Webanalytics bij Tweakers.net, TopTips voor een Big Data Stappenplan en tips voor betere formulieren

9 oktober 2013, 11:28

Nieuws van webanalisten (deel: 146)

Vincent Pijpers van Tweakers.net geeft inzichten over hoe web analytics wordt bedreven bij een van ’s lands grootste technologie websites, Arend Zwaneveld deelt 16 Top Tips voor een Big Data Stappenplan en Reinout Wolfert deelt 3 tips voor betere formulieren.

Web Analytics bij Tweakers.net

Tweakers.net is een van de vooraanstaande Nederlandse websites op het gebied van computers, internet en software. Met 3 miljoen unieke bezoekers per maand wordt er enorm veel data verzameld. In dit drieluik geven we je een kijkje geven in de webanalyse keuken van Tweakers.

De grootste uitdaging is niet op de beste te worden, maar om de beste te blijven. Om te zorgen dat Tweakers de beste website van Nederland blijft is het onvermijdelijk om webanalytics data om te zetten in waardevolle informatie waarop geacteerd kan worden. Tweakers is echter geen kleine jongen. Met gemakkelijk over de 80 miljoen pageviews per maand gedaan door meer dan 3 miljoen unieke bezoekers op meer dan 10 miljoen unieke urls wordt er vrij veel data verzameld. Het vergt denk ik geen uitleg dat Google Analytics niet toereikend is om onze hoeveelheid aan data te analyseren.

Als gevolg heeft Tweakers in 2012 een uitgebreide pakketselectie gedaan naar het juiste webanalytics pakket. De initiële lijst van 150 pakketten is gereduceerd naar 5 pakketten, met als verrassende winnaar het in Nederlands redelijk onbekende Webtrekk. Webtrekk is trouwens in Nederland een kleine speler, wereldwijd zijn ze dat niet met klanten als Zalando, Bild.de, Red Bull, etc.

Voor ons was de belangrijkste reden om voor Webtrekk te kiezen het feit dat bij Webtrekk analyses op de ruwe data worden uitgevoerd. Als er een segment wordt gemaakt van bijvoorbeeld alle bezoeken met clickout in onze Pricewatch gedaan op een iPad met Chrome als browser dan wordt het segment toegepast op de volledige dataset in plaats van 0,02% van de data zoals in Google Analytics. Daarnaast bleek Webtrekk zo geïmplementeerd te kunnen worden dat heel Tweakers goed gemeten kan worden.

16 Top Tips voor een Big Data Stappenplan

Voorbereiding

  • Start met een ambitieuze vraag: begin direct groot.
  • Begin bij het eind – hou het doel scherp in het oog.
  • Maak een plan: hier zijn (meerdere) branstormsessies nodig.

Data verzamelen

  • Herken en luister naar je consumenten: wat hebben ze je te zeggen.
  • Start met de data die je al hebt, uit bijvoorbeeld web analytics.
  • Voeg hieraan één attributie-data bron toe: informatie van je klanten of je marketinginspanningen.
  • Zodra de data-silo’s zijn opengebroken maak je het plaatje compleet door het toevoegen van non-online events en transacties.
  • Pas continu je werkmethodes aan en versimpel: gebruik data die je al hebt!

Analyseren

  • Respecteer bestaande werkmethoden: nieuwe (big) data technologie moet toevoegen, niet vervangen.
  • Ontwerp voor agility. dan heb je voldoende rekenkracht om data real-time ‘schoon’ te maken.
  • Analyseer en visualiseer: Zonder visualisatie vaak geen inzichten!

Inzichten toepassen

  • Vertrouw de data: Big Data ondersteunt beslissingen.
  • Vermijd de ‘Big Data val’: klanten/opdrachtgevers zijn mensen.
  • Ga pas ná het verkrijgen van inzichten een strategie opzetten hoe deze uit te voeren en resultaten te boeken.
  • Close the Loop, koppel terug. Gebruik je inzichten richting je (online) bezoekers en optimaliseer zo je algoritmes en campagnes. Wees geobsedeerd met klantdata en richt je volledig op de consument.
  • Experimenteer continue op basis van voortschrijdend inzicht. ‘Educated experimentation’, of ‘Thinkering’ = sleutelen + denken.

Big Data betekent veel data, en dan is het extra belangrijk dat je een goed stappenplan opzet om niet het overzicht kwijt te raken. Maar denk ook aan de wijze woorden van Leonardo Da Vinci: “Eenvoud is de ultieme verfijning.”

3 tips voor betere formulieren

Ga je iets kopen? Wil je contact? Iets aanvragen? Bijna altijd kom je uit bij een formulier. “Vul onderstaand formulier in en we nemen binnen 5 werkdagen contact met je op”, “Nog geen account? Vul onderstaande gegevens in”, zijn van die teksten die je dan tegenkomt. Vaak kunnen deze formulieren nog wel een stuk beter. Beter voor de bezoeker betekent vaak ook, beter voor het bedrijf, of wel; meer ingevulde formulieren en meer tevreden bezoekers.

Lees in dit artikel op Webanalisten.nl drie praktische voorbeelden / tips voor betere formulieren.

Afbeelding: Seth Anderson (cc)

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief