Waarom zou je verhalen delen via LinkedIn Stories?

20 mei 2020, 13:00

LinkedIn heeft op 13 mei een nieuwe functie gelanceerd; LinkedIn Stories. Met de toevoeging van LinkedIn Stories is er een nieuwe plek voor dialoog ontstaan en voor het delen van informatie. Nederland is overigens het eerste Europese land dat LinkedIn Stories test. Wat zijn Stories nu precies en hoe kun jij als professional deze inzetten?

Ze mogen dan nieuw zijn voor LinkedIn, ze zijn natuurlijk ooit bedacht door Snapchat. Ook Instagram werkt er al een tijdje mee, net als Facebook. En Twitter is aan het experimenteren of het iets zal toevoegen aan zijn platform. Net als op deze social-platformen zijn de Stories op LinkedIn tijdelijke verhalen die 24 uur zichtbaar zijn en na deze 24 uur verdwijnen ze vanzelf. De kracht van deze Stories is dat het vaak meer authentieke verhalen zijn en deze beeldvullend zijn. Zorg er dus voor dat als jij een foto of video wilt delen dat je het verticale formaat aanhoudt. Een horizontale foto of video komt veel minder krachtig over in Stories. Daarnaast spelen stories natuurlijk ook in op FOMO, fear of missing out. Ik ‘moet’ nu wel jouw story bekijken want morgen is deze alweer verdwenen.

In LinkedIn Stories kun je zowel foto’s als video’s plaatsen. De maximale lengte van video is 20 seconden. Door te klikken op het plusje bij ‘uw verhaal’ kun je een foto of video toevoegen. Je kunt ervoor kiezen om een foto of video uit je cameraroll up te loaden of je maakt deze direct vanuit Stories. Zodra je media hebt geüpload, zie je de mogelijkheid om iemand te taggen en je kunt eventueel tekst of een sticker toevoegen. Persoonlijk ben ik geen fan van de stickers.

Zodra je jouw story hebt geplaatst kunnen kijkers hierop reageren. Deze berichten komen direct terecht in jouw privé-inbox. Ook kun je zien wie jouw stories heeft bekeken. Mocht jij nu – om welke reden dan ook – niet willen dat jouw connecties zien dat jij hun stories hebt bekeken dan kun je dit uitschakelen. Ga hiervoor naar ‘instellingen’ en ‘privacy’ en bij ‘Opties voor de weergave van verhalen’ kun je ervoor kiezen om verhalen in privémodus te bekijken. Klein detail is dat als jij dit hebt ingeschakeld je zelf wél nog kunt zien wie jouw stories heeft bekeken.

Welke content is geschikt voor Stories?

LinkedIn is natuurlijk geen Instagram dus ga niet exact dezelfde content posten op beide platformen. LinkedIn is een zakelijk platform dus zorg ervoor dat je relevante content plaatst in een professionele context. Bepaalde foto’s of video’s kunnen prima op Instagram maar horen niet op LinkedIn thuis.

Laat je spamgedrag voor jouw producten of diensten lekker achterwege

De afgelopen dagen heb ik vanalles voorbij zien komen in LinkedIn Stories, van foto’s van kinderen tot puntzakken friet. Zorg ervoor dat je over het algemeen andere content plaatst op deze platformen. Ook spamgedrag voor jouw producten of diensten lekker achterwege laten. Maar wat dan wel?

Contentideeën voor LinkedIn Stories

– Kijkje achter de schermen

– Tips & tricks vanuit je vakgebied

– Projecten waar je aan werkt

– Aankondiging van een evenement of online training

– Medewerkers voorstellen

– Vragen stellen

– Sneakpeak van een nieuw product of nieuwe dienst

– Event reporting (zodra Covid-19 voorbij is)

– Breaking news

Ga je de functie inzetten om te vloggen, dan kan het de moeite waard zijn om je video’s te ondertitelen. Dit kun je heel eenvoudig doen met de app MixCaptions. Deze app heeft spraakherkenning en binnen no-time is je video ondertiteld. Vanuit je cameraroll kun je vervolgens je video uploaden naar LinkedIn Stories. Je kunt alleen reageren op stories van jouw eerste graad connecties, je kunt niet reageren op stories van media.

Uitgevers en nieuwsmedia

De functie is beschikbaar voor LinkedIn-leden maar ook voor uitgevers en (nieuws)media om hun publiek op de hoogte te houden van het dagelijkse nieuws. Ook de LinkedIn-redactie zal de Stories-functie actief gaan gebruiken om content te delen.

Mensen communiceren meer op LinkedIn

De impact van Covid-19 betekent dat veel teams op afstand van elkaar werken en nieuwe manieren vinden om verbonden te blijven. Als gevolg hiervan zag LinkedIn een groei in de gesprekken tussen collega’s op LinkedIn van 20 procent, en drie keer zo veel engagement op posts. Het aantal gesprekken tussen connecties op het platform zag een toename van 55 procent tussen maart 2019 en maart 2020.

De Covid-19 situatie heeft ook invloed op de consumptie van content: 40 procent van de LinkedIn-leden geeft aan vaker het nieuws te lezen en 30 procent checkt vaker social media om op de hoogte te blijven.

Met dit in gedachten hoopt LinkedIn dat Stories leden helpt om verbonden te blijven met hun netwerk en vertrouwde nieuwsbronnen op het platform te vinden.

Positief en negatief

De meningen over LinkedIn Stories zijn verdeeld, persoonlijk ben ik blij met de komst van deze functie. Het geeft professionals de mogelijkheid om op een creatieve en informelere manier content te delen.

Zo sprak ik Paulo Lopes Escudeiro, Director Brand Strategy van TikTok. Hij geeft aan dat hij LinkedIn Stories in gaat zetten om zijn connecties een kijkje achter de schermen te geven, TikTok-video’s van samenwerkingen te plaatsen en campagne resulaten te delen. “Mensen moeten even wennen, maar ik vind het geweldig.”

Sommige LinkedIn-leden vragen zich af of er een ‘mute’-knop komt voor Stories

Kritische geluiden zijn er ook: LinkedIn-leden die zich bijvoorbeeld afvragen of er een ‘mute’-knop komt voor Stories of vinden dat alle platformen op elkaar gaan lijken. Stephan Fellinger, ondernemer en spreker geeft aan dat hij grote twijfels heeft over het nut van zakelijke info die weer snel verdampt.

Heel benieuwd wat jij van deze nieuwe functie vindt en of en op welke manier je het gaat inzetten.

Marjolein Bongers
Eigenaar House of Social Media | LinkedIn Keynote Spreker | LinkedIn Trainer | Beïnvloedingsdeskundige bij House of Social Media

Marjolein Bongers is sinds 2011 oprichter van House of Social Media (www.houseofsocialmedia.nl) en is een veelgevraagde en zeer bevlogen LinkedIn trainer. Ze is auteur van de bestseller LinkedIn Power. Ze helpt bedrijven & professionals om meer resultaat te halen uit LinkedIn via strategieën, trainingen en lezingen. Marjolein is tevens beïnvloedingspsycholoog en geeft lezingen en trainingen op welke manier je beïnvloedingspsychologie kunt inzetten via LinkedIn. Marjolein is officieel ambassadeur van LinkedIn Benelux en heeft de afgelopen acht jaar gewerkt voor zowel MKB bedrijven als voor RTL Z, Porsche, MARS Nederland, Schiphol Group, The Walt Disney Company, Raad van State en Radboud University. Daarnaast is Marjolein gastdocente voor diverse Hogescholen en Universiteiten en is ze als key-note spreker exclusief te boeken bij Quality Bookings. Specialties: LinkedIn, Employer Branding, Social Selling, Online Personal Branding, Beïnvloedingspsychologie

Categorie
Tags

2 Reacties

    Loes Vork

    Ha Marjolein, fijne blog weer! Je beveelt een app aan om ondertiteling te maken, MixCaptions, maar die kan ik niet vinden. Is het misschien niet voor Android beschikbaar? Weet je nog andere apps voor het maken van ondertiteling?

    Hartelijke groet,

    Loes


    17 juni 2020 om 07:59
    Erwin

    Verschrikkelijk irritante optie/functie. Ik ben één van de gebruikers die hoopt op een mute-knop. Ik ben me bewust dat ik niet hoef te kijken en die dat dus ook niet. Als ik wel kijk zie ik voornamelijk vluchtig gedoe dat niet/nauwelijks iets toevoegt.


    9 september 2020 om 12:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!