Tractie en energie: de satellieten van Hiber

11 november 2019, 14:00

Maarten Engelen (Hiber): “Wij hebben de potentie om een miljardenbedrijf te worden”

Wanneer je een vrachtwagen vol dure spullen wilt volgen, dan gebruik je een tracker. Maar zo’n tracker is duur. Dus wanneer je een kudde vee in Afrika in de gaten wilt houden, is die oplossing niet geschikt. Hiber biedt een alternatief. Dankzij ‘Internet of Things’-technologie en satellieten wordt het mogelijk om overal ter wereld voorwerpen te volgen: goedkoop en effectief.

Bij vee werkt de techniek via een oortag. “We kiezen niet voor continu contact, maar incidenteel melden van aanwezigheid. Je probeert te optimaliseren op de typen toepassingen die je gaat bedienen. Wat wij bedienen zijn niet de toepassingen die de hele tijd, op elk moment iets sturen. Dat zijn dure dingen. Daar zijn andere diensten voor. Wij zoeken de sweetspot op van dingen die af en toe iets moeten laten weten. Dat betekent een beperkte hoeveelheid data. Daarmee worden de requirements van je systeem veel lager en dat geeft je de mogelijkheid om te innoveren. Dat betekent dat je kleine satellieten kunt gebruiken, goedkopere technologie,” aldus Hiber co-founder en CTO Maarten Engelen.

Klein beginnen

“We hebben de hele keten zelf ontwikkeld. Het modem op de grond, de antenne die daarbij hoort, de satelliettechnologie en de hele backend die data verwerkt.” Hiber heeft op dit moment twee satellieten in de ruimte hangen. Geen geringe prestatie, aangezien de lancering van een satelliet al snel bijna één miljoen euro kost. De nieuwe satellieten die het bedrijf wil lanceren zijn de helft kleiner dan de huidige exemplaren. “Ze hebben het formaat van een pak melk. Dat is handig, omdat de lanceerkosten dan naar beneden gaan, want dat gaat per gewicht.” Idealiter komen er twintig Hiber-satellieten in de ruimte te hangen. Maar ook met de huidige hoeveelheid kunnen ze klanten bedienen. “We gaan bij verschillende bedrijven langs. Bij Shell bijvoorbeeld, omdat die veel assets in afgelegen gebieden hebben staan, zoals plantages, landbouw, veehouderij. We zijn bezig met cases in Zuid-Amerika, in Amerika, Azië, Afrika, Europa. We hebben op dit moment zeventig klanten wereldwijd die staan te trappelen om met ons aan het werk te gaan. Als ze zien dat het werkt, zijn er enorme use cases beschikbaar, waarmee we aan de slag kunnen gaan. Dat is een kwestie van met klanten aan tafel gaan en bespreken wat ze nodig hebben.”

“Als je iets kleins bouwt dat je kunt verkopen, geeft dat tractie en energie”

Door deze aanpak kan Hiber innoveren met klanten. Het is een totaal andere aanpak dan die van veel andere bedrijven: die bedenken een mooi product en gaan dat bouwen, in de hoop dat klanten er op zitten te wachten. Dat is de zogenaamde technology push. Hiber kijkt wat de minimale technische voorwaarden zijn om relevant te zijn in de markt. “Als je iets kleins bouwt dat je kunt verkopen, geeft dat tractie en energie. Daar leer je van en die learnings kun je gebruiken om je product snel beter te maken. Dat loopje was bij ons vorige bedrijf, een marktplaats voor beauty and health, niet anders dan nu. Het werkt altijd en heeft altijd waarde.”

De waarde van het product

Iets anders dat Hiber goed heeft gedaan is het aanvragen van een frequentie. Door dat in een vroeg stadium te doen, is er een voorsprong op sommige concurrenten. “Er zijn zelfs concurrenten zonder band. Die moeten met andere deals proberen toegang te krijgen tot het spectrum. Wij hebben dat goed gedaan en dat geeft ons heel veel vrijheid.” De grootste problemen bevinden zich overigens niet in de lucht, maar op de grond. “De complexiteit zit hem op de grond: het modem en de antenne. Die klein goedkoop krijgen, is een veel complexer deel in het verhaal. Het moet ook op allerlei plekken kunnen staan: warm, koud, vochtig, bloedheet. En het moet daarnaast ook vijftien jaar goed blijven werken. Dat is echt heel ingewikkeld. Het is makkelijker om iets in de ruimte heel te houden dan dat je het in de rimboe neerzet.”

“Het is makkelijker om iets in de ruimte heel te houden dan in de rimboe”

Al met al denkt Engelen dat Hiber de potentie heeft om een miljardenbedrijf te worden. “Als je alleen al kijkt naar de markt die wij nu zichtbaar hebben, het volume dat achter de cases zit waar we nu mee bezig zijn, dan is dat al een miljardenmarkt.” Naar verwachting is de technologie volgend jaar zo ver ontwikkeld dat het wijdverbreid toegepast kan gaan worden.

Het product wordt daarmee ook toegankelijk voor consumenten. Denk bijvoorbeeld aan een boot die je in de gaten wilt houden. “Wat nu 100 euro per jaar is, kost bij ons straks minder.” Wanneer je consumenten aan wilt spreken, moet je goed nadenken over je product. “Je moet het zo simpel maken dat iedereen snapt wat het is en ook begrijpt wat voor waarde het toevoegt. Dat betekent niet per se dat daar heel veel volume uit gaat komen en dat het voor alle consumenten interessant is, maar als je het op die manier kunt verpakken, is het ook interessant voor B2B. Dat zijn namelijk ook maar mensen. Mensen moeten snappen wat de waarde is van het product dat je verkoopt.”

Bekijk het hele interview met Maarten Engelen in de video:

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!