Wanneer zijn eyetracking heatmaps stabiel?

16 april 2008, 06:59

Inmiddels is eyetracking meer gemeengoed geworden als usability testmethode maar ook om het kijkgedrag op printmedia-uitingen in kaart te brengen. In de media komen we af en toe heatmaps tegen waaruit in één oogopslag duidelijk is hoe het kijkgedrag van meerdere personen er op een webpage uit ziet. Althans, dat denken we. Toch kunnen we niet zomaar conclusies trekken op basis van wat we dan zien. Een legenda in de heatmap waaruit blijkt of we te maken hebben met het aantal oogfixaties, het totale aantal oogfixaties of de gemiddelde oogfixatielengte ontbreekt vaak. Belangrijker is te weten op basis van hoeveel respondenten een heatmap is gecreëerd.

In bovenstaande presentatie van onze eyetracking partner Realeyes in de UK is te zien bij hoeveel respondenten een heatmap stabiel kan zijn. In de heatmap zijn de rode vlekken het meest bekeken en de gele vlekken het minste bekeken. De muisiconen geven een muisklik aan. De stabiliteit is niet getest op statistische significantie.

Met een stabiele heatmap bedoelen we dat het aantal, de locatie en de intensiteit van de hotspots op de webpage niet meer substantieel wijzigt. Of en wanneer een heatmap stabiel wordt, is afhankelijk van het aantal elementen/functionaliteiten en de indeling daarvan op de webpage. Ofwel, een webpage met een beperkt aantal elementen zal eerder een stabiele heatmap laten zien dan een complexe webpage. Nog beter is wanneer je weet wanneer een heatmap significant stabiel is. Je kunt het testgedeelte dan afsluiten en je richten op de analyse. Een dergelijke feature hebben wij echter helaas (nog) niet in ons bezit.

Als je dus het kijkgedrag op je website in kaart wil brengen, waarbij je voornamelijk kijkt naar elementen waar het eerst naar wordt gekeken en bijvoorbeeld de kijkvolgorde op de webpages, dan zou je meer dan 30 respondenten deel moeten laten nemen. Je kunt de stabiliteit ook nog verifieren door heatmaps te creëren van verschillende samples respondenten. En natuurlijk heeft het al dan niet toepassen van het Think Aloud protocol hier ook nog invloed op. Om zuivere resultaten te krijgen wordt het gebruik van dit protocal bij eyetracking achterwege gelaten en kan je dit beter achteraf doen. Wanneer je eyetracking gebruikt als usability testmethode dan kan je vanaf 8-10 respondenten al een zeer goed inzicht krijgen in de usability van je website.

What about user experience! Al meer dan 10 jaar ben ik werkzaam in de online scene. Ik analyseer door zowel kwalitatieve als kwantitatieve technieken in te zetten, wat gebruikers nodig hebben, hoe zij zich gedragen op internet en welke drijfveren zij hebben. Met deze verkregen inzichten help ik bedrijven en organisaties hun klanten en relaties te begrijpen en te kijken welke kansen zij hebben om de user experience te verbeteren en te innoveren. Specialiteiten ● UX Research : (remote) usability testen, eyetracking, groepsdiscussies, face-to-face interviews, enquêtes, AB en Multivariate testen, card sorting, tree testen, taakanalyse, Google Analytics ● UX Design : customer journey mapping, user flows, user scenario’s, persona’s, navigatie -en contentstructuur , informatie architectuur, wireframing Alles voor zowel desktop, mobiel, tablet en apps. U kunt mij altijd benaderen voor interim dienstverbanden of freelance opdrachten.

Categorie
Tags

3 Reacties

    piet

    Dit geldt vanzelfsprekend alleen voor merken die doorsnee websites willen bouwen voor doorsnee bezoekers.


    16 april 2008 om 09:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief