Verpakkingstrends 2023: van virtuele verpakking tot zwerfvuilacties

Vijf opmerkelijke initiatieven op een rij.

21 december 2022, 10:00 2148 x gelezen

Verpakkingstrends komen in soorten en maten. Ook in 2023 een aantal technologische, zelfs virtuele toepassingen van verpakkingsinnovatie. Maar terwijl verpakking digitaliseert, blijven we ook op zoek naar mogelijkheden om de afvalberg te verminderen, minder belastend te maken of in ieder geval onder de aandacht te brengen. Vijf innovaties die mooi zijn om te volgen.

Verpakkingen spelen een onderbelicht en vaak ook onderschat onderwerpgebied in marketing. Veel consumenten komen maar één keer in aanraking met de marketingcommunicatie van een product voor ze overwegen dat te kopen: via de verpakking (denk aan productinnovaties of – introducties in retail). De verpakkingswereld ontwikkelt continu en daarom – als afgelopen jaren – een update van innovatie op Marketingfacts. Ook in het komend jaar zullen er weer veel innovaties en ontwikkelingen te zien zijn op het gebied van verpakkingen. Die worden veelal gestuurd door technologische innovatie, maar soms ook gewoon door een acuut probleem.

Lees ook: Verpakkingstrends 2022: van refill-revolutie tot verpakkingsrobots

De verpakkingswereld ontwikkelt continu. Ook in het komend jaar zullen er weer veel innovaties en ontwikkelingen te zien zijn op het gebied van verpakkingen. Die worden onder meer gestuurd door technologische ontwikkelingen. Het belooft een spannend jaar te worden waarin duurzaamheid steeds vaker centraal komt te staan.

1 Een menselijk hologram in je productverpakking als productassistent

Shoppen zal nooit meer hetzelfde zijn. Een nieuw augmented reality-prototype werd ontwikkeld door de tech start-up, Immertia, die een menselijk hologram in de productverpakking plaatst, klaar om het winkelend publiek of boodschapper thuis te helpen. Het concept maakt gebruik van augmented reality om daarmee het hologram te creëren, dat kan worden waargenomen door de verpakking te bekijken met de camera op je smartphone.

Een videodemonstratie (Bayer: Prototype Demonstration) illustreert hoe een smartphonegebruiker productverpakkingen scant om de holografische assistent te activeren voor informatie en advies. Volgens de bedenkers van Immertia zijn de reacties op het concept uiteraard overweldigend positief, maar wie er wat langer over nadenkt en voorbij de nieuwigheid van de verpakkingsinnovatie kan denken weet dat dit groot kan worden. Het past sowieso in een wereld waarin digitale concepten en de tastbare werkelijkheid elkaar steeds vaker beraken of overlappen.

2 Verpakking in Virtual Reality (Metaverse)

Sinds Mark Zuckerberg, eigenaar van Meta, in oktober ’21 de aanstaande ontwikkeling van de metaverse aankondigde, hebben talloze bedrijven en ondernemers pogingen ondernomen die virtuele wereld te koloniseren. Een van die partijen, Walmart, voorspelde jaren geleden al een toekomst waarin je met behulp van virtual reality naar de supermarkt zou kunnen gaan zonder de deur uit te hoeven. Die ervaring, bebouwd in samenwerking met Mutual Mobile voor SXSW 2017, illustreerde een voorbeeld van hoe de Amerikaanse keten zich voorstelt dat virtuele aankopen in de toekomst zullen plaatsvinden. Wallmart ontwikkelde een driedimensionale digitale omgeving waarmee klanten door de gangpaden van een Walmart kunnen lopen die je vindt in de metaverse. (lees ook: This will be going to the supermarket in the metaverse with virtual reality)

Het betreffende hologram, in goed Nederlands de ‘Purchasing Assistance Module’ (SAM), helpt de koper gedurende het aanschafproces. Door een boodschappenlijst te hebben waarop bijvoorbeeld de ketchup is geregistreerd, teleporteert SAM de gebruiker rechtstreeks naar een virtuele gang gevuld met… ketchup. Net als in het volle leven, kan de gebruiker het product kiezen dat hij wil en de interface zal een beschrijving, een prijs en voedingswaarde uitserveren, terwijl recepten of toepassingen worden voorgesteld. De wizard biedt ook een mogelijkheid om gerelateerde producten voor te stellen. “Het klinkt alsof je een bijpassende wijn nodig hebt”, raadt SAM aan.

3 Tiktokification en Verpakkingen

Een geslaagd verpakkingsontwerp kan een emotionele reactie oproepen, maar dat geldt nog meer voor TikTok. TikTok is een van de meest prominente platforms geworden voor het maken van unboxing video’s, waarin mensen producten openen en op een onderhoudende manier aan hun publiek laten zien. #unboxing op TikTok heeft meer dan 28 miljard views! Om met succes een unboxing video op TikTok te maken, is het belangrijk om te overwegen hoe je verpakkingsontwerp de visuele aantrekkingskracht van je product en de waarde ervan als entertainment zal beïnvloeden.

Laat je producten goed zien

Als je producten wilt verkopen, moet je ze goed laten zien. Door middel van Tiktokification kun je jouw producten en verpakking onder de aandacht brengen.

Bij TikToks betekent het dat je ze in een goed licht moet filmen, de naam, het etiket en de verpakking moet laten zien en de kijkers moet helpen de voordelen te begrijpen. Schrijf in het bijschrift duidelijk de productnaam en de link om kijkers te helpen het product te vinden.

Geef je kijkers iets om over te praten

Ook al zijn unboxing video’s visueel georiënteerd, er moet nog steeds inhoud zijn. Een interessante verpakking geeft stof tot nadenken, iets om over te praten tijdens de hele video. Maak de inhoud van de verpakking belangrijk interessant. Een goed voorbeeld is de unboxing van Go Cube. Voor een paar toffe voorbeelden: Package Design for TikTok Audience

4 World Without Waste – Recycling en verduurzaming

Grote merken als Coca-Cola en McDonald’s wordt soms (vaak eigenlijk) verweten dat ze nogal gezwollen doen over de oplossing voor afvalproblemen die ze zelf eerst jaren hebben genegeerd, maar de brede doorbraak op grote schaal komt dan ook weer vaak van dergelijke merken. In die zin mogen we nog wel wat verwachten van Red Bull, om maar eens een naam te noemen. Vorig jaar al zagen we dat Grolsch als eerste grote bierbrouwer vol ging inzetten op een nieuwe norm met kartonnen blikverpakking voor zijn bier. De blikjes van een sixpack worden bij elkaar gehouden door karton.

Coke introduceerde dit jaar nieuwe doppen om de inzameling en recycling te stimuleren in de strijd tegen zwerfafval. Consumenten kunnen de nieuwe flessen sinds begin oktober in de winkel zijn tegenkomen. Met de introductie wil het bedrijf een volgende stap zetten naar een “World Without Waste”, de wereldwijde strategie voor het inzamelen en verduurzamen van verpakkingen. De aangehechte dop moet ervoor zorgen dat het inzamelen eenvoudiger wordt en voorkomt dat losse doppen achterblijven als zwerfafval. Coca-Cola is de eerste frisdrankproducent in Nederland die deze overstap voor zijn portfolio aankondigt.

Het innoveren kan ook op campagne-basis: McDonald’s Nederland lanceerde met Litter & Glamour voor het derde jaar op rij een grote landelijke campagne om meer bewustzijn te creëren voor het (goed) weggooien van afval. In de nazomer was in elk van de 258 restaurants een gouden actie-afvalbak te vinden. Gasten die hun afval daarin weggooien, maaktenkans om sieraden te winnen die weer geheel waren gemaakt uit zwerfafval.

De Litter & Glamour-campagne was een vervolg op de succesvolle consumentencampagnes You Bin It, You Win It en Trash Dance die McDonald’s in 2020 en 2021 lanceerde. Beide campagnes zijn onderdeel van de bredere aanpak waarbij McDonald’s samen met stakeholders en gedragswetenschappers de strijd tegen zwerfafval aan te gaan.

5 Nederlandse startup lanceert oplossing voor plastic wegwerpfles in badkamer

Baya Baya introduceerde deze maand (december 2022) nog een vegan body wash in poedervorm met een hervulbare aluminium fles. Het mengt zich met deze innovatie in de strijd tegen onnodig wegwerpplastic in de badkamer. Met het nieuwe doucheproduct vermindert het jonge ondernemersduo Dirk Taselaar en Leon Daggenvoorde overbodig plastic afval en CO2-uitstoot. Dirk Taselaar: “Op jaarbasis verbruiken Nederlanders zo’n 150 miljoen plastic wegwerpflessen in de badkamer. Dit moet en kan snel veranderen. Met deze gedachte zijn we twee jaar geleden gestart met de ontwikkeling van duurzame doucheproducten, zonder dat de consument hoeft in te leveren op kwaliteit en ervaring. Op korte termijn introduceren we naast body wash ook shampoo en conditioner. We kijken er naar uit om Nederlandse badkamers duurzamer te maken.”

Marthijn van Oostveen
Freelance online marketeer bij Marthijnvanoostveen.com

Marthijn van Oostveen is vanaf 2016 werkzaam als freelance online marketeer. Onderwerpen over verpakkingen, online marketing, SEO, content marketing, artificial intelligence, machine learning en robotics zijn voor hem niet vreemd. Hij heeft gewerkt voor diverse opdrachtgevers, waaronder Offerte.nl, Profile, PostNL, Vendrig Packaging, Mijnmotivatiebrief.com en TOI Opleidingen.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!