Visualiseer organische data, meer conversie door minder spaties en bezoekduur in Google Analytics

26 februari 2013, 15:15

Nieuws van webanalisten (deel: 140)

Paul Koks laat zien hoe je in drie stappen je organische data kunt visualiseren en hier dan diepere inzichten uit kunt halen. Reinout Wolfert legt uit hoe je meer mobiele conversie kunt behalen door minder spaties te gebruiken, en we leggen uit hoe je de gemiddelde bezoekduur in Google Analytics kunt analyseren.

Visualiseer je organische data in drie stappen

Een inzichtrijke visualisatie van data zegt zoveel meer dan een overkill aan “platte” data. Zeker wanneer je data intern presenteert of bij de klant, dien je goed na te denken over hoe je de data weergeeft. Afhankelijk van het doel dat je wilt bereiken, zoek je naar de best passende oplossing. In dit artikel leer je in drie stappen van 'platte' organische search data uit Google Analytics een eenvoudige, maar doeltreffende visualisatie te maken. De organische data is afkomstig van de website “Marathon Training”. Dit voorbeeld wordt geïllustreerd aan de hand van Google Analytics data.

  • Stap 1 – Tonen van alle organische zoekwoorden

  • Stap 2 – Exporteren data naar CSV

  • Stap 3 – Creëren van Wordcloud

Het gebruik maken van visualisatie applicaties is effectief bij het analyseren van data. Dit kan veel tijdswinst opleveren. Daarnaast is het een prima methode voor het presenteren van data en het overbrengen van een boodschap aan de klant. In zijn algemeenheid kan een dergelijke Wordcloud veel goede inzichten opleveren.

Lees hoe je organische data moet visualiseren op Webanalisten.nl

Meer conversie door minder spaties (en nog 2 tips)

Laat ik beginnen met een open deur: het gebruik van mobiele devices is extreem toegenomen en die trend zal de komende tijd niet veranderen. Het is daarom ook dat veel bedrijven (sites) steeds beter mobiel te vinden en te gebruiken zijn. Iets wat nog wel eens vergeten wordt, is dat veel gebruikers je 'desktop' site op hun mobiel bezoeken. “Maar daar is hij niet voor gemaakt!” zou je nu kunnen denken. Klopt natuurlijk, maar daarvoor wordt hij wel gebruikt. Dus zorg ervoor dat hij mobiel goed werkt of dat je een alternatief hebt.

In dit artikel drie tips die gelden voor je formulieren op je 'mobiele' site, maar die je zeker ook niet moet vergeten door te voeren op je 'desktop' site.

*De tips zijn uit eigen ervaring tot stand gekomen (ik gebruik Android in combinatie met SwiftKey)

1. Verwijder de spatie

Laat ik gelijk starten met, wat ik denk, dat de grootste conversiekiller is. Je mobiel kent veel woorden én de woorden die je veel gebruikt. Deze intelligentie gebruikt het om de karakters die jij invoert aan te vullen en te voorspellen, zodat jij snelheid kan maken met het schrijven. Een aantal 'toetsenborden' zorgen ervoor dat je, wanneer je een voorgesteld woord kiest, er direct ook een spatie achter dat woord wordt geplaatst. Ideaal wanneer je een tekst aan het typen bent, maar niet wanneer je een formulier invult. Want wat gebeurt er? Elke gekozen invoer krijgt een extra spatie en wanneer je het formulier verstuurt krijg je de foutmelding dat de invoer niet juist is. Je checkt het, maar je ziet de spaties niet (deze zijn doorzichtig ;)), dus je denkt “mooie boel, ik stop ermee!“. Conversie verloren.

Oplossing: zorg ervoor dat overbodig geplaatste spaties uit de formulierinvoer worden gefilterd zodat je de conversie behoudt en daarnaast je database schoon houdt.

2. Soms moet je niet gaan voorspellen

3. Houd je call-to-action zichtbaar

Lees meer over het verwijderen van de spatie en de overige 2 tips op Webanalisten.nl

Analyse van gemiddelde bezoekduur in Google Analytics

We weten allemaal dat Google Analytics vol zit met gemiddelde metrics: gemiddelde pagina’s/bezoeken, gemiddelde % nieuwe bezoeken, gemiddelde bounce rate, gemiddelde tijd op site, gemiddelde tijd op pagina, gemiddelde prijs, gemiddelde kwantiteit en ga zo maar door.

Het is dus belangrijk dat we een effectieve manier vinden om met deze gemiddelden om te gaan. Een manier om met gemiddelden om te gaan is door te begrijpen hoe ze zijn opgebouwd, welke statistische eigenschappen ze hebben en deze te analyseren samen met de rest van de data, alsook met een meer effectieve waarde als bijvoorbeeld de mediaan.

Lees hoe je de gemiddelde bezoeksduur goed kunt analyseren in Google Analytics op Webanalisten.nl.

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!