Tijs Rotmans: ‘Klassieke pricing-uitgangspunten zijn ook nu relevant’

11 augustus 2020, 13:01

De managing partner van The Pricing Company spreekt op NMW

Het valt Tijs Rotmans, managing partner van The Pricing Company, op dat de online toegangsprijs van NIMA Marketing Week ‘laag en ongedifferentieerd’ wordt gepositioneerd. ‘Als online de toekomst wordt, heeft het event een betere pricing nodig.’

NIMA Marketing Week vindt plaats van 1 t/m 3 september in DeFabrique te Utrecht. Ga hier naartoe voor meer informatie en tickets. Tijs Rotmans spreekt op donderdag 3 september om 10:00 uur in de Smederij.

Wat is het laatste nieuws bij The Pricing Company?

“Dat de meeste klanten gewoon doordraaien en slechts beperkt coronagerelateerde pricing-vraagstukken hebben. De krantenkoppen vertellen ons dat er woekerprijzen zijn gevraagd voor handgel en dat studenten hun collegegeld nu te hoog vinden. Belgische witlof is in prijs gestegen. Bloemen en benzine zijn in prijs gedaald. Maar voor je het weet denk je dat het overal ‘alle hens aan dek’ is, en dat is niet het geval. De klassieke pricing-uitgangspunten zijn gewoon nog geldig en op een paar sectoren na is er weinig nieuws. Maar verlies de klantrelatie niet uit het oog en denk daarbij ook aan de lange termijn. Specifieke afspraken over prijs, korting en/of voorwaarden kunnen nodig zijn in het belang van klant en leverancier.”

NIMA Marketing Week vindt dit jaar zowel live als online plaats. Wat vind je van deze opzet?

“In de eerste plaats is het top dat NIMA roeit met de riemen die het heeft. Het event staat er gewoon en de community kan wel wennen aan deze hybride vorm. Ik zie ernaar uit. Op het vlak van de prijs vallen twee zaken op. Er wordt korting verleend als een deelnemer meerdere dagen wil komen. In het geval van schaarste – ‘uitverkocht’ – gaat dat ten koste van de doelstelling van een maximaal aantal bezoekers. Daarnaast is het nadelig voor de omzet. Ten tweede valt op dat de online toegang laag en ongedifferentieerd wordt gepositioneerd. Als online de toekomst wordt, is er een betere pricing nodig.”

Waarom doen bezoekers er verstandig aan naar jouw talk te komen?

“In de vraag zit besloten dat dat verstandig zou zijn. Als pricing onbekend voor je is, is het inderdaad verstandig. Maar als ik moest kiezen, zou ik gaan naar de sessie ‘Grenzen aan de online beïnvloeding van consumenten’ die op hetzelfde moment gehouden wordt. In mijn colleges Pricing op Tias School for Business and Society heb ik die leidraad dit jaar voor het eerst behandeld. Ik ben benieuwd naar het verhaal van Dries Cuijpers en Winnie van Heesch daarover. Gelukkig is er dit jaar, dankzij corona, een livestream die ik achteraf kan bekijken.”

Marketing kan, met de juiste mensen en middelen, het bedrijf leiden

Welke andere talk zou je willen aanbevelen en waarom?

“De visie op marketing als integrale bedrijfsfunctie, door Dorkas Koenen van Rabobank. Marketing kan, met de juiste mensen en middelen, het bedrijf leiden. Dorkas gaat ons ongetwijfeld vertellen hoe hij de business stuurt en dat hij slechts tien minuten per week besteedt aan het accorderen van de laatste commercial. Ik ben benieuwd naar zijn visie op het weer op de kaart krijgen van marketing.”

Lucas Boon (1986) is een bevlogen journalist op het vlak van marketing en populaire cultuur. Sinds 2016 werkzaam op de burelen van MarketingTribune, waar hij voor zowel print als online schrijft, maar is ook regelmatig 'in het veld' te vinden. Platformmanager Bureaus en Content. Was jurylid voor Epica Awards en Grand Prix Content Marketing. Schreef hiervoor onder meer voor Vice, Partyscene en BNNVara.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!