Vergeet coupons, sociale cadeaus zijn de toekomst

11 juni 2012, 05:29

Vijf kansen voor merken

Waar Groupon het e-commerce buzzwoord was van 2011, blijkt het dit jaar te gaan om social gifting. Voor brick and mortar retailers is dit een interessant concept. Ze kunnen meeliften op de megatrend van smartphones en sociale netwerken, om uiteindelijk meer sales te generen naar hun webwinkels. Facebook is een voorbeeld van een populair medium waardoor nieuwe ontwikkelingen zoals social gifting in korte tijd ruimte krijgen om te groeien. In theorie klinkt het veelbelovend, maar enige voorzichtigheid is toch geboden: het fenomeen is nog nieuw en het valt nog af te wachten hoe het evolueert.

Collectief kopen

Inmiddels is online winkelen algemeen geaccepteerd door de Nederlandse consument. Sinds 2011 is er een wildgroei aan bestedingen op dagaanbiedingen, omdat iedereen op zoek is naar een gunstige prijs voor een sociale activiteit. Het bekendste voorbeeld hiervan is Groupon, waar genoeg over geschreven en gesproken is het afgelopen jaar (zie bijv. ook de post over het gefragmenteerde coupon-landschap van medeblogger Danny Oosterveer). Ondanks een optimistisch groeiscenario van $6 miljard dollar in 2015 volgens de cijfers van Emarketer, voorspelt analist Jeffrey Grau dat consumenten moe worden van dagelijkse aanbiedingen. Dholakia waarschuwt ook dat consumenten in de toekomst kieskeuriger zullen worden. Kortom: collectief coupons kopen raakt uit de mode.

Samen kopen in opkomst

In lijn met de bovenstaande verwachtingen gaan merken steeds vaker een sociaal element toevoegen aan het online koopproces. Samen kopen of social buying dus. In Nederland heeft retailer Wehkamp de toon gezet, waarbij individuen samen online aankopen doen. Sinds kort kun je met KLM tripplanner samen een vlucht boeken.

Toch moeten consumenten eerst naar een website, terwijl ze elke dag op Facebook zitten. Een logisch vervolg is het fenomeen sociaal schenken of social gifting, gezamenlijk producten kopen via Facebook. Een ontwikkeling die in de VS al een stap verder is. Daar is bijv. ook het verzamelen van tegoeden om gezamenlijk online aankopen te doen populair. Zó populair, dat een van de eerste gift-applicaties Giftsproject.com in september 2011 is overgenomen door eBay. Een andere populaire gift-applicatie is Karma die je herinnert aan verjaardagen en andere belangrijke dagen met de optie om vanaf je mobieltje meteen een cadeau te kiezen. Inmiddels is het overgenomen door Facebook en tot nu toe alleen beschikbaar in de VS. Opvallend is dat sociaal schenken in de VS groeit, maar in Nederland nog een onontgonnen markt is.

Sociale cadeauplatformen

Toch lijkt het erop dat het fenomeen nu ook langzaam gaat doorbreken in Nederland, want er zijn weldegelijk applicaties waarmee je een gezamenlijk cadeau kan organiseren. Nederlandse initiatieven als Kudoo, Dropgifts en het Zweedse initiatief Wrapp zijn sociale cadeauplatformen die het mogelijk maken om je Facebook-vrienden echte cadeaus te geven. Ze zijn fraai vormgegeven en vereenvoudigen het proces. Je hebt ook applicaties waarbij je samen online spaart voor een gezamenlijk cadeau, zoals het Nederlandse initiatief Paypool en het Amerikaanse Friendfund.

Sinds april 2012 is er Plesents waarbij je een gezamenlijk cadeau koopt en één spaarpot aanmaakt om met een groep vrienden een bedrag in te zamelen. Een combinatie van beide factoren: samen het beste cadeau vinden en betalen. Mede-oprichter Steven Lips verwacht Nederlanders te kunnen motiveren om samen betere cadeaus te geven. Lips: “Een groot nadeel van een gezamenlijk cadeau is het gedoe eromheen. Mensen zeggen mee te willen doen, maar vergeten vervolgens te betalen. Daardoor moet de organisator achter zijn geld aan. Met Plesents zorgen we ervoor dat deelnemers aan een cadeau van tevoren hun bijdrage betalen. Betalen is meedoen.

Daarnaast geven ze ook cadeautips. Deze tips zijn afkomstig van betrouwbare webwinkels. De organisator kan een cadeau kiezen en dit voorstellen aan de groep. Zodra er genoeg geld is ingezameld, kan de organisator het cadeau direct kopen via Plesents. Het cadeau wordt dan geleverd door de aangesloten webshop. Merken die zich aansluiten bereiken nieuwe klanten op basis van no-cure-no pay. Kortom: social gifting gecombineerd met affiliate marketing. Het exacte verdienmodel, evenals als het marketingbudget en het aantal actieve gebruikers houden ze nog geheim. Hopelijk wordt dit nog wel openbaar gemaakt, want dat geeft inzicht o.a. in de Nederlandse social gifting markt en het bijhorende acceptatie niveau van consumenten.

Vijf kansen voor merken

Sociaal schenken biedt mogelijkheden voor consumenten. Ook merken kunnen er hun voordeel mee doen, maar er zijn nog weinig merkpioniers in beeld. En dat is vreemd, gezien de cijfers!

  1. Onderzoek van Blauw Research wees uit dat in de tweede helft van 2011 in Nederland één miljoen online kopers een product of dienst online via een mobiel apparaat bestelden. Hier lijkt een open markt te liggen.

  2. Shoppers blijken 5,2 keer meer uit te geven dan het bedrag van hun cadeau(bon), zodra ze in de winkel zijn.

  3. Het schenkproces vindt via of op Facebook plaats, wat betekent dat vrienden van vrienden zien wie schenkt. Het merk bereikt hierdoor direct een grote groep mensen.

  4. Er zijn relatief weinig marketingkosten mee gemoeid om relevant te zijn met Facebook.

  5. Social gifting applicaties zijn een extra verkoopkanaal dat uiteindelijk resulteert in meer traffic naar de webwinkel.

Potentie

Jazeker! Het blijkt dat social gifting een zeer krachtige marketingtool kan zijn en een (hoge) toegevoegde waarde levert. In de VS hebben H&M, GAP, Sephora en Starbucks zich gemeld bij gifting-applicaties en in Nederland lijkt de markt nog volledig open te liggen. Welke merken gaan hier zichtbaar gebruik van maken?

Bart van de Kooij
Strategy Consultant & Startup mentor bij NEXT - Google for Entrepreneurs

Passie voor reclame, psychologie en winnen. Gewoond in Shanghai. Op lokaal en internationaal niveau strategisch advies gegeven op projecten van diamanten tot tandpasta. Mede-oprichter van opleidingsinitiatief RA*W en maakt zich hard voor ontwikkeling van jong account en strategisch talent binnen Nederland. Momenteel helpt Bart als mentor, startups via "Google For Entrepreneurs" programma. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Steven Lips

    Duidelijke en overzichtelijke beschrijving van het social gifting landschap Bart!

    Een drietal andere partijen die nog missen on het overzicht en een succesvolle succesvolle formule (lijken te) hebben gevonden, zijn het Franse Leetchi.com/Bankeez.com en het Amerikaanse Wepay.com.

    Wij denken zelf dat, naast het vooraf verzamelen van cadeaugeld, er behoefte is aan het vinden van een echt goed cadeau. Zeer binnenkort brengen we dan ook release uit, waarin persoonlijk cadeau-advies een centrale rol krijgt. Voor geintereseerden, de release zal vooraf via de blog (zie url) bekend worden gemaakt.


    11 juni 2012 om 17:51
    Jolinde Segeren, CINEV.lab

    Ben ervan overtuigd dat social gifting in navolging VS ook hier succesvol zal worden. Wat ik nog geheel mis in het geheel is de toevoeging om automatisch bijdragen te leveren aan zelf te kiezen goede doelen.


    13 juni 2012 om 07:23
    Roland

    Helder en duidelijk beschreven! Bedankt. Ik denk ook dat dit in de toekomst zal gaan groeien. Ik ben benieuwd.

    Roland


    13 juni 2012 om 09:12
    bartvandekooij

    @Stevens dank voor de extra toevoeging van drietal andere partijen. Dit maakt het overzicht completer. Ik ben benieuwd naar de toekomst van Plesents.

    @Jolinde goed punt. Persoonlijk denk ik wanneer social gifting geaccepteerd is in Nederland dat er veel terrein valt te winnen in keuze mogelijkheden. Retailers krijgen kansen in dit gebied.

    @Roland, dank voor feedback. Ik ben heel erg benieuwd waar we over zes maanden staan.


    13 juni 2012 om 21:43
    Helen Maltha

    En nog een om niet te vergeten:

    Chummee

    Bestaat sinds feb 2012, Nederlands initiatief en hard op weg om niet alleen voor retail, maar met name voor horeca de social gifting site te worden! Tevens mogelijkheden om niet alleen met Facebook te geven, maar ook via Twitter en in de toekomst mogelijk ook met andere social media kanalen.


    16 juni 2012 om 14:05
    bartvandekooij

    @Helen, Ik was niet bewust van Chummee. Het klinkt goed, zeker de link die gelegd wordt met horeca. Slim opgepakt.


    17 juni 2012 om 16:16
    Jessica

    Kennen jullie giftee.co in Japan? Trendwatching.com heeft er al eens over geschreven. Na Japan, is Giftee een week geleden van start is gegaan In Europe, te beginnen in Nederland! De grote introductie volgt snel maar jullie moeten het natuurlijk alvast weten.

    Giftee is de originele formule van cadeaus zelf afhalen in de leuke horecagelegenheiden in Tokyo.

    Giftee.nl zal in Nederland breder gaan werken. Naast leuke cafétjes en restaurants ook heel veel andere zorgvuldig geselecteerde cadeaus.

    Giftee.nl is begonnen in Haarlem en omgeving en zal snel landelijk gaan werken. Een erg leuk en bijzonder concept; bijzondere en persoonlijke cadeaus geven via Facebook, Twitter of de “ouderwetse” e-mail.


    29 november 2012 om 14:46
    Trinket Boxes

    he only thing I would like to say about this website is that it is another highly ranked representation of modern minimal designs.


    6 december 2012 om 07:55
    Marloes

    Interessant artikel en interessante andere initiatieve, ben erg benieuwd hoe bijvoorbeeld Giftee.nl in Nederland gaat aanslaan.


    19 april 2013 om 20:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!