‘Succesvolle merken integreren MVO vaker in hun marketingstrategie’

Opvallend: MVO-strategieën komen vaker voor bij Nederlandse B2B-bedrijven (63%) dan in B2C (51%)

16 mei 2023, 10:46 2018 x gelezen

In het algemeen is het hanteren van een MVO-strategie niet alleen gunstig voor het bedrijf en voor het milieu; een deel van het succes is echter ook het weergeven van goed handelen naar het publiek door het te integreren in de marketingcommunicatie. Dat stelt DVJ Insights naar aanleiding van eigen onderzoek. Het onderzocht ook welk bedrijf in Nederland het beste jongetje/meisje van de klas is. Shell wint nipt van Tony’s Chocolonely

‘Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) wordt steeds belangrijker. Het gaat dan om iets positiefs doen voor mens en milieu, zoals investeren in de samenleving, het produceren van milieuvriendelijkere producten of het goed zorgen voor werknemers.’

Daarmee opende het persbericht dat afgelopen weekend in de redactiemailbox viel naar aanleiding van het jaarlijks Brand Growth Event van onderzoeksbureau DVJ. Een event waar we ‘normaal gesproken’ altijd bij aan hadden gehaakt (verslag van 2021 of deze met Ritson in 2020), ware het niet dat afgelopen donderdag ook al was gepland voor de lancering van ons eigen jaarboek. Er werd op die dag ook een CMO van het jaar bekend gemaakt (op weer een andere event) en er was ook nog iets van Emerce en B2B. En er kwam ook nog een ánder boek uit van Danielle Navas-Brandt (waarover later meer). Dus…. te druk, maar dat onderzoek van DVJ dus.

Uit hun toelichting: Waar marketing altijd gericht was op het bieden van toegevoegde waarde aan consumenten en het maximaliseren van omzet en groei, moeten ondernemingen nu hun groeidoelstellingen zorgvuldig afwegen tegen de noodzaak om duurzaamheid na te streven. Welke MVO-elementen vinden consumenten belangrijk bij het kopen van producten? Wat is het verschil tussen winnende bedrijven (winnaars) en minder sterk presterende bedrijven (verliezers) wanneer het gaat om de rol van MVO bij het succesvol laten groeien van je merk?

Dit blijkt uit de jaarlijkse Brand Growth Study van DVJ Insights, dit jaar toegespitst op MVO, waarbij 3.000 consumenten en 2.900 marketeers uit heel Europa zijn ondervraagd.

De helft van de Europese bedrijven heeft een MVO-strategie

In totaal heeft 56% van de bedrijven hun MVO-strategie al gedefinieerd, en bovendien passen winnaars vaker MVO toe in hun marketingstrategie dan verliezers (65% versus 49%). Een andere bevinding is dat MVO-strategieën vaker voorkomen bij B2B-bedrijven (63%) dan bij B2C-bedrijven (51%). Het toenemende belang van MVO blijkt uit het feit dat 40% van de bedrijven tegenwoordig (veel) meer aandacht aan MVO besteedt dan twee jaar geleden, terwijl dit voor 42% van alle bedrijven onveranderd is gebleven.

Top 5 MVO-strategieën die koopbeslissingen beïnvloeden

Voor 75% van de consumenten is het van groot belang dat het bedrijf waarbij zij producten aanschaffen MVO-activiteiten uitvoert. Consumenten in Europa vinden het betalen van eerlijke lonen, milieuvriendelijk produceren, minder afval produceren, zorgen voor evenwicht tussen werk en privéleven van de werknemers en recycling de meest belangrijke initiatieven. Daarentegen geven marketeers in heel Europa aan dat de zorg voor het evenwicht tussen werk en privéleven van werknemers, het betalen van eerlijke lonen aan werknemers, milieuvriendelijk produceren en recycling deel uitmaken van de MVO-strategie van hun bedrijf.

Actie ondernemen maar niet vergeten te communiceren

Volgens de Brand Growth studie integreert 82% van de succesvolle merken de MVO-strategie in aanzienlijke mate in hun marketingcommunicatie, terwijl 44% van de “verliezers” MVO in geringe mate of helemaal niet in hun marketingcommunicatie integreren, hetgeen wellicht een van de redenen is voor de lagere prestaties. In het algemeen is het hanteren van een MVO-strategie niet alleen gunstig voor het bedrijf en voor het milieu; een deel van het succes is echter ook het weergeven van goed handelen naar het publiek door het te integreren in de marketingcommunicatie.

Welke bedrijven presteren goed op het gebied van MVO en waarom?

Amazon, Google, Ikea, Microsoft en Apple hebben allemaal één gemeenschappelijk kenmerk: het zijn niet alleen wereldwijd bekende namen, maar ze presteren ook goed op het gebied van MVO in de ogen van zowel consumenten als marketeers in Europa. Uit de resultaten komt per onderzocht land – het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Duitsland en Nederland, een eigen top 3.

Klanttevredenheid is het voornaamste positieve gevolg van een sterke MVO-strategie
Er zijn ongetwijfeld diverse positieve effecten van MVO. Wanneer marketeers echter het belangrijkste effect van een sterke MVO-strategie zouden moeten kiezen, is klanttevredenheid het belangrijkste gevolg (14%). Dit kan overigens verschillen op basis van het type zakenrelatie; B2B-bedrijven zouden aanzienlijk minder vaak voor klanttevredenheid kiezen (10%) dan B2C-bedrijven (19%).

Over het onderzoek

DVJ Insights verricht jaarlijks onderzoek onder marketeers om de drijfveren voor ‘Brand Growth’ beter te begrijpen. Het doel is om te leren hoe marketing het beste kan worden georganiseerd voor merkgroei. Het onderzoek werd voor de 7e keer uitgevoerd onder meer dan 3.000 consumenten in 4 landen en 2.300 marketing- en insights-experts in 11 Europese landen.

Naast het kwantitatieve onderzoek verricht DVJ Insights het hele jaar door tientallen visiegesprekken met Chief Marketing Officers en Insights Managers over wat er speelt in de markt en voor welke uitdagingen zij staan. Deze visiegesprekken worden gebruikt om de achterliggende redenen van de resultaten te begrijpen. De belangrijkste resultaten van het onderzoek zijn gepresenteerd op het jaarlijkse Brand Growth Event op donderdag 11 mei. In een twee uur durend programma deelden interessante sprekers uit zowel de wetenschap als de praktijk, waaronder Tony´s Chocolonely en Versuni, hun visie, perspectief en best practices met betrekking tot MVO. Alle presentaties zullen binnenkort beschikbaar zijn om te streamen op Brand Growth Event pagina van DVJ Insights.

Over DVJ Insights
DVJ Insights is Europa’s snelst groeiende marketingonderzoeks- en analysebureau voor merkgroei. De combinatie van kwaliteit, toegevoegde waarde en passie zorgt ervoor dat DVJ Insights bedrijven helpt bij het verbeteren van de communicatie, het bouwen van sterkere merken, de introductie van meer innoverende producten en diensten en het beter doorgronden van het koopgedrag van consumenten. DVJ Insights staat bekend om zijn vernieuwend aanpak en innovatie die voortkomt uit een intensieve samenwerking met de praktijk en de wetenschap en de bereidheid om echt te luisteren.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!