Je bekijkt een artikel van ZIGT
partner

Via Matchis kunnen jongeren een leven redden

Bert Elbertse, manager Donorrelaties en Communicatie bij Matchis, vertelt hoe ze alles op alles zetten om met name jongeren stamceldonor te laten worden.

4 april 2023, 14:20 1055 x gelezen
Matchis

Per jaar krijgen 9.000 mensen in Nederland de diagnose leukemie. Een aantal van hen redt het alleen als ze stamcellen krijgen van bij voorkeur een jonger iemand. Stichting Matchis zoekt naar stamceldonoren voor patiënten met leukemie of andere ernstige bloedaandoeningen. De stichting wil heel veel jongeren zover krijgen dat ze zich aanmelden als donor. Stamceltransplantatie is een uitkomst voor mensen met een ernstige vorm van leukemie bij wie allerlei behandelingen niet gewerkt hebben. Zij moeten een nieuw immuunsysteem krijgen en dat kan met stamcellen van een geschikte donor. Maar voor een geslaagde match moeten donor en patiënt zoveel mogelijk dezelfde weefseltypering hebben. Daarom wordt in eerste instantie in de familiekring gezocht. Lukt dat niet, dan gaat Matchis op zoek naar een geschikte donor.

Marketing gericht op jongeren

“Zoeken naar een geschikte donor is als zoeken naar de spreekwoordelijke speld in een hooiberg”, vertelt Elbertse in de podcast. “Weefseltyperingen moeten bij elkaar passen, dat is al lastig genoeg. Bovendien blijkt een geschikte donor in 90% van de gevallen iemand te zijn die jonger is dan 35 jaar. Voor de beste kans van slagen hebben we dus een groot bestand van potentiële donoren tussen 18 en 35 jaar nodig. Om die te werven is een continue inzet van marketingtools nodig. Je hebt het over een specifieke doelgroep, dus dat zorgt voor een schifting in je middelen. Met televisiereclame en advertenties in kranten bereik je ze niet. Daarom zetten we die niet meer in. Wel hebben we de afgelopen tijd geïnvesteerd in onderwijs, bijvoorbeeld voor de vakken maatschappijleer en biologie.”

Voorlichting en discussie

Maar jongeren bereik je vooral via social media, weet Matchis. Daar proberen ze op allerlei fora aanwezig te zijn om de bekendheid te vergroten en draagvlak te creëren. Elbertse: “De insteek is altijd: je kunt een leven redden, maar je moet wel weten waar je aan begint. Daarom willen we vooral de discussie op gang brengen. Bespreek maar met elkaar hoe je staat tegenover stamceldonatie. Wij kunnen die discussie stimuleren met informatie, want goede voorlichting is essentieel. Wat is stamceldonatie precies en wat is het verschil met orgaandonatie? Wat moet je ervoor doen en wat staat je te wachten als je daadwerkelijk opgeroepen wordt als donor? Waarom zou je mee willen doen en wat houdt je tegen?”

Meld je aan!

Kennis over stamceldonatie is nog niet genoeg om donoren binnen te halen. Als mensen op de juiste manier benaderd worden, zegt 20% dat ze wel donor willen zijn als het niet te ingewikkeld is. Maar 50% heeft meer nodig. Ze willen wel, maar zijn vaak bang voor de prik, twijfelen en stellen de beslissing uit. Naast voorlichting bestaat de marketingstrategie van Matchis daarom uit werving. “De discussies op social media kunnen helpen om mensen over de streep te trekken. Omdat ze overtuigd raken of omdat ze zien dat anderen ook meedoen. Daarom zijn wij vaak puur met conversie bezig: je hebt iets over stamceldonatie gehoord in een les of op de socials. Wil je je nu ook aanmelden? Ook via banners en campagnes leiden we mensen naar onze website. Daar moeten ze uiteindelijk altijd terechtkomen. Je vindt daar alle informatie, kunt direct checken of je geschikt bent als donor en je kunt je direct aanmelden.”

Definitief donor worden

Maar als mensen zich aanmelden, zijn ze nog niet direct donor. Zij ontvangen een wattenstaafje om wangslijm af te nemen, nodig om de weefseltypering vast te stellen. Maar 30 procent stuurt dat wattenstaafje niet terug. “Dat kan zijn omdat ze toch weer twijfelen”, zegt Elbertse. “Maar vaak vergeten ze het eenvoudig omdat de emotie waarin ze zich aanmeldden weg is. Daarom is afronding de derde fase van onze marketing. We zijn begonnen met de non-responders een kaartje te sturen als reminder. Dat levert alweer wat op. De volgende stap is bellen. Dat werkt heel goed: de respons is dan veel hoger. Verder herinneren we mensen via social media eraan dat ze het wattenstaafje nog terug moeten sturen. Want pas dan zijn ze definitief donor.”

700.000 donoren nodig

In Nederland wachten 600 patiënten op stamceltransplantatie. Een derde vindt een donor binnen de familie. Voor 400 mensen moet dus in de donorbank nog iemand gevonden worden. Maar slechts een op duizenden donoren is daadwerkelijk een match met een patiënt. “Onze donorbank bestaat op dit moment uit 400.000 donoren. Van hen is 40 procent 40-plus. Die zijn minder geschikt als donor. We willen graag een bestand van 700.000 mensen waarvan het overgrote deel jonger is dan 35 jaar. De komende tijd richten we daarom onze inspanningen op de werving van jonge mensen. Het zou enorm helpen als we ieder jaar aan alle 18-jarigen een brief konden sturen met de vraag of ze donor willen worden. Als 10-15 procent positief reageert, is ons doel snel behaald. Zover is het nog niet. Daarom blijven we voorlopig vol inzetten op onderwijs en social media.”

Bekijk of beluister de podcast

Wil je meer weten over de marketingstrategie van Matchis? Luister dan naar deze podcast waarin Tom Jessen in gesprek is met Bert Elbertse, manager Donorrelaties en Communicatie bij Matchis. Wil je meer weten over stamceldonatie of wil je je aanmelden als donor? Ga dan naar www.matchis.nl.

Marketingfacts en MarketingTribune zijn trotse mediapartner van deze serie. Abonneer je hier op SpotifyApple Podcast of kijk op YouTube.

ZIGT is al meer dan twintig jaar hét onafhankelijke bureau van Nederland, waar vrijheid en groei centraal staan; Freedom to grow. Dat geldt zowel voor onze mensen, als de merken waar we voor werken. We hebben vier pijlers: Strategy, Media, Performance en Create en bieden daaronder een zeer compleet palet aan diensten aan, die we ook juist sterk met elkaar verbinden. Maar altijd on demand, vrijheid staat niet voor niets hoog in het vaandel. We werken vanuit Hoofddorp, Utrecht, Arnhem en Zaventem voor schitterende merken: marktleiders, challengers en start-ups met een sterke lokale marktbenadering in de Benelux.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!