Thuiswerken: een vloek of een zegen voor je personal brand?

10 oktober 2020, 07:00

Waar we ons misschien minder van bewust zijn, is dat al dat thuiswerken in coronatijd (ongewild) invloed heeft op onze zichtbaarheid. De meeste momenten van spontane ontmoeting zijn weggevallen. En het leggen van nieuwe connecties tijdens netwerkbijeenkomsten, (vak)beurzen of seminars is er al helemaal niet bij. Allemaal momenten die zich er normaal gesproken bijzonder goed voor lenen om jezelf in de kijker te spelen. Maar nu even niet. Daarom geef ik je in deze blog een aantal ideeën om als thuiswerker effectief met je personal brand aan de gang te blijven.

Plan bewust momenten buiten de deur

Een van de meest gehoorde bezwaren van thuiswerken is het gemis van contact met anderen. Dit was ook een van de eerste dingen waar ik tegenaan liep toen ik drie jaar geleden bewust koos voor kantoor aan huis. Los van het feit dat je je soms eenzaam gaat voelen, heeft je zichtbaarheid er ook onder te lijden. Dus plan af en toe eens een lunch of een koffiedate buiten de deur. Dat geldt ook voor het leggen van nieuwe contacten. Blijf actief in het opbouwen van nieuwe relaties. Het eerste contact kun je perfect online leggen, maar iemand echt beter leren kennen werkt beter offline.

Wees extra attent

Onthoud en noteer verjaardagen, jubilea en andere belangrijke gebeurtenissen in het leven van je leidinggevende, collega’s, klanten en relaties. Social-mediaplatforms kunnen je helpen om je eraan te herinneren. Maar probeer de verleiding te weerstaan om van deze platforms gebruik te maken voor het sturen van een (vaak gestandaardiseerde) felicitatie. In plaats daarvan stuur je een kaartje of kleine attentie per post.

Deel complimenten uit

Een compliment kan iemands dag maken! Vanwege minder spontane ontmoetingen zijn ook de complimenten dun gezaaid. Evenals het aantal oprechte bedankjes. Probeer hier wat bewuster mee om te gaan. Bijvoorbeeld door na afloop van een videocall mensen te bedanken die betrokken waren en degene die waardevolle input gaven te complimenteren.

Bied hulp aan of een luisterend oor

Thuiswerken kan ertoe leiden dat mensen meer geïsoleerd raken. Heb je het idee dat een collega of relatie opeens veel stiller of gestrest is? Of is iemand steeds te laat in een videogesprek omdat hij/zij worstelt met de techniek? Informeer eens wat vaker hoe het gaat, bied een luisterend oor en bied je hulp aan waar nodig. Je kunt hier ook je e-mails mee afsluiten bijvoorbeeld: ‘laat me gerust weten als je hulp nodig hebt’.

Je kunt ook je e-mails afsluiten met bijvoorbeeld: ‘laat me gerust weten als je hulp nodig hebt’

Deel waardevolle content

Misschien vind je het lastig om een specifiek contact zomaar op te bellen om te vragen hoe het gaat. Je weet immers niet of je op een gelegen moment belt. Of misschien heeft diegene weinig tijd om over koetjes en kalfjes te praten. In dat geval kun je diegene bijvoorbeeld een onderzoek of artikel toesturen waarvan je weet dat het waardevol is voor hem of haar. Dat is niet alleen attent, het geeft jullie een aanleiding om weer eens inhoudelijk in gesprek te gaan.

Houd de aandacht erbij

Het kan verleidelijk zijn om mentaal afwezig te zijn tijdens een (saaie) online meeting. Microfoon en video uit en even lekker iets anders doen. Niemand ziet je immers! Maar realiseer je dat elk contact met je baas, andere leidinggevenden, collega’s, klanten of andere relaties nog steeds impact heeft. Wees dus op tijd, enthousiast en betrokken. Zorg ervoor dat je je aandacht erbij houdt tijdens het gesprek, dat je bijhoudt wat er wordt besproken en opvolgt wat is afgesproken. Je afwezigheid en gebrek aan enthousiasme kunnen je personal brand schaden.

Luister beter

Een van de beste manieren om vertrouwen te winnen, is door mensen te laten zien dat je naar hen luistert – echt luistert. Weersta de verleiding om anderen in de rede te vallen. Tijdens een telefoongesprek laat je merken dat je luistert door te herhalen wat de ander zegt. Vat aan het einde van het gesprek samen wat je hebt afgesproken. In een videogesprek maak je beter contact door te knikken en in de camera te kijken. Valt de verbinding even weg? Herhaal wat de ander gemist heeft of vraag de ander wat je gemist hebt.

‘Brand’ zoveel mogelijk zaken

Benut zoveel mogelijk gelegenheden om zichtbaar te worden. Dat kan bijvoorbeeld in je e-mailhandtekening. Voeg een extra regel toe naar je laatste blog, podcast of een interessant artikel of onderzoek waaraan je hebt meegewerkt. Ook documenten waaraan je gewerkt hebt kun je ‘branden’ met je logo, naam of website. Uiteraard wel gedoseerd.

Zorg dat je te allen tijde een professionele indruk maakt

Het oog wil ook wat

Net zoals de verleiding om onzichtbaar te blijven tijdens videogesprekken, is het ook verleidelijk om in je kloffie achter je bureau te kruipen. Zorg dat je te allen tijde een professionele indruk maakt. Kleed je netjes, draag make-up (als je dat normaal ook doet) en zorg voor een opgeruimde werkplek. Lukt dat laatste even niet? De meeste videobel-software heeft goede standaard achtergronden die je vooraf kunt instellen.

Communiceer bewust

Volgens professor Albert Mehrabian maken woorden slechts 7 procent deel uit van een boodschap over gevoelens en houding. De rest van de boodschap wordt overgebracht via gezichtsuitdrukkingen (55 procent), lichaamstaal en de manier waarop de boodschap wordt uitgesproken (38 procent). De meeste thuiswerkers maken vooral gebruik van e-mail- en messaging-apps. Je boodschap wordt daarmee teruggebracht tot een reeks woorden. Het is daarom extra belangrijk om je bewust te zijn van de manier waarop iets overkomt. Een ander interessant weetje: als iemand een gezichtsmasker draagt, kun je nog maar 45 procent van wat hij/zij zegt, interpreteren.

Wees je bewust van je virtuele eerste indruk

Tegenwoordig onderwerpen we alles en iedereen aan, wat ik noem, de ‘Google-test’. Op basis van een Google-zoekopdrachten hebben we vaak al een oordeel over iemand gevormd, voordat we die persoon hebben ontmoet. Zonder dat je je ervan bewust bent, kunnen zoekresultaten een beeld van je schetsen dat afwijkt van wie je in werkelijkheid bent. Daarom kun je er maar beter voor zorgen dat je precies weet wat er online over jou te vinden is. En dat de zoekresultaten een weerspiegeling zijn van jouw werkelijke persoonlijkheid.

Werken aan je zichtbaarheid brengt voor jou als thuiswerker nieuwe uitdagingen met zich mee. Dat komt met name door het gebrek aan spontane ontmoetingen. Ondanks dat zijn er zeker mogelijkheden om effectief met je personal brand aan de slag te blijven. Enkele ideeën hiervoor heb je in deze blog kunnen lezen. Heb je zelf nog tips of aanvullende ideeën? Deel ze gerust onder deze blog!

Eigenaar van Nijskens Branding Agency. Wij adviseren professionals en (publieke) personen over hun personal branding en positionering voor een betere (online) reputatie en zichtbaarheid. Schrijft met name over branding, (content) marketing, PR en online reputatiemanagement en publiciteit.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!