Wat verdienen onze oosterburen in digital?

4 september 2019, 13:00

Een vergelijking van salarissen in de digitale industrie wijst uit dat productmanagers en UX-ontwerpers het meest verdienen en sociale media-managers het minst. Althans, in Duitsland en het is natuurlijk de vraag in welke mate de cijfers goed vergelijkingsmateriaal opleveren. Desalniettemin is het overzicht relevant, want naast onze grootste handelspartner is Duitsland een redelijk vergelijkbare economie en gaan de jaarlonen in euro’s. Wat verdienen productmanagers, UX-ontwerpers, merkmanagers en e-mailmarketeers?

Een actueel onderzoek van het salarisportaal Gehalt.de heeft 8.240 salarisgegevens van tien beroepen (werknemers zonder personeelsverantwoordelijkheid) in de digital industrie geanalyseerd om erachter te komen wat er verdiend wordt in de industrie. Resultaten werden onder meer gepresenteerd in Duitslands bekendste marcom-vakmedium Werben und Verkaufen: Productmanagers en UX-ontwerpers ontvangen er het hoogste salaris met een inkomen van bijna 50.000 euro per jaar. Ter vergelijking: socialmediamanagers ontvangen in Duitsland zo’n 36.100 euro.

“Wil je alleen meer verdienen, dan zou je grotere bedrijven of een verandering van industrie moeten overwegen”

Meer precies: (Digital) productmanagers in de digitale industrie verdienen ongeveer 49.500 euro per jaar, gevolgd door UX-ontwerpers met 48.800 euro en performance-marketingmanagers met 47.600 euro per jaar. In veel beroepen in de digitale industrie is het inkomen niet hoger dan 40.000 euro. Fulltime webontwerpers vangen zo’n 36.800 euro, e-mailmarketingmanagers ontvangen een bruto jaarsalaris van 39.800 euro. De salarissen van SEO- en PR-managers in digital bedragen ongeveer 39.000 euro.

Er is ook een kanttekening: “Zij die alleen hun inkomsten willen verhogen, zouden grotere bedrijven of zelfs een verandering van industrie moeten overwegen. Het salarisniveau is aanzienlijk hoger in de ’traditionele industrie’ dan bij pure internetbedrijven, omdat daar bijvoorbeeld tariefstructuren veel beter zijn”, stelt Philip Bierbach, Managing Director van Gehalt.de. Ter vergelijking: een Duitse PR-manager in overige sectoren verdient jaarlijks ongeveer 48.000 euro.

Je zou dus kunnen stellen dat digitals best mooi verdienen, maar ín digital – als branche of industrie – kun je met een meer generieke baan beter niet neerstrijken. Of het geld moet niet zo’n rol spelen natuurlijk, daar is ook iets voor te zeggen. Rest de vraag: Zouden de verschillen met Nederland groot zijn? Ik heb even snel geen artikel of onderzoek kunnen vinden dat actuele vergelijkbare cijfers biedt, maar help us out als je dat wel kent.

Luuk Ros
Editor in Chief Marketingfacts bij Marketingfacts - NIMA

Door het Nederlands Instituut voor Marketing in januari van 2018 gedelegeerd als HR van Marketingfacts, maar nog altijd stevig verbonden aan de beroepsvereniging voor professionals in Marketing, Communicatie en Sales. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, Debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune). Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie
Tags

3 Reacties

    wouter

    Als solliciterende medemens heb ik de indruk dat in Nederland de salarissen nog wel een tandje (10% oid) lager liggen. Maar misschien ligt dat aan mijn “bubbel”.


    5 september 2019 om 08:40
    luuk.ros

    Geen idee Wouter, het zijn natuurlijk geen aanvangssalarissen, maar misschien heb je gelijk. Puntje dat altijd lastig is met internationale vergelijkingen is wat je bruto verdient en wat je netto krijgt, maar mijn idee was dat dat redelijk gelijk zou moeten liggen met de Duitsers…


    6 september 2019 om 09:19
    ianbettany

    Wil je alleen meer verdienen, dan zou je grotere bedrijven of een verandering van industrie moeten overwegen


    9 september 2019 om 07:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief