld van), een schatting te maken. Dat heb ik in dit artikel ook proberen te doen; een zo goed mogelijke schatting maken van de werkelijkheid.

    Voor alle duidelijkheid, ik heb het conceptartikel op zondagavond verstuurd naar alle betrokken weblogs en heb van iedereen een reactie teruggekregen (waarvoor nogmaals dank). Flabber, Jaggle en Retecool gingen accoord met de cijfers; volgens Geenstijl en Volkomenkut klopten de cijfers niet vandaar dat ik voor beide weblogs een toelichting heb geschreven. Volkomenkut kon vervolgens leven met de aanvullende toelichting.

    Terug naar de commerciele mogelijkheden van weblogs. Ik raak er steeds meer van overtuigd dat het advertentiemodel niet gaat werken voor weblogs. Net zo min als de meeste traditionele online uitgevers op dit moment niet kunnen bestaan op basis van advertentie-inkomsten alleen, zal dit ook niet lukken bij weblogs. Vergeet niet dat op dit moment nagenoeg alle weblogs bestaan bij de gratie van gepassioneerde hobbyisten. Als je de tijd die wordt geinvesteerd zou moeten uitbetalen dan zouden alle weblogs zwaar verlies draaien. Dit betekent overigens niet dat er geen markt is voor advertentiebureaus en weblogs die advertentieruimtes aanbieden. Ik zeg alleen dat een weblog niet alleen zal kunnen bestaan op basis van advertentie-inkomsten. Vwb advertentiebureaus, in Nederland zijn nu een aantal bureaus (waaronder Adfactor) die zich richten op weblogs. Ik heb er in het verleden inderdaad over gedacht om zelf ook een specifiek weblog-advertentiebureau op te zetten maar ben daar sinds kort definitief vanaf gestapt. Reden? De Nederlandse markt is te klein voor meerdere weblog-advertentiebureaus; uiteindelijk heb je max. Twee goede bureaus nodig.

    Zijn weblogs dan commercieel wel interessant? Ja, om alle andere redenen dan adverteren (zie ook businessblogs) zijn weblogs wel degelijk interessant. Daar reken ik sponsoring (als vorm van adverteren) ook bij. Ook Marketingfacts zal zich verder orienteren op de commerciele mogelijkheden maar de ideeen zijn zeker nog niet uitgekristalliseerd. Bovendien, de funfactor is nog steeds belangrijker dan de euri’s!

    Btw, wie is Frans S eigenlijk?

    geplaatst op
  • Dag heren,
    voor mijn studie doe ik een onderzoek naar de eventuele invloed van weblogs op bedrijven. Daarmee is het voor mij in eerste instantie van belang te weten wie de grootste zijn. De hele discussie over de betrouwbaarheid van de tellers heb ik gelezen en omdat ik een complete leek in de wereld van weblogs ben, ben ik nieuwsgierig of een van jullie mij een degelijk en betrouwbaar lijstje van de grootste weblogs van Nederland kan geven. Ik begrijp dat dat er wellicht nog niet eens is, maar wat is er nog meer voor handen dan de Alexa Ranking? Alvast bedankt!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.