Verwarring rond Nuon-site

29 december 2004, 11:21

Nuon is hip. Zo hip, dat mensen er spontaan een website aan wijden. Zo ook Elco Buijs, die op zijn homepage www.ilovenuon.nl vertelt waarom hij zo enthousiast is over zijn energieleverancier. “De homepage heet “i love NUON” want wij hebben hier NUON thuis waar ik woon. Ik ben dus een onwijze fan van NUON!!”. Elco neemt de bezoeker een dagje mee naar Nuon, heeft een gallery van stekkers en stopcontacten en uiteraard mag een poll niet ontbreken.

Wie de site bezoekt voelt echter al snel aan zijn water dat er iets mis moet zijn. De site staat barstensvol met spelfouten en is zo amateuristisch opgezet dat het bijna geen toeval meer kan zijn. De domeinnaamregistratie wees direct uit dat er inderdaad opzet in het spel bleek: de site is ontwikkeld door communicatiebureau Allegro. En wie is een van de opdrachtgevers van Allegro? U raadt het al: Nuon.

De domeinnaam ilovenuon.nl blijkt geregistreerd te zijn door O. Wegloop van Allegro Publishers BV te Amsterdam. Op de site van het communicatiebureau prijkt de naam van Olivier Wegloop opnieuw, pal onder de vermelding dat Nuon een van de opdrachtgevers is. Eveneens valt te lezen: “Onze mentaliteit is doelgericht, open en integer.”

Het heeft allemaal veel op de Axe-weblog die begin dit jaar veel stof op deed waaien. In februari was op het amateuristische weblog van ene “Danny Kleine” de primeur te zien van een nieuw reclamefilmpje van Axe. Het leidde tot grote tumult toen bleek dat het weblog een marketingopzetje bleek te zijn van Unilever, dat daarmee hoopte een fluistercampagne te starten.

Over de vraag hoe integer het is om een nepcampagne te starten, zijn de meningen op internet sterk verdeeld. Feit is dat Unilever, en reclamepartner Reddion, veel te verduren kregen. Weblog GeenStijl ging vol in de aanval en noemde Unilever achterbaks en sprak van liegebeesterij. In Emerce gingen Unilever en Reddion nader in op de campagne (“een speldenprikje”).

Verschil met die site en de site van Nuon, is dat toendertijd duidelijk was dat het een echt reclamefilmpje van Axe betrof. Bij de huidige Nuon-site wordt nergens gemeld dat de energieboer er achter zit. Not done, of gewoon een aardige manier van campagnevoeren?

Eerder op Marketingfacts:

Viral marketingcampagne De Amersfoortse slaat plank mis!

Viral marketing campagne Axe groot succes?

Update 17:32

De oorspronkelijke titel van dit stuk was Nuon misleidt internetters met fake site. Het betrokken communicatiebureau Allegro stelt in een reactie dat de site bedoeld was als kerstactie voor de mede-werkers van de communicatieafdeling van Nuon. De site was in principe niet bedoeld voor het publiek, en is door het communicatie-bureau op eigen initatief gebouwd.

Categorie
Tags

21 Reacties

    Zwelgje

    Wel een mooie lichtknop op de heaumpage


    29 december 2004 om 12:10
    Anders

    De Amersfoortse, inderdaad, die zocht ik al! Ik moet toegeven, I Love Nuon bleek inderdaad hier en daar de tongen los te maken in tegenstelling tot de SteunBert-site. Vraag is of je uiteindelijk het goede effect bereikt als je zulke reacties ziet op Fok!-forum:

    Gadverdamme, ik ben er in gestonken. Vuile marketingflikkers. Ik heb echt een schijthekel aan dit soort dingen. Ranzige sluikreclame dmv faken van andermans simpelheid.


    29 december 2004 om 12:52
    Dethroned

    JAja. Ik ben de TS’er op Fok. Dat dit zo word aangegeven vind ik echt cheap. Dat Nuon op deze wijze zoiets flikt kan gewoon niet… bah.


    29 december 2004 om 13:06
    Arne

    Ach, aan de andere kant krijgt Nuon op deze manier wel weer meer naamsbekendheid. Er zijn altijd nog bedrijven bij die van mening zijn dat iedere vorm van publicititeit goed is. En hoe je het ook wendt of keert, de naam Nuon wordt wel veel genoemd.


    29 december 2004 om 13:16
    alexstil

    Ik onthou me hier maar even van commentaar 😉 behalve dan nog even de nuancering dat de axe actie met danny kleine geen weblog was maar gewoon een homepage op tripod.


    29 december 2004 om 14:12
    Olivier Wegloop

    Dit bericht is van de maker van ilovenuon.nl. De site is niet bestemd voor consumenten. Ook is het geen initiatief van Nuon. Wij (communicatiebureau Allegro) hebben deze site gebouwd als kerstcadeautje voor onze klant en dat zijn de medewerkers van de communicatie-afdeling van Nuon.

    De aanname dat Nuon dit geinitieerd heeft, klopt niet.

    De aanname dat dit een marketingactie is, klopt ook niet.

    Het idee dat Nuon met deze site moedwillig consumenten misleidt, is onterecht.

    Nogmaals, deze site is bestemd voor medewerkers van Nuon. Het was hun kerstcadeautje. Natuurlijk is de site nu offline.


    29 december 2004 om 15:21
    Tim

    Hmm, ze (Allegro in persoon van Olivier Wegloop) weten er een mooie draai aan te geven. En het klinkt nog best geloofwaardig ook. Of is deze smoes onderdeel een slim fallback plan?

    Ze hebben zich (en Nuon) in ieder geval aardig in de kijker gespeeld.


    29 december 2004 om 15:54
    Nathalie

    Jammer, hij was erg leuk!


    29 december 2004 om 16:21
    Boudewijn Janssen

    @Marco: waarom zou Nathalie niet echt Nathalie heten, en waarom zou Nathalie de site niet leuk vinden? Als het echt een kerstkadootje was bedoeld voor haar afdeling, mag ze het toch jammer vinden dat hij offline gehaald is?

    Ik zou willen weten hoe deze site voor het eerst onder de aandacht gebracht is, dan pas kan er naar mijn mening sprake zijn van een ‘nepcampagne’. Als deze site bewust door Nuon geplaatst is met een marketing bedoeling dan ja. Maar als er een of andere jonge parttimer van Nuon denkt laat ik voor m’n baas eens onze interne site bekend te maken op Fok want ik heb daar toch een account, dan vindt ik niet dat er zo’n ophef over gemaakt hoeft te worden dat Nuon de boel zou bedriegen.


    29 december 2004 om 17:42
    media

    @Boudewijn: mijn reactie is bedoeld als een waarschuwing naar bedrijven die denken dat ze anoniem onder een nickname denken een discussie te kunnen sturen in een bepaalde richting. Dat is namelijk niet mogelijk. Vroeg of laat wordt dit ontdekt en de schade is dan niet te overzien. In het geval van Nathalie is het een relatief onschuldige reactie maar waarom in dit geval niet gewoon zeggen dat je van Nuon bent en het een leuk actie vond? Was nog eens een ondersteuning geweest van Olivier’s reactie ook.


    29 december 2004 om 17:58
    rickert van der vlies

    Marco, niet echt netjes als beheerder van een log om de ‘identiteit’ bekend te maken van een reageerder. Dat is echt not done hoor. Als weblog-watcher zou je toch beter moeten weten.


    29 december 2004 om 19:14
    media

    Heb ik over nagedacht Rickert en in dit geval vond ik dat ik het moest melden. Een andere manier om het ‘Nathalie’ duidelijk te maken was er namelijk niet. Geen email-adres oid beschikbaar.


    29 december 2004 om 19:17
    rickert van der vlies

    Ik vind het niet slim omdat je nu weet dat je de kans loopt ‘ontmaskerd’ te worden op dit log. Dat zal sommige mensen weerhouden om te reageren. Zonde dus…..


    29 december 2004 om 19:21
    media

    Om heel eerlijk te zijn vind ik de bijdrage van anonieme reageerders minimaal en in sommige gevallen zelfs verstorend. Wie zegt nu wat? Wat is zijn achtergrond? En hoe weet je zeker dat verschillende reageerders niet een en dezelfde persoon zijn? Om de discussie helder te houden (en waardevoller) geef ik de voorkeur aan openheid. Je hoeft je daarvoor niet altijd te registreren maar een (herkenbare) naam, website-adres oid noemen is al voldoende. De wijze waarop Olivier Wegloop heeft gereageerd is wat dat betreft te waarderen.


    29 december 2004 om 19:30
    Carl Mangold

    @ Rickert: Iemand die bang is om ‘ontmaskerd’ te worden, verkondigt hoogstwaarschijnlijk smaad, onzin of onwaarheden. Of dingen die hij/zij ‘eigenlijk niet had mogen vertellen’, en daarom ook beter voor zichzelf had kunnen houden.


    30 december 2004 om 05:37
    RedBill

    Intern bij Nuon is de site nog wel te bekijken. (Ik kan hem tenminste vanaf mijn werkplek gewoon zien).

    En ik moet zeggen, we hebben ons op de afdeling werkelijk kapot gelachen… Reacties op het nuon forum liepen uiteen van: “Die gast moet flink onder stroom hebben gestaan” tot “Ik hoop maar dat ie nooit in Duiven op bezoek komt”.

    Geslaagd kerstkado dus..

    Groeten Willem Jan


    30 december 2004 om 05:55
    alexstil

    Ben het helemaal met marco en zie liever mensen hun mening geven die ook kenbaar maken wie ze zijn.

    In het verleden zijn hier hele discussies over geweest op emerce. Veel mensen vonden daar dat alleen mensen die zich geregistreerd hadden onder hun echte naam ook een reactie mochten plaatsen.

    Anoniemen of mensen die iemands andere naam gebruiken verkondigen naar mijn mening ook alleen maar smaad en onzin of proberen de richting van een discussie te sturen.

    Vind dat vaak geen goede toevoeging voor een weblog. Ook al zorgt het soms voor meer sensatie op de log voor de lezers. PS als het een kerstkado was, ik vond hem erg leuk.


    30 december 2004 om 07:48
    rickert van der vlies

    Ik doelde meer op mensen die bv inside info via het reactieding willen geven. Die kijken nu wel beter uit lijkt me.

    Overigens geef ik ook de voorkeur aan echte namen. Het bekend maken van iemand identiteit doordat je als beheerder het ip adres hebt, blijf ik echter niet juist vinden. Zet dan het ip adres bij elke reactie.


    30 december 2004 om 08:14
    Nathalie

    Ai! Wist niet dat ik met het achterwege laten van mijn mailadres zo veel reacties los zou maken. Ik heet dus echt Nathalie en ja, ik werk bij Nuon. En ik heb echt spierpijn in mijn buik gekregen van het lachen van deze site. Erg grappig gedaan! En dan ook een ontzettend leuk kerstkado van Allegro. Echter is de URL ook buiten Nuon bekend geworden en de reacties die het teweeg heeft gebracht waren m.i. wel erg overdreven. Maar goed, zoals in mijn eerdere posting al aangegeven, vind ik het heel jammer dat deze site offline is gegaan…. Beetje lol is zo nu en dan ook leuk in het leven!


    4 januari 2005 om 12:31
    Edwin Duys

    @Nathalie, Chapau. Goed en leuk dat je op deze manier reageert.

    Voordat je weet rol heelt bloggend nederland over je heen.


    4 januari 2005 om 14:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!