Viral Friday 21/2019: Ramadan met Coca-Cola, Grimbergen-legacy en de nieuwe Bavaria
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste video’s van afgelopen week worden belicht. Met deze week campagnes van Coca-Cola, Bavaria, Animalife, Lacoste en Grimbergen.
Coca-Cola: Sunset
32.671 views
Ieder jaar vasten moslims over de hele wereld tijdens de Ramadan. Zij onthouden zich een maand lang van eten en drinken, tussen zonsopgang en zonsondergang. In deze video zien we een jonge vrouw die veel wordt nagekeken en uitgelachen vanwege haar geloof. Ze wordt aangestoten en genegeerd. Aan het einde van de dag zoekt ze een rustige plek op om de zonsondergang te bekijken en tot rust te komen. Op dat moment komt er vanuit onverwachte hoek gezelschap. Een video waarin een duidelijke boodschap naar voren komt; wees lief voor elkaar. Zoals Coca-Cola de video mooi eindigt: ‘What unites us is stronger than what devides us.’
Bavaria: Kratje ruilen
36.291 views
De fles van Bavaria heeft een nieuw design en dat schreeuwt Bavaria van de daken! Om de trouwe drinkers in Tilburg kennis te laten maken met de nieuwe fles, heeft Bavaria een geniale actie bedacht: in heel Tilburg kunnen bierkratjes worden omgeruild. Dat betekent dat iedereen die een volle krat bier van een willekeurig merk heeft, deze mag ruilen tegen drie kratten van Bavaria. Halverwege de commercial worden er extra vrachtwagens met nieuwe kratten Bavaria bier besteld, omdat ze niet aan te slepen zijn. Zoals je kunt verwachten: een zeer succesvolle actie, en de video is al goed voor ruim 36.000 views.
Animalife: Karma
11.421 views
Typisch gevalletje karma. In deze commercial, met enkel instrumentale muziek en een blaffende hond, is de boodschap luid en duidelijk. De desbetreffende man wordt van top tot teen gefouilleerd, omdat de bewakers volledig vertrouwen hebben in de hond. Dit keer blaft de hond niet voor drugs, maar doordat hij zijn oude baasje herkent. Een hond is loyaal en zal je nooit vergeten. Ook, of zeker niet, als je hem hebt verwaarloosd. Laten we goed voor onze dieren zorgen, dat verdienen ze!
Lacoste: Crocodile Inside
96.222 views
Lacoste is een voorbeeld van een merk dat het verhaal – niet hun product – laat zien in de campagne. Voor hun nieuwste ‘Crocodile Inside’-campagne hebben de Franse textielhandelaar en bureau BETC een prachtige korte film uitgebracht die zich concentreert op een ruziënd paar. Terwijl ze hartstochtelijk vechten, stort hun wereld letterlijk in elkaar. Het is een theatrale video en dit wordt alleen maar versterkt door een nummer van Edith Piaf. Het stel wil elkaar niet verliezen in de puin en vecht ervoor om elkaar veilig te houden. Aan het einde van de spot is het stel ongedeerd.
Grimbergen: Legacy
435 views
Het Grimbergen-bier komt vab de abdij van Grimbergen België. De abdij werd opgericht in 1128 door een Norbertijnse orde van monniken, die hun bier brouwden voor de lokale bevolking en pelgrims, en daarmee de basis legden voor een hele categorie bieren die tegenwoordig ‘abdij ales’ worden genoemd. Ondanks oorlogen, revoluties en branden bestaat de abdij van Grimbergen nog steeds. In de afgelopen negen eeuwen hebben de kerkvaders van Grimbergen de kennis over bierbrouwen van generatie op generatie doorgegeven. Geen gemakkelijke taak, want de abdij van Grimbergen is de afgelopen negenhonderd jaar drie keer platgebrand. Elke keer werd de abdij steen voor steen herbouwd – de reden dat de vaders naar hun bier verwijzen als ‘The beer of the phoenix’.
De film ‘Legacy’ van Grimbergen is geïnspireerd op deze dramatische historische gebeurtenissen en maakt deel uit van een wereldwijde campagne voor het merk. Het vertelt het verhaal van een jonge monnik die zijn leven wijdt aan de orde. Hij doet er alles aan om het kostbare bierrecept te redden. De campagne lijkt een trailer van een film, heel mooi gedaan. De spot is in Nederland nog niet veel bekeken op YouTube, want het is vandaag pas geplaatst op YouTube door Grimbergen NL. In de rest van de wereld, met name in België en Denemarken, is de commercial een stuk bekender.