Tijd voor actie – Waarde halen uit je data
Tijd voor actie - Waarde halen uit je data – deel 3.
Het verzamelen van data is voor veel bedrijven allang het probleem niet meer. Veel lastiger blijkt vaak het omzetten van die data in waarde. In het vierluik “Waarde halen uit data” beschrijven we een aantal trends en tips die daar mee te maken hebben. In deze derde editie: van inzicht naar actie.
Nu heb je, geheel volgens onze eerdere tips, Customer Journey Analytics toegepast en heb je ook iedereen binnen je organisatie aangehaakt op je inzichten daaruit. En dan? Deze inzichten op zichzelf leveren helaas geen geld op. Hoe pas je die inzichten dan toe?
Lekker agile geld verbranden
Hoe verleidelijk ook: duik niet direct op het inzicht dat het meest tot de verbeelding spreekt. Natuurlijk is het veel leuker om na te denken over interessante personalisaties dan het aanpassen van je leveringsvoorwaarden. Probeer echter eerst te kwantificeren hoeveel geld je ergens mee denkt te kunnen verdienen (of mooier gezegd: hoeveel waarde je aanbrengt voor je klant).
In de laatste editie van dit vierluik gaan we het hebben over de RoI van AI, maar het kan geen kwaad nu alvast na te denken over wat een aanpassing je gaat opleveren. En valt het niet te kwantificeren? Wellicht is dit dan ook niet de hoogste prioriteit, zelfs niet als het een hapklare aanpassing lijkt voor je developers.
Differentiëren voorbij de opsmuk
Met het juiste inzicht in je klanten – bijvoorbeeld door te clusteren – weet je ook waar ze naar op zoek zijn. Als je gebruikers eenmaal een gezicht hebben, begint de creativiteit pas echt te stromen. Andere pay-offs, wijzigen van afbeeldingen, segmenteren via favoriet kanaal: allemaal manieren om je doelgroepen uniek te bedienen. Stel jezelf daarbij altijd de vraag: ben ik hiermee echt met differentiatie bezig voor deze klant?
Een goed uitgevoerde “P van Promotie” doet wonderen, maar zorg ook dat er achter die mooie voorkant, voor die klant ook nog echte relevantie zit in wat je hen aanbiedt. Want met een plaatje van de Martinitoren omdat je bezoeker vanuit Groningen inlogt, ga je het verschil niet maken.
MarTech zonder te verzuipen
Het MarTech landschap is sinds 2011 met 5233% gegroeid. Niet schrikken: er zijn vele MarTech maps en artikelen zoals deze die je uit de brand helpen. Tegelijkertijd is het zelfs met de juiste indeling nog niet zo eenvoudig te bedenken waar je mee wilt beginnen. Haal je toegevoegde waarde uit slimmere analytics, marketing automation of beter contentbeheer? In het State of MarTech 2022 rapport zie je voorbeelden van hoe grote bedrijven hun stack opbouwen. Daar staat echter helaas niet hoe ze ermee begonnen. Wél beoordelen bedrijven zich meer mature op dit gebied, naarmate ze ook meer MarTech applicaties gebruiken.
Wellicht is de beste tip : gewoon beginnen daar waar het, het meest pijn doet. MarTech is niet bedoeld als window dressing, maar om op efficiëntere wijze relevant voor je klant te zijn. Inventariseer dus waar je nu kansen laat liggen, die techniek kan oplossen. Ga bijvoorbeeld praten met collega’s van andere bedrijven om te zien hoe zij die inkleden.
Techniek is uiteindelijk een invulling van je strategie. Als je daar een keuze hebt gemaakt , is het makkelijker kiezen. En bij iedere strategie geldt: over tijd zal je zaken moeten schrappen, die je wellicht later weer toevoegt. Blijf realistisch en probeer daarom niet direct alles voor de komende decennia in één keer goed te doen.
Tot slot
5 tips om in actie te komen:
- Denk van insight naar business case/impact analyse, voor de creativiteit gaat stromen
- Differentieer je ook écht met deze aanpassing?
- Techniek volgt je strategie, maar wees daarin ook wendbaar
- Patronen over tijd zijn niet altijd stabiel. Wat nu goed converteert, kan over een kwartaal anders zijn. Wed niet op één paard in je optimalisaties
- Denk altijd vanuit waarde voor de klant, ga niet voor de meest shiny MarTech-opties.