Vergelijkingssites: wie en wat zit er achter?

16 september 2004, 19:22

Vergelijkingssites: wie en wat zit er achter?In de Geldgids van september 2004 staat een onderzoek van de Consumentenbond naar vergelijkingssites. De bond heeft dertien financiele vergelijkingssites uitvoerig onderzocht. Een goede vergelijkingssite is volgens de Consumentenbond een site die op een objectieve manier producten met elkaar vergelijkt en rekening houdt met opgegeven voorkeuren. De vergelijking zelf moet marktdekkend zijn.

Belangrijkste conclusie is dat veel van de vergelijkingssites niet onafhankelijk zijn en derhalve geen objectief en onafhankelijk advies kunnen geven. Volgens de Consumentenbond hebben slechts vier vergelijkingssites een vergelijking die marktdekkend is en waarbij voldoende rekening gehouden wordt met de voorkeuren van de consument. Drie van deze vier goede sites werken met de vergelijking van Verzekeringssite.

Welke producten vergelijken de sites?

Kenmerken vergelijkingssites

Bron:

Geldgids, september 2004, p.34-37

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Anders

    Dat is allemaal wel leuk, zo’n vergelijking van vergelijkingssites, maar totdat ik een objectieve vergelijking van vergelijkingen van vergelijkingssites heb gezien, neem ik het met een korreltje zout!


    16 september 2004 om 19:29
    Joost

    De vergelijkingen die de diverse site gebruiken zijn gebaseerd op het vergelijkingssysteem Rolls wat alléén voor tussenpersonen beschikbaar is. Een koppeling met een website en klaar is Kees!

    Overigens vergelijkt zo’n site alleen de standaard-tarieven van maatschappijen. In de verzekeringsmarkt zit véél meer creativiteit. Bijvoorbeeld door gevolmachtigden (voorbeeld: Verzekeruzelf.nl) of andere partijen die op hun eigen ludieke en creatieve wijze extreem lage premie’s weten te realiseren.

    M.a.w. een vergelijkingssite is een goed beginpunt maar daarna zou ik even blijven zoeken.


    17 september 2004 om 03:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief