Verslag van de Conversion Conference in Berlijn

12 november 2015, 13:00

In Berlijn werd van twee tot en met vier november de Conversion Conference gehouden op het collectieve event Data Driven Business. Behalve Conversion Conference, waren er nog twee congressen op dit event: eMetrics Summit en Predictive Analytics World. Een verslag van dit event in Berlijn met Deutsche optimierung, heerlijke currywurst en vele interessante en bovenal gezellige vakcollega’s. In dit artikel aandacht voor een aantal interessante sessies.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Jorrin Geurts.

De organisatie heeft alle presentatie met ons gedeeld, deze kan je hier vinden.

Bang! 15 Cases of Real CRO Impact by Applying Data & Psychology – Bart Schutz & Ton Wesseling

Na op maandag een workshop gegeven te hebben, mochten Bart en Ton de Conversion Conference openen: een presentatie vol inspiratie en concrete tips uit klantcases.

Samen zijn zij in 2009 gestart met Online Dialogue, met als doel om de online dialoog minstens net zo goed te maken als de offline dialoog. In het begin betekende dit vooral losse pagina’s optimaliseren. Nu is A/B testen een middel om het gedrag van bezoekers te begrijpen. Elke A/B test levert inzichten in gebruikersgedrag op (een winnaar of niet). Deze inzichten zijn vervolgens weer input voor een nieuwe A/B test.

Op korte termijn levert A/B testing direct toegevoegde waarde in de vorm van extra omzet / leads of een andere KPI. Op de lange termijn leer je het gedrag van je bezoekers en klanten beter kennen.

“An A/B test is the end of a study and the beginning of a new one.”

In de presentatie staan de favoriete cases van de Online Dialogue collega’s. Wij raden je aan om deze te bekijken. Mocht je vragen hebben over een specifieke case kan je uiteraard contact met ons opnemen!

De presentatie is hier te vinden op slideshare.

How to create better A/B tests and why you shouldn’t bank on best practices – Karl Gillis

Karl Gillis (BE) is al meer dan vijftien jaar actief in de online business. Met zijn bedrijf AG Consult adviseert hij grote en kleine bedrijven in België. Met een flinke dosis humor weet Karl de zaal helemaal met zich mee te krijgen. Het was Karl zijn verjaardag, dus spoorden we de host aan om eerst met de hele zaal “Happy Birthday” te zingen.

Aan de hand van veel praktijkvoorbeelden laat Karl zien waarom je niet blind best practices moet kopiëren. Als iets op website A werkt, betekent dit niet dat het ook op website B werkt.

Zijn tweede boodschap is: Solid user research = better A/B tests. Door vooraf goed onderzoek te doen gaat de kwaliteit van je A/B testen omhoog. Dit begint met een data analyse, echter vertelt de data je niet wat het probleem is. Om de why te achterhalen zijn er tegenwoordig veel goedkope (of zelfs gratis) tools in de markt. Heatmaps, surveys en user sessions geven je extra inzichten naast de data.

Karl omschrijft dit proces als volgt: “Use tools to find where the problem areas are. And use your brain or user input to make them better.” Als je gelijk start met het oplossen van het probleem, kan het zijn dat je niet het juiste probleem hebt geïdentificeerd. Sta dan ook niet raar te kijken als jouw oplossing geen conversieverbetering oplevert.

De presentatie van Karl staat vol met tips, daarbij uiteraard altijd de gepaste disclaimer: test dit altijd op je eigen website voor je het implementeert.

De presentatie is hier te bekijken.

Meaningful data for Conversion Optimization – Simo Ahava

Simo is een echte data specialist, of data advocate, werkzaam bij het Finse Reaktor. Daarnaast levert hij als Google Developer Expert ook vaak input bij Google over Google Tag Manager en Google Analytics.

Zijn boodschap dit congres richtte zich op datakwaliteit en dataperceptie. Data zonder correcte meting, verwerking en interpretatie is waardeloos en zelfs soms gevaarlijk. In zijn presentatie vind je tien handzame tips om je werk als analist waardevoller te maken. Zo kun je met Google Tag Manager eenvoudig een Hit Timestamp toevoegen in Google Analytics voor je pageviews of custom events. Of voeg externe bronnen toe in Google Analytics, haal bijvoorbeeld het actuele weer uit de Openweathermap.com API. Kortom, voldoende data trucjes om je analistenvingers bij af te likken.

De presentatie is hier te vinden op slideshare.

Tom van den Berg
Analytics & Optimization Expert bij Online Dialogue

De afgelopen jaren heb ik als webanalist ervaring opgedaan bij T-Mobile en Rituals. Om mij nog verder te ontwikkelen op het gebied van optimalisatie en A/B testen ben ik bij Online Dialogue aan de slag gegaan. Als optimalisatie expert met een achtergrond als webanalist probeer ik een brug te slaan tussen data en marketing. Doel: steeds meer beslissingen nemen op basis van data en uiteindelijk de bezoeker steeds beter begrijpen. De afwisseling tussen verschillende klanten houdt mij scherp. Naast zijn werkzaamheden bij Online Dialogue sport Tom graag en wil hij zoveel mogelijk van de wereld zien.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!