Superbowl 2023: In 10 minuten ben je helemaal bij met deze must-see commercials

Met een prijskaartje van 7 miljoen dollar voor een spotje, is het van belang dat je als merk creatief raak schiet in het reclameblok van de Superbowl. Deze 7 commercials móet je gezien hebben.

13 februari 2023, 14:34 47354 x gelezen

Ook dit jaar waren de commercials weer goed voor een flinke portie celebrities. En hoewel de humor in de spots minder goed was dan voorgaande jaren en er minder échte creatieve doorbraken te zien waren van de categorie “It’s a Tide ad”, is het toch de moeite om de beste commercials van 2023 te bekijken.

Want hoe zorg je ervoor dat je opvalt in de titanenstrijd? Dat je propositie een beetje lekker overkomt? En dat je niet geforceerd je belangrijkste producteigenschappen lekker lichtvoetig over weet te brengen?

Als je volgende 7 commercials hebt gezien, ben je weer helemaal bij. Elk uniek, omdat ze in iets specifieks uitblinken.

1.GM & Netflix: De beste samenwerking tussen twee merken

De meeste commercials dit jaar waren nogal… leeg. General Motors en Netflix gebruiken de Superbowl om een slimme samenwerking aan te kondigen – meer gebruik van elektrische auto’s in de series van Netflix. Een goede zet. Grote kans dat deze boodschap goed blijft plakken en wordt herkend bij het zien van Netflix series waar een elektrische auto een (bij)rol speelt.

2. Google Pixel: De beste productdemonstratie in een commercial

Ga er maar aan staan: een briefing die je vraagt om een reeks aan productbenefits door te vertalen naar consumer goals. En dan het liefst ook nog eens grappig. Google kiest ervoor om één specifieke eigenschap uit te lichten – de nieuwe superieure AI feature om objecten uit foto’s te verwijderen en foto’s scherper te maken. Vanuit het inzicht dat consumenten veelal de keuze maken voor een telefoon op basis van camera- en fotokwaliteit, is dit een rake spot.

3. Tubi: De smartste ad van het reclameblok

De Superbowl staat er inmiddels om bekend dat merken niet alleen proberen om bombastische producties neer te zetten, maar ook slim proberen in te haken. Denk bijvoorbeeld aan de QR code van Coinbase verleden jaar, de 5″ ad van Reddit in 2021 en de Burger King Whopper ad via Google Home in 2017. Tubi zet de kijker op ’t verkeerde been door te faken dat de app op de smart tv wordt opgestart. En wordt daarmee gekroond tot de meest virale spot van 2023.

4. The Farmer’s Dog: De beste tranentrekker

Yes! Gelukkig zat er tussen alle (medium)grappige spots ook nog een ouderwetse tranentrekker. The Farmer’s Dog speelt in op een klassiek inzicht voor de dierenliefhebber: je gunt je hond toch het beste, zodat je een lange tijd samen door kan brengen? Of zoals ze het zelf omschrijven: Nothing matters more than more years together. Mooie spot.

5. Miller Lite / Coors Lite: De beste voorpret

Gelukkig, toch nog een spot waar een goede portie (digitale) voorpret in zat. Miller/Coors lanceerde de eerste commercial waar je op kon wedden op DraftKings, een online gokplatform voor fantasiewedstrijden. Ruim 260.000 mensen deden een gok op het platform om elementen uit de commercial te voorspellen. Het resultaat:

6. Squarespace: De meest surrealistische commercial

Pure tech-partijen houden wel van een schepje surrealisme en absurditeit. Squarespace valt op door Adam Driver meerdere hoofdrollen te geven. Volgens het persbericht om het nieuw gelanceerde Fluid Engine te promoten. Jammer dat daar dan niets van te zien is.

7. TurboTax: De simpelste commercial

Met een lekker idee is het miljoenenbudget voor productie en het inschakelen van een reeks aan celebraties niet noodzakelijk, bewijst TurboTax. Een simpel inzicht (laat je belastingzaken aan ons over, dan hou je ruimte over voor wat je écht wil) met fijne executie.

Zo, je bent weer bij!

Verder kijken naar alle commercials? Guy Sie zette een YouTube playlist in elkaar met alle spots. Handig!

Maar… wat doen eigenlijk al die celebrities in de commercials?

Wat ook dit jaar weer extra opvalt, is dat de meeste spots maar wat graag gebruik maken van geleende autoriteit en bekendheid. Door gebruik te maken van een celebrity, een herkenbare tune of een referentie naar een film of serie. Helemaal een goed idee, als je het onderzoek The effectiveness of celebrity endorsements: a meta-analysis er op na slaat. Bekende sterren zorgen namelijk voor een stuk meer aandacht:

“Once a celebrity endorsement grabs their attention, consumers are assumed to become more interested in the advertised object as compared with a non-endorsed or other-endorsed object. This due to the fact that celebrities possess inherent news value caused by their celebrity status (Corbett and Mori 1999).”

Hoe dat komt?

“Since celebrities are generally liked, consumers also tend to be more motivated to assess what kind of object a celebrity is endorsing. As a result, object recall and recognition is assumed to be enhanced due to greater message elaboration.”

Zo, ook nog iets geleerd van deze 10 minuten vermaak.

Matthijs Roumen
strategy director bij September

Strategy Director bij September, digitaal partner van merken. We helpen (betekenisvolle) merken digitale inzet aan te sluiten op business-doelen. Met platformen & campagnes. Stuurt maandelijks de nieuwsbrief 🧠 Denk als een strateeg en zorgt met Award Alert 🏆 ervoor dat je nooit meer een award deadline mist.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!