Waarom je als recruiter marketingkennis nodig hebt

Net als in gewone marketing, bereik je in recruitmentmarketing het beste resultaat met een complete strategie.

31 augustus 2023, 13:54 1327 x gelezen

Recruitmentmarketing is essentieel voor modern recruitment. Het is allang niet meer vanzelfsprekend dat er kandidaten voor de vacatures klaarstaan. Bedrijven moeten dus actief op zoek. Daarom zetten veel bedrijven recruitment marketing in om kandidaten binnen te halen. Toch weten recruiters vaak maar weinig af van marketing. Ik vertel je in dit blog waarom daar verandering in moet komen.

Waarom kennis nodig als je kan uitbesteden?

Veel recruiters denken ten onrechte dat ze geen marketingkennis nodig hebben. Je laat het toch doen door een extern bureau? Je krijgt elke maand een rapport met het aantal sollicitaties en je neemt aan dat alles goed gaat.

“Veel recruiters denken ten onrechte dat ze geen marketing-kennis nodig hebben”

Voor veel recruitmentmarketing-bureaus is dit een heerlijke situatie. Je diensten verkopen aan iemand die er geen verstand van heeft is natuurlijk kinderspel. Ze hoeven alleen maar simpele campagnes op te zetten en rapporten te sturen. Kritische feedback hoeven ze niet te verwachten.

De gevolgen van het ontbreken van marketingkennis

Wat gebeurt er als je de kennis niet hebt om een vinger aan de pols te houden? Dan loop je het risico dat recruitmentmarketing slecht uitgevoerd wordt. We zien de volgende problemen vaak:

Geen inzicht in data

Data is de basis van online marketing. Een goede marketeer gebruikt data om campagnes voortdurend te verbeteren, om de prestaties van kanalen te meten en om nieuwe strategieën en advertenties te testen. Hij of zij deelt de data met de klant om inzicht te geven in de resultaten.

Slechte recruitment marketeers geven dat inzicht niet, of maar gedeeltelijk. Ze rapporteren alleen het aantal behaalde sollicitaties, maar geven geen uitleg. Sommige partijen bieden een template-website aan en geven de klant vervolgens geen toegang tot hun eigen Analytics.

Ook wordt er niet altijd goed gemeten. Het komt bijvoorbeeld voor dat verschillende doelen op één hoop worden gegooid en als conversie tellen voor advertentiecampagnes. Zo wordt een inschrijving voor een nieuwsbrief net zo zwaar gewogen als een sollicitatie.

Onduidelijkheid over budgetten

Een goede marketeer maakt de klant duidelijk hoe budgetten zijn verdeeld. Hij maakt een duidelijk onderscheid tussen arbeidskosten en mediabudgetten. Hij laat de klant zien hoe het advertentiebudget wordt gespreid over verschillende kanalen.

Helaas is dit in de recruitmentwereld niet altijd het geval. In het slechtste geval betalen bedrijven een vast bedrag per maand, zonder te weten hoe het wordt besteed. Ze hebben geen idee hoeveel er naar advertenties gaat en hoeveel naar de recruitmentmarketeers.

Ook zien we nog vaak het ‘post and pray’-model. Dat betekent dat de klant een vast bedrag betaalt aan een advertentiekanaal, en moet hopen dat het iets oplevert. Dit terwijl de standaard in online marketing al jaren het CPC-model is (betalen per klik).

Gebrek aan optimalisaties

Een goede marketeer is altijd bezig met het optimaliseren van de campagnes. Hij of zij analyseert de data en past biedingen aan, test nieuwe advertentieteksten, sluit zoekwoorden uit, etc. Zo zorgt hij ervoor dat de campagnes zo goed mogelijk presteren.

Daar heb je expertise voor nodig. Maar ook zonder die expertise kun je jezelf marketeer noemen. Dan zet je wat automatische campagnes aan en laat je ze draaien. Af en toe pas je ze aan als de vacatures veranderen en dat is het.

“Ook zonder expertise kun je jezelf marketeer noemen”

Het resultaat is verre van optimaal. Maar als de klant toch niet beter weet, krijg je er waarschijnlijk geen commentaar op.

Geen volledige strategie

Net als in gewone marketing, bereik je in recruitmentmarketing het beste resultaat met een complete strategie. Dat betekent dat je niet alleen actief werkzoekenden bereikt, maar ook latent werkzoekenden. Daarvoor zijn andere kanalen en een andere boodschap nodig.

Natuurlijk wil je de mensen bereiken die al naar je vacatures zoeken. Maar die groep is beperkt. Op een gegeven moment moet je een bredere doelgroep aanspreken, als je al je vacatures wilt invullen.

Veel te vaak wordt er, door gebrek aan kennis, alleen in vacatures gedacht. Het besef dat een structurele aanpak nodig is, mist vaak.

Hoe kom je aan die kennis?

Je hebt als recruiter dus kennis nodig. Dat betekent niet dat je marketing-expert moet worden. Maar je moet wel genoeg weten om de juiste marketing-partners te kunnen kiezen, om resultaten te kunnen evalueren en om kritische vragen te kunnen stellen.

Hoe kom je aan die kennis? Kijk ten eerste binnen je eigen organisatie. Online marketing en recruitment marketing verschillen niet zoveel van elkaar. Het doel is anders, maar de methoden en basisprincipes zijn hetzelfde.

Veel bedrijven hebben dus al veel kennis in huis op de marketingafdeling. Zorg dat je die kennis benut. Loop eens langs en vraag een marketeer om kritisch mee te kijken naar de campagnes en resultaten.

Daarnaast helpt het om de juiste partners te kiezen. Een goed recruitmentmarketing-bureau brengt je ook kennis bij. Kies dus voor een partij die transparant is over data en resultaten en trainingen kan geven. Een recruitmentmarketing-bureau dat goed werk levert, hoeft je niet dom te houden om zijn waarde te bewijzen.

“Een goed recruitmentmarketing-bureau brengt je kennis bij”

Conclusie

Marketing speelt tegenwoordig een grote rol bij recruitment. Vaak wordt dit uitbesteed. Om dit in goede banen te leiden, moet je hier als recruiter kennis over hebben. Heb je die niet, ontstaan er vaak problemen zoals:

  • Geen of incompleet inzicht in data;
  • Onduidelijkheid over de uitgaven;
  • Slecht geoptimaliseerde campagnes;
  • Geen doordachte strategie.

Al deze problemen zorgen ervoor dat je teveel uitgeeft voor te weinig resultaat.

Zorg dus dat je basiskennis over recruitmentmarketing vergaart. Maak gebruik van kennis in je bedrijf en kies voor externe partijen die kennis en data met je delen.

Joost Bijl
Innovation Director bij Emplear.io

Mijn collega's van Emplear.io en ik helpen bedrijven meer goede kandidaten aan te nemen. Ons doel: het gat tussen online marketing en recruitment marketing te dichten. Dat doen we door kennis te delen, werken bij-sites op maat te bouwen, recruiters te trainen en recruitment marketing van hoog niveau aan te bieden.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!