Dit is het geheim van succesvolle affiliate marketing

14 juli 2016, 06:00

10 tips om goed van start te gaan

Affiliate marketing kan een waardevol kanaal zijn voor je e-commercesite. Via affiliates creëer je additioneel bereik en haal je extra orders binnen. Het mooiste van alles is dat je alleen betaalt voor resultaat. Geen verkopen of leads? Dan geen betaling. Performance-basedmarketing puur sang dus. Maar hoe ga je goed van start? Wat komt er kijken bij het opzetten van een affiliatecampagne? In dit artikel tien tips waarmee jij een vliegende start maakt.

Is affiliate marketing geschikt voor jouw bedrijf?

De eerste vraagt die je jezelf moet stellen als je overweegt om met affiliate marketing te starten is in hoeverre het geschikt is voor jouw bedrijf. Heb je een product of dienst dat door derden gepromoot kan worden? Zit er voldoende marge op je product om een deel aan affiliates af te staan? Zo niet, dan heeft affiliate marketing weinig zin. Affiliates willen een goede vergoeding voor hun inspanningen. Daarbij kijken ze vooral naar de eCPC: effectieve cost per click. Oftewel, hoeveel verdienen zij aan elke bezoeker die ze naar jouw site doorsturen.

Verdiep je eerst goed in affiliate marketing om te bepalen of het bij je (organisatie) past. Vraag bij affiliate netwerken of zij campagnes draaien in jouw branche en welke concurrenten al actief zijn met affiliate marketing. Voor bijna elke branche en elk product zijn er goede affiliates te vinden.

Alles start uiteraard met duidelijke doelstellingen. Formuleer vooraf wat je met affiliate marketing wil bereiken, bijvoorbeeld 10 procent extra sales genereren of jaarlijks 5.000 leads binnen krijgen.

De de juiste know-how en voldoende tijd

Is er intern kennis van performancemarketing in het algemeen en affiliate marketing in het bijzonder? Kennis en tijd zijn twee zaken waarvan je niet genoeg kan hebben. Het beheren van je affiliate campagnes kost minimaal enkele uren per week. Voor grotere bedrijven kan dit oplopen tot meerdere fte’s. Heb je geen tijd, dan kan je jezelf een teleurstelling besparen. Het actief managen van je campagnes is een voorwaarde voor succes. Intern geen tijd en/of kennis, overweeg dan om een bureau of ZZP’er in te huren die je werk uit handen neemt. Zo kan je veel tijd besparen. Echter, je moet nog steeds je bureau aansturen.

Het juiste netwerk selecteren

Nationaal en internationaal zijn er veel affiliate netwerken actief. Voorbeelden zijn Daisycon, TradeDoubler, Zanox en FamilyBlend. Elk netwerk heeft zijn eigen focus. Internationaal gericht of juist op de Nederlandse markt. Alle consumenten of juist een bepaald segment. Het netwerk dat bij jou past heeft ervaring in je branche en voldoende aangesloten affiliates om jouw doelstellingen te halen. Er is niet één beste netwerk. Branche, ambities en de persoonlijke klik spelen allemaal een rol. Kan je met deze mensen door één deur? Je zal ze vaak spreken. Een handig startpunt bij het vinden van een passend netwerk is dit overzicht van affiliate netwerken.

Wanneer je de websites van verschillende netwerken bezoekt zie je al snel welke netwerken afvallen. Ga met twee of drie netwerken in gesprek. Vraag naar cases, branche ervaring, prognoses qua mogelijke resultaten et cetera. Deel de prognoses die je krijgt gerust door drie om jezelf niet rijk te rekenen. Je gesprekspartners zijn verkopers, dus zij willen je ook naar binnen praten met rooskleurige verhalen.

Onderhandelen over je contract

Goed. Je hebt meerdere affiliate netwerken gesproken. Bij één netwerk heb je een goed gevoel. Je wil graag met hen in zee. Teken dan nooit het standaard contract dat ze je voorleggen. Het contractvoorstel van het netwerk is een mooi startpunt voor onderhandelingen. Uit ervaring weet ik dat over alles te onderhandelen valt. De fee die het netwerk ontvangt, opstartkosten, contractduur, wat je maar kan bedenken. Het netwerk zal misschien niet overal ‘ja’ tegen zeggen. Maar wat heb je te verliezen? Dit is het moment om zoveel mogelijk van je wensen gehonoreerd te krijgen. Het maakt wel verschil hoe groot je bedrijf is. Hoe meer het netwerk potentieel aan je kan verdienen, hoe flexibeler het zich zal opstellen. Run je een kleine e-commercesite, dan zit er minder in het vat.

Promotiemateriaal, landingspagina’s en meetpixel

Het contract is getekend en de voorbereidingen om live te gaan zijn in volle gang. Je nieuwe affiliate netwerk zal je hierbij waarschijnlijk volop begeleiden. Daarom hier kort een paar aandachtspunten.

Zorg voor voldoende promotiemateriaal van goede kwaliteit. Denk aan HTML5-banners, emailtemplates, tekstlinks en eventueel een productfeed. De meeste affiliate netwerken ontwikkelen ook banners en emailtemplates. Zij kunnen je dit dus uit handen nemen. Voordeel is dat de netwerken weten wat wel en wat niet werkt in het affiliatekanaal. Heb je een vaste designer, dan kan je die uiteraard ook aan het werk zetten.

Met goed promotiemateriaal ben je er nog niet. Je hebt ook goed converterende landingspagina’s nodig voor het affiliate verkeer. In het algemeen is het verstandig om dat niet op je homepage te laten landen. Maak één of meerdere landingspagina’s die een op een aansluiten bij je promotiemateriaal. Dit start bij heel basale zaken: het gebruik van dezelfde foto of afbeelding, consistentie in kleuren, lettertypen en dergelijke.

Ook zal je netwerk je vragen om meetpixels te installeren op je website. Daarmee kunnen zij meten welke leads of verkopen via affiliates zijn gerealiseerd.

Live gaan

Loop voordat je campagne live gaat alles nog even na. Is het promotiemateriaal in orde? Werken de landingspagina’s naar behoren? Doet de meetpixel het? De commissies voor affiliates heb je ook afgesproken met het netwerk, dus je weet wat je betaalt voor leads en/of sales.

Alles klaar? Dan is het tijd om live te gaan. Zorg dat je bent voorbereid op een (mogelijke) toename in je verkopen. Heel vervelend als er sprake is van een enorm verkoopsucces en jij onvoldoende voorraad hebt of het logistiek niet kan bolwerken.

Publishers informeren over jouw campagne

Tijd om te kijken hoe het gaat. Wat zijn de eerste ervaringen en resultaten? Een obstakel naar grote groei kan zijn dat affiliates niet weten dat jouw programma bestaat. Je moet dus aan de bak. Je volgende promotiecampagne is niet gericht op consumenten, maar op potentiële affiliates. Via het affiliate netwerk kan je affiliates informeren over het bestaan van jouw programma.

Verschillende netwerken bieden hiervoor verschillende opties. Denk bijvoorbeeld aan een emailing naar alle bij het netwerk aangesloten affiliates waarin je jouw programma presenteert. Of aan nieuwsberichten. Netwerken hebben verschillende manieren om affiliates te informeren over nieuwe adverteerders. Als je dit al aankaart tijdens de contractonderhandelingen, kan je misschien gratis (of met korting) een uiting naar affiliates laten sturen. Wees niet te terughoudend in deze fase. Bekendheid van je programma onder affiliates is een voorwaarde voor succes. Immers, zij promoten je niet als ze niet van je af weten.

Aanmeldpagina op je eigen website plaatsen

Onderzoek van IAB UK toont aan dat veel publishers met een affiliateprogramma bekend raken via de website van de adverteerder. Je eigen website is een belangrijke bron voor het werven van affiliates. Maak dus een pagina ‘affiliates’ of ‘partnerprogramma’ aan op je website en zorg dat die vindbaar is. Het netwerk kan je daar misschien bij ondersteunen.

Actief zijn en blijven

‘If you build it, they will come’. Dit citaat uit de film Field of Dreams is absoluut niet van toepassing op afffiliate marketing. Er komt meer bij kijken, dan een campagne opzetten. Succesvolle campagnes zijn succesvol omdat ze actief worden beheerd. Bijvoorbeeld doordat promotiemateriaal regelmatig wordt vervangen. Omdat er incentives zijn voor affiliates en regelmatig nieuwe acties voor consumenten. Dit kan een korting zijn, een cadeaubon of iets anders wat mensen een reden geeft om ‘NU’ bij jou te kopen.

A/B testen

Over A/B testen zijn boekenkasten en servers vol geschreven. Onder andere hier en hier. Het geheim van succesvolle affiliate marketing? Dat zijn de voorgaande punten én het continu blijven testen.

Test promotiemateriaal en landingspagina’s. Eventueel kan je ook testen met de hoogte van de commissie die je affiliates biedt. Zoek de sweetspot. Het punt waar de verhouding tussen de marge die voor jouw bedrijf overblijft en het verkoopvolume onder aan de streep het meeste oplevert.

Wanneer je al deze punten consequent toepast, is succes met affiliate marketing binnen handbereik.

Meer weten? Lees hier op Marketingfacts het artikel ‘Direct van start met affiliate marketing’ van Sanne Cramer voor een lijst met praktische aandachtspunten.

Marco Dekkers
Online marketeer bij Qurrent

Beschikbaar voor nieuwe allround online marketing baan aan klantzijde in de B2C. Regio Amstelveen/ Amsterdam. De weg naar succes loopt via experimenten. Dat is de filosofie van Marco. Als allrounder houdt hij zich sinds 2004 bezig met SEO, SEA, affiliate marketing, retargeting, display advertising, email marketing, social media en conversie-optimalisatie. Vooral voor bedrijven die diensten leveren. Momenteel werkt hij bij energiebedrijf Qurrent, waar hij de online sales naar grote hoogte stuwt.

Categorie
Tags

13 Reacties

    Tim

    Ik verbaas me toch altijd weer over sommige Jip en Janneke verhalen op MF anno 2016.


    14 juli 2016 om 10:02
    thomasvanmanen

    Hoi Tim,

    We kunnen niet allemaal goeroe zijn op een bepaald gebied natuurlijk. Met MF bedienen we een breed publiek: van studenten en starters tot ervaren marketeers. Niet elk artikel kan voor iedereen even nieuw, relevant of interessant zijn.


    14 juli 2016 om 10:08
    devlieger

    Leuk artikel. Ik denk dat je goed weergeeft wat er bij affiliate marketing komt kijken.

    Een tip die ik altijd geef is om regelmatig contact met je affiliates te zoeken. Dat kan via de mail, maar er worden ook regelmatig evenementen georganiseerd waar veel affiliates en adverteerders op afkomen. Affiliate marketing is gebaseerd op samenwerken. Als je elkaar persoonlijk kent gaat samenwerken altijd beter.


    14 juli 2016 om 10:10
    marcodekkers@outlook.com

    @Koen: dank voor je reactie! Helemaal met je eens over het belang van blijven testen

    @Rick: goede aanvulling.


    14 juli 2016 om 17:11
    Melissa

    Ik verdiep me de laatste tijd wat meer in affiliate marketing, maar wat mij niet helemaal duidelijk wordt is of je nou met 1 netwerk in zee moet gaan of met meerdere netwerken?


    13 december 2016 om 14:26
    Vincent

    Wij zijn sinds kort met onze webshop gestart met affiliatie marketing. Wanneer je de feed goed up to date en ingericht hebt ontvang je zeker gerichte bezoekers en conversie. Website/ Publishers zoals Beslist, Kledingkopen.nl en Fashionchick werken voor onze kleding webwinkel erg goed.


    5 september 2017 om 11:16
    jeroenmirck

    Dank voor je inhoudelijke reactie, Olaf. Je tweede comment met een reeks linkjes naar klanten heb ik als beheerder weggehaald, omdat ons reactieveld geen promotionele linkdump is. Bovendien stond de link naar je artikel ook al in bovenstaande comment.


    27 juli 2018 om 11:45
    Olaf van Gessel

    @ Jeroen,

    Point taken.


    27 juli 2018 om 13:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!