Wanneer ben jij een succesvolle ondernemer?

26 oktober 2021, 06:00

Als je in de Reclame eens vóór zes uur naar huis ging, was er altijd wel iemand die riep: ‘Halve dag vrij? Bofkont!’

De afgelopen anderhalf jaar is voor veel mensen nóg duidelijker geworden wat belangrijk voor ze is. Ze staan niet te popelen om opnieuw tijd te verliezen in de file, met nutteloze vergaderingen en volle mailboxen. Om na de gewone kantooruren pas toe te komen aan het échte werk. Toch is de verleiding groot om weer mee te gaan in de rat race.

Wat maakt jou succesvol? Betere vraag: wanneer vind jij dat je succesvol bent? Als je heel druk bent? Of wil je liever een slimme ondernemer zijn? Eentje die voldoende geld verdient en tijd overhoudt om van het leven te genieten? Druk zijn is heel gemakkelijk. Slim zijn is een stuk moeilijker. Succesvolle ondernemers (in onze definitie) hebben het nooit te druk voor belangrijke zaken. Zij hebben namelijk geen tijd voor onzin. Er zijn van die gesprekken waar wij de kriebels, jeuk en uitslag van krijgen. A: “Hoe gaat het met jou?” B: “Och, druk, druk, druk, je weet wel. Als ondernemer ben je toch altijd bezig. Er moet geld verdiend worden, hé?”

‘Selbständig? Das heisst selbst und ständig’

Of zo’n uitspraak als deze: “Ik houd niet van vakantie, want dat kost me twee keer geld.” Verbaasde, niet begrijpende blik van mijn kant. “Dan kan ik niet factureren en ik moet ook nog geld uitgeven.” OMG! Overal vlekken.

Hard werken? Of goed werken?

In mijn eerste job had ik een geweldige mentor, die vaak zei: “Ik geloof niet in hard werken. Ik geloof in goed werken.” Slimme vrouw, maar ik vond dat indertijd best lastig, want in de reclame werd je geacht om lange dagen te maken. Als je eens vóór zes uur naar huis ging, was er altijd wel iemand die riep: “Halve dag vrij? Bofkont!”

Als je met mensen spreekt over de wens om voor jezelf te beginnen, zijn er ook altijd van die types die je dat afraden: “Mens, waar begin je aan? Dan heb je nooit meer vakantie!” In het Duits klinkt dat zo: “Selbständig? (zelfstandig?) Das heisst ‘selbst’ (zelf) und ‘ständig’ (voortdurend).” Inderdaad, als je dat denkt, zal dat waarschijnlijk ook zo zijn.

Druk zijn of druk doen?

Druk, druk, druk is een manier om je te profileren als belangrijk mens in onze maatschappij. Want als je het niet druk hebt, ben je niet belangrijk, toch? Dan heeft blijkbaar niemand je nodig. Druk zijn is een merk, maar wel een slecht merk.

Je kunt het namelijk ook anders zien: iemand die het niet te druk heeft, heeft haar prioriteiten goed op een rijtje. Die weet wat belangrijk is, omdat het bijdraagt aan haar persoonlijke en bedrijfsdoelen. Ze weet ook wat de tijdrovende details zijn, waar ze geen tijd aan moet besteden. Wanneer je een ondernemer bent die haar ‘purpose’ kent en koestert (in plaats van product en poen), wordt onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaken een stuk makkelijker. Als je doel niet groei (en geld) is, maar relevant zijn en een bijdrage leveren voor je klanten, is druk zijn niet meer nodig. Dan ben je productief.

Groei is níet het doel

De afgelopen anderhalf jaar is voor veel mensen nóg duidelijker geworden wat belangrijk voor ze is. Ze staan niet te popelen om opnieuw tijd te verliezen in de file, met nutteloze vergaderingen en volle mailboxen. Om na de gewone kantooruren pas toe te komen aan het échte werk.

Toch is de verleiding groot om weer mee te gaan in de ‘rat race’. Het voelt als de gemakkelijkste weg en zekere zin, op korte termijn is het dat ook. Zeker wanneer je in een groot bedrijf werkt, waar dit de heersende cultuur is en/of je omgeven bent door druk-roepers.

Ik heb het helemaal niet druk

Het vergt moed om te zeggen: “Ik, druk? Nee, eigenlijk niet. Wat vervelend voor jou!” (Probeer het eens!)

Het kost energie om je dag niet te laten bepalen door je omgeving en je inbox en het heft in eigen hand te nemen. Daarvoor moet je nadenken over de vraag waar je precies mee bezig bent en wat de echte prioriteiten zijn. Actie nemen vraagt meer inspanning dan enkel reageren. Maar het levert uiteindelijk ook veel meer op. Druk zijn is niet de beste manier om geld te verdienen. Het is wel de beste manier om het plezier in je werk, je gezondheid en misschien zelfs de liefde van je familie en vrienden te verliezen.

Ga eens in staking, weiger af en toe werk

Deze blog was al geschreven, toen we op De Correspondent deze podcast met socioloog Marguerite van den Berg luisterden naar aanleiding van haar boek ‘Werk is geen oplossing’ (lees/luister hier). Haar stelling – “wie werkt wordt uitgebuit” (ja, ook ZZP’ers/zelfstandigen) stemt tot nadenken over de plaats van werk in ons leven. Haar oproep om te staken, te vertragen en werk te weigeren is een ongemakkelijk gegeven in een maatschappij waarin mensen status en identiteit ontlenen aan werk. En aan druk zijn.

Ondernemer zijn betekent niet dat je altijd aan het werk moet zijn en nergens anders tijd voor hebt. Het mooie aan ondernemerschap is namelijk, dat je dat veel beter zelf in de hand hebt. Slimme ondernemers hebben wél (vrije) tijd, omdat ze weten wat echt belangrijk voor hen is.

Stilstaan bij waar je mee bezig bent en je afvragen wat echt belangrijk voor je is, is een moedige beslissing. Een sparringsessie met ervaringsdeskundigen en collega-ondernemers kan je dan een zetje in de juiste richting geven. Dat is wat we bij De Marketing Mentor het liefste doen en we maken graag kennis met je.

Dit artikel verscheen eerder bij De Marketing Mentor

Frank During
Mentor / Eigenaar bij De Marketing Mentor

Ik ben gedreven en gepassioneerd; eigenzinnig en vrijdenkend. Ik ben een door de wol geverfde marketing professional en merk aficionado met meer dan 25 jaar relevante, internationale ervaring. Ik wil de wereld elke dag een stukje beter maken met datgene waar ik goed in ben: mentor zijn in mijn expertise van marketing, positionering en communicatie. Dat betekent voor mij: mensen inspireren, uit hun comfortzone halen. En ze laten voelen wat dat betekent, namelijk vrij zijn, vreugde beleven, creatief zijn, empowerment voelen, vertrouwen versterken en stress reduceren. Groeien!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!