Van Google Analytics naar Universal Analytics: al je vragen beantwoord

15 mei 2014, 09:15

Weloverwogen overstappen naar Google Universal Analytics

Mensen gebruiken steeds vaker en steeds meer verschillende devices. Daarnaast heeft de online wereld steeds meer impact op de offline wereld. Google Analytics Classic, de huidige versie van Google Analytics, kan niet meer goed overweg met de wereld anno nu. Met Universal Analytics introduceert Google een geheel vernieuwd meetprotocol.

Focus

In 2005 begon Google Analytics met het inzichtelijk maken van websitegebruik. Dit voor met name laptop- en computergebruikers. Inmiddels ziet de wereld er heel anders uit en is er een explosieve stijging van smartphone- en tabletgebruikers. Met het vernieuwde meetprotocol Universal Analytics wordt het mogelijk om een beter beeld te vormen van de customer journey. Waar de focus voorheen lag op bezoeken en bezoekers, verschuift de focus nu naar sessies en gebruikers.

De voordelen in vogelvlucht:

  • Koppeling van één user aan verschillende sessies op verschillende devices;
  • Gebruik van aangepaste dimensies en statistieken
  • Data importeren in Google Analytics (vanuit back-office systemen).

Fases

In het afgelopen jaar heeft Google hard gewerkt om Universal Analytics in fases uit te rollen. Bij de eerste fases lag de focus op het beschikbaar stellen van Universal Analytics. In de latere fases lag de focus op het geleidelijk kunnen upgraden van alle bestaande accounts. Op dit moment is het alleen nog maar mogelijk om een Universal Analytics account aan te maken en kun je niet meer kiezen voor een klassieke Google Analytics account. Binnenkort bereikt Google de laatste fase van de migratie. Vanaf dan zijn alle bestaande accounts geüpgraded. Op dat moment gaat ook de tweejarige termijn in waarin Google Analytics de Classic tracking code nog ondersteunt.

Nieuw

Als je recentelijk hebt ingelogd in Google Analytics dan is de kans groot dat je de onderstaande melding bent tegen gekomen. Hierin laat Google weten dat Universal ‘Out of Beta’ is. Wat echter nog niet wordt vermeld is dat op dit moment nieuwe functionaliteiten worden uitgerold.

Upgraden naar Universal Analytics Out of Betè melding Google Analytics

Bij deze upgrade heb je waarschijnlijk ook gemerkt dat de benaming in Google Analytics is aangepast. Zo kom je in je rapporten niet meer bezoeken en bezoekers tegen, maar sessies en users. Een overzicht van alle naamswijzigingen vind je in onze Universal Analytics cheat sheet: download hier de Engelstalige of de Nederlandstalige versie.

Wat moet ik nu doen?

Waar je voorheen de tracking code instelde op je website maakt Google het nu voor ons als gebruikers mogelijk om meer in Google Analytics zelf in te stellen. Zo regel je de sessie instellingen voortaan in Google Analytics:

Sessie instellingen Universal Analytics

Mocht je aanpassingen in je tracking script gemaakt hebben voor sessie instellingen, zorg er dan voor dat zodra je account geüpgrade is, je de sessie instellingen goed configureert. Pas je deze sessie instellingen niet aan, dan gebruikt Google de standaard instellingen uit Analytics.

Wat kan ik later doen?

Om data in Analytics te blijven ontvangen dien je binnen 2 jaar na het bereiken van fase 4 van het upgrade-proces volledig te zijn geüpgraded. API-gebruikers dienen vóór 16 oktober 2014 hun programmatuur te updaten.

Een snelle migratie naar de laatste versie van Google Analytics lijkt dus aantrekkelijk, echter dit is niet altijd zo. Maak in alle gevallen een goede overweging over het moment dat je upgrade en vooral ook hoe. Je kan daarbij rekening houden met het volgende:

  • Een complexere implementatie verdient natuurlijk een uitgebreidere aanpak en voorbereiding. Zorg dat je custom tracking in kaart heb gebracht en zorg ervoor dat deze omgezet wordt naar Universal Analytics;
  • Controleer of third-party tools die je analytics verrijken, zoals A/B testing of click tracking tools, de nieuwe versie ondersteunen;
  • Gebruik je Cross Domain tracking (of iFrames tracking) om de customer journey te volgen, bijvoorbeeld het meten van externe boekingen of aankopen? Zorg er dan voor dat op beide sites dezelfde versie van de trackingcode gebruikt wordt;
  • Controleer of je Google Analytics Properties al geüpgraded zijn. Dit voorkomt verlies van data. Een nieuwe tracking code in combinatie met een Classic Analytics property ontvangt namelijk geen nieuwe data;
  • Wil je gebruik maken van de nieuwe functionaliteiten, bekijk dan de mogelijkheden voor een eigen User Database. Je hebt immers een Unique Identifier nodig om sessies aan elkaar te koppelen en zo het meeste uit de nieuwe functionaliteiten van Universal Analytics te halen;
  • Als je gebruik maakt van de Google Analytics API, dien je deze vóór 16 oktober van dit jaar te upgraden. Hierna werkt de API niet meer.

Antwoorden op veelgestelde vragen

Wat is het risico van te vroeg upgraden?

Zodra je de tracking code op de website update terwijl je Google Analytics property nog niet is geüpgraded dan zal je geen data meer binnen krijgen.

Met welke externe factoren kan ik rekening houden?

Maak je gebruik van third-party tools, zoals chat met ons, A/B testing of andere tools, dan zullen deze gegevens niet meer beschikbaar zijn als de betreffende tool de nieuwe versie van Google Analytics nog niet ondersteunt.

Kan ik nog een aantal maanden wachten met upgraden?

Zodra Google fase 4 bereikt van zijn upgrade proces dan heb je nog 2 jaar de tijd om te upgraden. Wel zullen nieuwe features alleen beschikbaar zijn voor de nieuwe versie.

Als ik upgrade kan ik dan meteen gebruik maken van alle nieuwe functionaliteiten?

Zodra je upgrade heb je de mogelijkheid om alle nieuwe functionaliteiten te gebruiken. Het verschilt uiteraard per site of het zinvol is om bijvoorbeeld gebruik te maken van het nieuwe User ID waarmee bezoeken op verschillende devices aan dezelfde gebruiker gelinkt kunnen worden.

Is het gebruik van Google Tag Manager of een andere Tag Management Solution de uitkomst voor de upgrade naar Universal Analytics?

Voor zowel eenvoudige als complexe websites kan een Tag Management Solution uitkomst bieden. Echter blijft het verstandig om de migratie van je tracking code gestructureerd aan te pakken zodat alle gewenste tracking blijft werken.

In mijn CMS wordt nog gebruik gemaakt van de Classic Google Analytics. Hoe maak ik een nieuw Google Analytics account of property aan?

Google Analytics ondersteunt nog 2 jaar de classic tracking. Je kan dus gewoon een nieuwe Universal Analytics Account of property aanmaken en instellen in je CMS. Hierop komt je data gewoon binnen.

Hoe weet ik of ik Universal Analytics of Classic Google Analytics gebruik?

Het controleren van je Analytics versie bestaat uit twee stappen: 1) de accountproperty in Google Analytics en 2) de trackingcode. Hoe je dit precies doet beschrijft Google hier.

Meer vragen? Bekijk de antwoorden op veelgestelde vragen door Google. Staat je vraag daar niet tussen, stel ze dan gerust hieronder.

Ga je upgraden? Benieuwd naar je bevindingen; laat het me weten. Veel succes!

Martijn Lijten
Web Analytics Consultant bij Redhotminute

Martijn Lijten is Web Analytics Consultant bij digital agency Redhotminute. In zijn rol adviseert hij organisaties zoals KIA Motors Europa, Valk Exclusief en Bencom bij het optimaliseren van websites, (web)apps en webwinkels.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Arno Meijerink

    Geweldig stuk. Nu hoef ik http://www.gauc.nl niet meer te bezoeken 😉


    15 mei 2014 om 15:24
    Erwin Roks

    Goed artikel! Meteen toepassen op onze klantprofielen :). Thanks!


    20 mei 2014 om 08:17
    Annemarie Schutte

    Wij beheren zo’n 200 websites. Per website willen wij alle gegevens kunnen bijhouden in analytics. Moeten wij per website een apart account aanmaken of per website een aparte property?


    27 februari 2017 om 06:42
    Arno Meijerink

    Annemarie, normaal gesproken maak je 1 account maken en daar meerdere websites onder brengen als property. Echter de limiet voor 1 account is 50 properties, dus zal je sowieso aan meer accounts moeten denken. Neem eens contact op voor verdere vragen mochten die er zijn: arno@imlounge.nl


    27 februari 2017 om 09:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!