Van hype naar trainingen: virtual reality als krachtige tool

7 mei 2018, 13:00

Adriaan Rijkens (Warp Industries): “Omgaan met nieuwe technologie is een leerproces”

Een paar jaar geleden was virtual reality de grote hype. Inmiddels is de storm wat geluwd, maar dat wil niet zeggen dat er geen interessante dingen meer gebeuren met VR. Zo werkt Warp Industries uit Delft aan een wereldwijd platform, waarmee gebruikers zelf trainingsvideo’s kunnen maken. “Goede VR maken is best moeilijk. Die realisatie heeft ons gebracht naar de vraag: hoe kunnen we het makkelijk maken?” Adriaan Rijkens, co-founder en CTO van Warp Industries, vertelt.

Warp Industries, dat inmiddels drie jaar bestaat, richt zich met name op de trainingsindustrie. “Het sterke van virtual reality is dat het een krachtige tool is om emotie mee op te wekken. Dat kan gaan om angst of een gevoel van bedreiging, maar het kan ook een hele positieve emotie oproepen. Het rare is namelijk dat wanneer iemand op je af komt, je echt het gevoel hebt dat die je persoonlijke omgeving binnenloopt. Het voelt als de werkelijkheid. Mensen gaan echt op in die andere wereld. Dat gebruiken wij in trainingen.”

Daarbij kun je denken aan trainingen die mensen moeten leren hoe het best te handelen bij een brand, maar ook bedrijven als KLM, het AMC en ABN Amro maken gebruik van Warp Industries.

“VR voelt als de werkelijkheid. Je gaat helemaal op in die andere wereld. Dat gebruiken wij in trainingen”

Met behulp van Warp Industries kunnen partijen in een dag een training maken. “Het enige wat nog tijd kost is die training in elkaar te klikken. Je moet een script bedenken en daar structuur in aanbrengen.” De basis daarvan bestaat altijd uit 360 graden video. “Wij zijn eigenlijk klant van ons eigen platform. We maken trainingen voor bedrijven en het geld dat we daarmee verdienen, investeren we in ons platform. Daardoor hebben we ook nog geen investeerders nodig gehad en hebben we een mooi platform kunnen opzetten.” Uiteindelijk is het de bedoeling dat bedrijven zelf met dat platform aan de slag gaan.

De kwaliteit van VR is in de loop van de jaren enorm verbeterd: voor 200 dollar koop je op dit moment al een VR-set van hoge kwaliteit. Zelf heeft Rijkens veel ervaring met VR-gaming. “Ik had al jaren niet meer gegamed, maar gamen in virtual reality is echt fantastisch. Daar zie ik ook echt een gigantische markt. Wij zitten met de trainingen natuurlijk meer aan de serious gaming-kant.”

Een belangrijke stap is dat bedrijven snappen dat een game in VR wat anders is dan een doorsnee game. “Je zal een heel ander soort games moeten ontwikkelen. De grote studio’s begrijpen VR soms nog helemaal niet. Die denken: we zetten een game eenvoudig over naar VR, maar het gaat erom dat je het als een nieuw medium ziet en daar dingen voor ontwikkelt. Dat is wat er nu ook aan het gebeuren is.”

“Omgaan met nieuwe technologie is een leerproces dat gewoon tijd kost”

Dat VR nog niet op grote schaal omarmd wordt, baart Rijkens geen zorgen. “Ik ben er zeker van overtuigd dat het gaat gebeuren. Wanneer ik zie hoe mensen reageren is er bij mij geen twijfel. Omgaan met nieuwe technologie is echt een leerproces. Mensen kunnen slecht tegen veranderingen. Kijk naar het verschil tussen hoe je tien jaar geleden je smartphone gebruikte en nu, dan zul je ook bij jezelf een groot leerproces zien. Je doet nu dingen op je smartphone waarvan je nooit had gedacht die te gaan doen, waar je het eerst alleen maar gebruikte om te bellen of te sms’en. Het is een proces, om daar langzaam doorheen te breken. Je moet het echt leren.” De VR-markt is duidelijk in ontwikkeling. De kwaliteit van camera’s en brillen stijgt, terwijl de prijzen dalen.

Het team van Warp Industries telt twaalf mensen. Het bedrijf is tot op heden volledig zelf gefinancierd: “Om de ambities waar te kunnen maken en sneller te kunnen groeien willen we kijken of we kapitaal aan kunnen trekken, maar tegelijkertijd ook de juiste kennis. Het is niet alleen geld, maar ook netwerk.”

In de toekomst zal het zelf produceren van video’s door Warp Industries ophouden. “Wat wij heel belangrijk vinden en waar we ook mee bezig zijn, is een community om ons platform heen. Je hebt verschillende expertises nodig om een goede VR-experience neer te zetten en daar willen we een community voor bouwen. Denk aan narrators, filmers, learning experts of mensen vanuit de marketinghoek. Onze kracht is dat we nu heel veel kennis opdoen en dat terug stoppen in ons platform. Dat zal in de toekomst minder worden, maar dat betekent dat er een transitie moet komen. We willen wel in nauw contact met onze gebruikers blijven, want dat is ons bestaansrecht en dat moeten we zo houden.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!