Telecom en mediasector: evolutie in plaats van revolutie

7 februari 2013, 07:45

Innovaties vooral ‘bigger & faster’, maar lang niet altijd ‘better’

Jaarlijks geeft Deloitte haar toekomstvisie op trends en ontwikkelingen binnen de wereldwijde technologie- media en telecombranche (TMT). Afgelopen week werden de voorspellingen voor 2013 gepresenteerd. Belangrijke uitkomsten? Innovaties laten zich kenmerken door de begrippen ‘bigger & faster’, maar zijn niet noodzakelijk ‘better'. Laten we dus ook ‘het oude’ blijven waarderen. Dat kan ook, want traditionele aanbieders van telecom en internet blijven overeind en ook van de PC zijn we nog lang niet af…

Weinig branches lijken zo bewegelijk als telecom en media. Geen week gaat voorbij of nieuwe spelers dienen zich aan, geen dag zonder de aankondiging van wéér een innovatie. In dit dynamische speelveld benoemt Deloitte een aantal (internationale) trends voor 2013. Deze organisatie doet dit al twaalf jaar achtereen. De zelfverklaarde ‘dataguys’ pretenderen daarbij een accuratesse van 80%. Van de 16 trends die in dit rapport beschreven staan, komen er normaal gesproken dus 13 uit. Waarop zet jij je geld?

Innovaties zijn niet per definitie beter

Een rode draad in het onderzoek is de constatering dat veel innovaties leiden tot producten en diensten die sneller en groter (meer capaciteit) zijn, maar niet noodzakelijk beter. Dat heeft deels te maken met de groeiende kwetsbaarheid van de steeds complexere innovaties. De storingsgevoeligheid neemt toe en er onstaan files in het draadloze netwerkverkeer.

Een andere factor die verklaart waarom innovaties niet persé beter zijn is het gegeven dat organisaties vaak lijken te innoveren omdat het kan en niet omdat het nodig cq wenselijk is. Lastig, omdat klanten –zoals dit filmpje mooi laat zien– niet altijd zelf goed kunnen aangeven wat ze willen. Maar toch zouden (potentiële) klanten nog veel meer bij ontwikkeling van diensten en producten kunnen worden betrokken. Met name social media bieden natuurlijk fantastische mogelijkheden op het gebied van collaboratie en co-creatie.

What about security?

Opmerkelijk is het achterblijven van innovaties op het gebied van security (wellicht is security niet sexy genoeg?). Consumenten kunnen zich niet meer beschermd wanen met alleen zelfbedachte wachtwoorden. Ruim 90% van dergelijke passwords kan anno 2013 in luttele seconden worden gekraakt. Zonder treffende maatregelen zal het aantal uitwassen op dit gebied snel toenemen.

Spelers hervinden zich

Wie zou denken dat traditionele telecom- en mediaaanbieders snel terrein verliezen in onze snel veranderende wereld zit er volgens Deloitte naast. Traditionele telecombedrijven springen in op de trend van all-you-can-app (AYCA) diensten en gaan betaalde content en diensten aanleveren via apps (in abonnementsvorm). Traditionele mediabedrijven stappen ook in televisie via internet (Over the top TV/OTT) en versterken daarmee zelfs hun positie, zo verwacht Deloitte.

Het is niet alleen mobiel

Ook nog opmerkelijk: de PC is here to stay. Met name jongeren maken voorlopig nog intensief gebruik van die goeie ouwe PC. Een aardig tegengeluid voor degenen die denken dat binnen no-time alles via smartphone en tablet zal gaan. Een beknopte beschrijving van de overige trends vind je in onderstaande infographic.

Ernst-Jan Kruize
Projectleider Hospitality bij Gemeente Utrecht

Ernst-Jan Kruize (1969) is Directie-secretaris bij de Gemeente Utrecht. Hij werkt sinds 1996 in de wereld van interactieve marketing en customer (self)service. Hij was onder andere werkzaam voor SPARQ, DDMA, KSF, de Klanten Contact Academie en Tieto. In opdracht van de Klanten Service Federatie geeft Ernst leiding aan een denktank die een visie op customer service in 2027 ontwikkelt. Als (Marketing)Communicatiewetenschapper en Customer Service Expert houdt Ernst-Jan zich in de dagelijkse praktijk bezig met vraagstukken op het gebied van waardecreatie via klantcontact en customer service. Hij heeft ruime ervaring op het gebied van klantenservice, contact centers en digital customer service. Ernst-Jan presenteert en publiceert ook regelmatig over deze onderwerpen. Sinds 2004 actief als blogger op Marketingfacts

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!