Verslag: Speld in Hooiberg

1 februari 2006, 16:19

Verslag: Speld in Hooiberg

Vandaag heb ik het search engine marketing congres “Speld in Hooiberg” bijgewoond in Mediaplaza. Een interessante dag met veel praktijkvoorbeelden zowel in de cases die genomineerd waren voor de search engine marketing award als de andere onderdelen. De highlights op een rijtje, geblogt vanuit Mediaplaza. De organisatie heeft beloofd dat de presentaties binnenkort online zullen worden gezet.

Verslag: Speld in HooibergFeiten, cijfers en trends op gebied van zoekmachinemarketing.

Marco trapte af in een bomvolle zaal met naar schatting 250 marketeers. Zijn verhaal bestond uit drie onderdelen; Waar staan de met internet? Waar staat we met search? En waar gaan we naar toe?

Zijn verhaal, doorspekt met de nodige voorbeelden vanuit onze channel zoekmachinemarketing, maakte overduidelijk dat zoekmachines een steeds belangrijker onderdeel worden in de marketingmix en dat komende jaren een toenemend percentage van het marketingbudget geinvesteerd zal worden in online advertising en zoekmachine marketing. Al was het alleen al vanwege het, voor menig marketeer in de zaal verrassende, verschijnsel dat gebruikers zeer bekende merknamen in Google in toetsen terwijl voor de url enkel .com zou hoeven te worden toegevoegd. Men gebruikt zoekmachines steeds vaker als startpagina om te surfen naar welke site dan ook.

Zoekmachinemarketing als onderdeel van de online media mix.

Tweede spreker was Jorij Abraham van TUI Nederland. Jorij is verantwoordelijk voor de online marketing van een aantal labels van TUI waaronder Arke. Jorij bestempelde zich zelf als dummy, aangezien TUI ongeveer een dik jaar geleden pas was begonnen met online marketing, maar gaande weg werd duidelijk dat hij in korte tijd behoorlijk wat ervaring heeft opgebouw met mooie resultaten.

Jorij liet zien hoe hij met een budget van slechts 100.000 euro wist te bereiken. In zijn presentatie passeerden emailmarketing, advertising, affiliatemarketing, viral marketing en search engine marketing.

Een goed verhaal uit de praktijk gegrepen met veel cijfers:

– “view ratio emailmarketing 45%. CTR 30%”

– “aankopen van mailbestanden loont niet CTR is bij ons veel te laag”.

– “we werken met 2300 affiliates. Twee daarvan zijn goed voor 50.000 euro extra omzet per maand.”

Eindresultaat van al zijn inspanningen was veel extra bezoek, verhoging van de omzet, maar de kosten van die omzet zijn met 6-9% nog aan de hoge kant. Op vlak van search engine marketing adviseerde Jorij nog voor de bouw van een nieuwe site reeds met een SEM-bureu te gaan praten.

Na de break werden de drie cases voor de search engine marketing award gepresenteerd en zoals Marco reeds schreef, KPN heeft de search engine marketing award 2006 gewonnen. Hierna heb ik twee parallelsessies bijgewoond die op zich goed waren, maar mij minder aanspraken vanwege gebruik van zeer bekende voorbeelden en een vrij algemeen verhaal. Ik sla deze sessies hier dan ook over.

Onze zoekmachinemarketing is ongeloofelijk succesvol..

Na de parallelsessie vervolgde de middag met een presentatie van Joris van Zoelen, voorzitter van Pragma. Joris ging in op Search Engine Marketing vanuit het perspectief van communicatie. Hij is van mening dat er nog te weinig wordt gedifferentieerd bij search engine marketing; Zoek in Google op Heinz of Pepsi en je krijgt resultaten met vrijwel geen of een zeer algemeen verhaal. Zoek echter op Heineken en je ziet meerdere links met elk een vrij specifiek aanbod. Hoewel het nog beter kan differentieert Heineken met gevolg dat de traffic naar de site kwalitatief beter is. Iemand die een feestje wil bouwen zal eerder klikken op feestje.nl dan op de algemene site van Heineken.

Joris haalde het model van Nedd Herman aan waar 4 denkvoorkeuren worden onderkend analytisch, pragmatisch, emotioneel en strategisch. Door je boodschap af te stemmen op de denkvoorkeur van je doelgroep bereik je betere resultaten. Hoewel dit online nog niet veel wordt toegepast gaf Joris aan vanuit DM hier zeer goede resultaten mee te hebben behaald en dat hij inmiddels diverse cases heeft met een positief effect. Bekijk zeker Joris zijn presentatie even. De gebruikte voorbeelden maken een hoop duidelijk.

Samenvattend een prima dag met goede presentaties veel vanuit de praktijk gegrepen.

Update.

Een deel van de presentaties staat inmiddels online.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!