Wat genereert interactie op Facebook in Nederland? Dit overzicht laat het zien

13 februari 2015, 12:30

De 100 meest interactieve Nederlandse Facebook-updates van 2014

Interactie genereren in de vorm van reacties, likes en shares is een belangrijk doel van duizenden merken op Facebook. Maar wat en wie genereren nou de meeste interactie van alle Nederlandse pagina’s? Internetbureau Burst, één van de weinige partijen in Nederland die zich Facebook preferred marketing developer mag noemen, analyseert vrijwel alle Nederlandse Facebook-pagina’s en kan daardoor als geen ander antwoord geven op deze vraag. Hieronder volgt een overzicht en (korte) analyse van de 100 Facebook-updates die in het afgelopen jaar de meeste interactie genereerden.

Welk type update scoort het beste?

Uit het overzicht blijkt dat foto’s verreweg het beste scoren. Van de 100 meest interactieve updates waren er 61 een foto, gevolgd door video’s (25 procent), links (10 procent) en slechts 4 procent was tekst. Deze tekstupdates waren grotendeels afkomstig van toenmalig minister Frans Timmermans (3 stuks) rondom de ramp met de MH17. Deze update van Jochem Myjer was het enige andere tekstbericht dat de lijst haalde.

  • 61 procent foto
  • 25 procent video
  • 10 procent link
  • 4 procent tekst

Om in de Top 100 te verschijnen had een update minimaal 67.000 interacties (likes, comments, shares) nodig. De nummer 1 uit de lijst had er ruim 640.000.

Welke pagina’s scoren het beste?

Dumpert.nl en Voetbalzone scoren overall het beste, zij staan respectievelijk met maar liefst 18 en 13 updates in de Top 100. Jochem Myjer, Sky Radio en Sven Kramer scoorden vijf noteringen. Hieronder een overzicht van de 19 pagina’s die 2 of meer noteringen in de Top 100 scoorden.

Pagina Aantal
dumpert.nl 18
voetbalzone 13
Jochem Myjer 5
Sky Radio 5
Sven Kramer 5
Voetbal International 3
Frans Timmermans 3
Ali B. 2
Autoblog.nl 2
Club van relaxte moeders 2
De Speld 2
Flabber 2
Fox Sports NL 2
vkmag 2
RTL Nieuws 2
RTL Boulevard 2
PowNed 2
Koen Verweij 2
Marco Borsato 2

Waar gingen de updates over?

52 updates van de 100 waren geïnspireerd op de actualiteit. De populairste onderwerpen waren het WK voetbal en de Olympische Spelen en de ophef rondom Zwarte Piet. Alle onderwerpen op een rij:

Onderwerp Aantal
WK Voetbal 26
Olympische Spelen 11
Zwarte Piet 6
Ramp MH17 4
Afscheid supermarktmanager AH 2
Eurovisie Songfestival 2
Geert Wilders (minder, minder) 2
Bezoek Obama aan Nederland 2
WK Hockey 1

De Top 25

#1 Flabber

#2 voetbalzone

#3 dumpert.nl

#4 Fotostudio Valkenburg.nl

Deze update staat niet meer online. Afgaande op het gastenboek op hun site lijkt dit een like, share & winactie te zijn geweest. Dit is tegen de wedstrijdregels van Facebook (het delen van een bericht mag niet dienen als deelnamemechanisme) wat kan verklaren waarom deze update is verwijderd.

#5 Sven Kramer

#6 Frans Timmermans

#7 Sky Radio

#8 dumpert.nl

#9 Q-music NL

#10 Club van relaxte moeders

#11 Koen Verweij

#12 Guestzone

#13 Koen Verweij

#14 RTL Boulevard

#15 Fox Sports NL

#16 Dries Mertens

#17 voetbalzone

#18 Jochem Myjer

#19 RTL Nieuws

#20 voetbalzone

#21 dumpert.nl

#22 Ali B.

#23 voetbalzone

#24 Jochem Myjer

#25 voetbalzone

Nummer 26 t/m 100

# Pagina
26 Surinaams eten (update niet meer online)
27 Club van relaxte moeders
28 dumpert.nl
29 Sven Kramer
30 NOS
31 Voetbal International
32 IlikeFeyenoord
33 voetbalzone
34 Nicolette van Dam
35 RTL Nieuws
36 Autoblog.nl
37 voetbalzone
38 100% NL
39 Sky Radio
40 Jochem Myjer
41 Loesje
42 Fox Sports NL
43 Sky Radio
44 dumpert.nl (update niet meer online)
45 Marco Borsato
46 Albert Heijn
47 Jochem Myjer
48 voetbalzone
49 De Gelderlander
50 Marco Borsato
51 dumpert.nl
52 dumpert.nl
53 Voetbal International
54 Hart voor Dieren (update niet meer online)
55 voetbalzone
56 dumpert.nl
57 Ali B.
58 PowNed
59 Frans Timmermans
60 dumpert.nl
61 Sven Kramer
62 voetbalzone
63 De Speld
64 Frans Timmermans
65 RTL Boulevard
66 Autoblog.nl
67 Voetbalprimeur
68 Voetbal International
69 PowNed
70 EO-Jongerendag
71 De Telegraaf
72 vkmag
73 Blond Amsterdam
74 dumpert.nl
75 Hoefslag
76 Ireen Wust
77 voetbalzone
78 voetbalzone
79 vkmag
80 The Prophet
81 dumpert.nl
82 OnsOranje
83 Sky Radio
84 HumorTV
85 dumpert.nl
86 Omdenken
87 voetbalzone
88 dumpert.nl
89 dumpert.nl
90 Flabber
91 dumpert.nl
92 Jochem Myjer
93 Sven Kramer
94 dumpert.nl
95 Sven Kramer
96 De Speld
97 dumpert.nl
98 Sky Radio
99 dumpert.nl
100 Nu.nl

Hoe is deze lijst samengesteld?

Deze lijst is gerangschikt op basis van het totale aantal interactie (likes, comments en shares) die de updates genereerden in 2014. Het aantal kliks en het bereik van de afzonderlijke updates zijn niet publiekelijk te meten waardoor we daar geen uitspraken over kunnen doen. Ook is niet na te gaan in welke mate sommige updates werden ondersteund door Facebook-advertenties om het bereik en interactie te vergroten. Het huidige aantal likes, comments en shares van de updates kunnen afwijken doordat sommige updates ook in 2015 nog interactie genereren. In de analyse zijn enkel Nederlandstalige Facebook-pagina’s meegenomen.

Peter Minkjan
Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting

Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting, waar ik mijn passie voor marketing, voetbal en innovatie kan combineren. Samen met een team van elite videoscouts helpen wij betaald voetbalclubs uit binnen- en buitenland om meer geschikte spelers te vinden. De scouts, verspreid over drie continenten, behoren tot de absolute top 1% na een zeer uitgebreide selectieprocedure.

Categorie

8 Reacties

    Gerben

    Is hier ook gekeken naar het aantal likes dat een pagina heeft? Een pagina met 20000 likes genereert makkelijker meer absolute interactie dan een pagina met 200 likes; het zou dus een verhoudingsgetal moeten zijn


    13 februari 2015 om 13:36
    Nicolas

    Zou voor België ook wel eens een nuttige onderzoek zijn


    19 februari 2015 om 11:56
    Tim Visser

    Leuk!


    19 februari 2015 om 15:54
    Sophia

    Verbaast me dat pagina’s als Taalvoutjes, Je had maar 1 taak en Make that The cat Wise hier niet in zijn opgenomen. Hoge interacties, veel followers. Cijfers zijn hoger dan een paar van bovenstaande voorbeelden.


    26 februari 2015 om 23:39
    Peter Minkjan

    @Sophia: beide pagina’s hebben inderdaad veel interactie maar ik kan geen update van ze vinden uit 2014 die meer dan 64.000 shares, likes & comments heeft. Dat is namelijk het minimum om in de Top 100 te komen. Als dat toch het geval is, zou ik graag de URL’s van de updates ontvangen en pas ik de lijst aan.


    2 maart 2015 om 16:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!