Jeff, wat dacht je van Amazon-tankstations?

1 oktober 2018, 06:00

Gedachtekronkels van een marketingdier

Marketeers hadden al het leukste beroep van de wereld, maar vandaag de dag is het helemaal een feest. Nieuwe technologieën en een extreme focus op klantgerichtheid, bieden eindeloze mogelijkheden om te innoveren. Soms leiden ze zelfs tot compleet nieuwe bedrijven die in no time sectoren op hun kop zetten en de traditionelere partijen – die soms al iets te lang en iets te comfortabel de markt domineren – het nakijken geven. Maar wanneer gebeurt dat eens bij één van de voedingsbronnen van rondrijdend Nederland: de tankstations aan de snelweg? Zeker als net bekend is geworden dat er 24 miljoen betaald is voor een vijftienjarig contract voor een station aan de A12.

Marketeer, innovatie wordt de norm

Maar eerst even een stapje terug. Gezien de snelheid van veranderingen, het toenemende belang van technologie én de mogelijkheden, is nu het moment voor marketeers in alle sectoren om kritisch te kijken naar het bestaande businessmodel en onderliggende klantmotieven. Om echt voorop te (blijven) lopen. Binnenkort zijn incrementele innovaties niet meer voldoende en zullen radicale ideeën echt noodzakelijk zijn om het hoofd boven water te houden en blijvend het verschil te maken.

Als reactie op de trend dat techpartijen steeds vaker de norm bepalen op het gebied van User Experience, zie je dat marketeers ook in andere sectoren vaak al volop de ruimte krijgen om – al dan niet agile – nieuwe ideeën te testen, succesvol te zijn, maar óók te falen. En gelukkig maar, want hierdoor krijgt klantbeleving volop de aandacht. ‘Innovation labs’ worden steeds meer de norm en ik verwacht dat veel bedrijven de komende jaren tijd en geld gaan investeren om innovatiekracht onderdeel te maken van hun bedrijfscultuur.

Terug naar het tankstation

Toch zijn er sectoren en bedrijven die niet verder lijken te komen dan incrementele innovaties en die geen kansen lijken te creëren om een blijvend verschil te maken of leiderschap te tonen met radicale innovaties. Zo reed ik laatst op de A2 op weg naar een afspraak en moest even tanken. Er stond een rij voor zowel de pomp als de kassa. Best gek, bedacht ik me. Als je me wel een boete kunt sturen als ik niet betaal, kun je mij toch ook een Tikkie sturen als ik wel wil betalen? En een berichtje via Flitsmeiser of een andere traffic-app dat ik beter een ander tankstation kan gebruiken lijkt mij technisch ook wel haalbaar. Of (op een veilige manier) een broodje bestellen vanuit de auto, die vervolgens klaarligt bij het afrekenen? Een samenwerking met Foodsy doet wellicht wonderen.

Innoveert een tankstation dan niet?

Jawel. Zo kunnen we al jaren naar een schoon toilet, kunnen we de lekkerste broodjes van de wereld bestellen, om over de koffie nog maar te zwijgen, maar lijkt de noodzaak om harder te veranderen niet aanwezig en voelt het (ik geef toe, een waarneming van n=1) toch meer gedreven vanuit een bestaand businessmodel. Sinds de komst van Tango achttien (!) jaar geleden is er weinig disruptiefs gebeurd in de wereld van de tankstations.

“Als je me wel een boete kunt sturen als ik niet betaal, kun je me toch ook een Tikkie sturen als ik wel wil betalen?”

Misschien is de urgentie niet hoog genoeg? Navraag bij een expert leert dat de inkomsten van tankstations slechts marginaal bijdragen aan het totaal van de brandstofketen en dat dit ‘kanaal’ met name vanuit brandingoogpunt de aandacht heeft. Het feit dat er steeds minder benzine getankt wordt, wordt toch wel opgelost via de aanwas van elektra en de komst van waterstof. De essentie is het maximaliseren van de omzet per vierkante meter om zo de kosten van de concessie goed te kunnen maken. De urgentie lijkt daarmee ver te zoeken. Misschien hebben ze uiteindelijk gelijk. Wellicht is de ultieme disrubtie wel dat er helemaal geen tankstations meer bestaan, omdat de behoefte verdwijnt door autonoom rijden.

Het tankstation van de toekomst

Natuurlijk kunnen we Jeff Bezos mee laten denken over zijn ideeën over het tankstation van de toekomst en tegelijkertijd de urgentie aan te wakkeren. Maar kunnen we dat niet zelf ook, als we maar een beetje durven te dromen, uit te spreken, moedig zijn om radicale ideeën de wereld in te slingeren?

Ik laat mijn gedachten de vrije loop.

Ik rijd op de A2. Ik word gebeld. Goedemorgen Willem! Pomp 5 is vrij. Je favoriete broodje ligt al bijna klaar. Ik sta stil bij pomp 5. Ik geef mijn sleutels af. Mijn tank wordt gevuld. Ik loop naar binnen. Ik word verwelkomd. Krijg mijn broodje en een dubbele espresso overhandigd. Mijn boodschappen van de Jumbo staan al klaar. Een pop-up vertelt mij dat mijn auto gereed is. Ik loop naar buiten. Mijn auto is zojuist gewassen. Ik krijg mijn sleutels. Word een goede reis en tot ziens gewenst. Ik rijd weg. Ik heb reeds automatisch afgerekend en krijg een vraag voor een rating.

Zomaar wat eerste gedachtekronkels, maar het kan nog veel radicaler. Zullen we eens co-creëren over het tankstation van de toekomst? Wat zouden jullie doen om de wereld van tankstations blijvend te veranderen?

Willem van Wijk
Interim Marketing Manager bij GROEI Marketing

Willem van Wijk is Interim Marketing Manager. Vanuit het bedrijf GROEI Marketing helpt hij samen met experts bedrijven met hun digitale groeistrategie onder meer door het ontwikkelen van inzicht gedreven proposities en het ontwerpen van nieuwe customer journeys. Klanten zijn onder meer VGZ, OHRA, NN en Essent. Hij werkte lange tijd in New York bij Ogilvy & Mather. Hij is tevens gastdocent aan Nyenrode Business Universiteit. Meer informatie: http://www.groeimarketing.nl

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!