Strategisch bloggen op basis van SEO

'Waarover moeten wij bloggen?' 'Hoe vinden we steeds weer nieuwe onderwerpen?' Het antwoord op al je blogzorgen is: SEO. Lees maar.

10 november 2022, 11:00 1663 x gelezen

Bloggen is en blijft een bizar goede manier om bezoekers naar je website te trekken. Maar veel bedrijven weten de kracht ervan niet succesvol aan te wenden. Terwijl het toch – eigenlijk – zó simpel is om strategisch te bloggen. Ik laat het je zien.

Ik adviseerde al veel opdrachtgevers uit allerlei branches om te gaan bloggen. Thuiszorgorganisaties en bouwbedrijven. Reisbureaus en snurkbeugelverkopers. En vele verzuchtten vervolgens: ‘Dat willen we ook echt wel.’ Daarna kwam een welbekende vraag:

‘Waarover moeten wij dan bloggen?’

Hier schuilen meerdere vragen achter:

  • Hoe schrijven we artikelen die online gevonden worden door onze doelgroep?
  • Hoe vinden we (steeds weer nieuwe) onderwerpen om over te schrijven?
  • Hoe schrijven we artikelen die onze doelgroep willen lezen?

Stuk voor stuk belangrijke vragen. En ik heb het antwoord op iedere vraag. Respectievelijk:

  • SEO
  • SEO
  • SEO

Beter gezegd: je kunt een groot deel van je blogstrategie baseren op het zoekgedrag van je doelgroep. Laten we dat bijvoorbeeld eens doen door één enkel onderwerp SEO-technisch uit te diepen. De ziekte van Parkinson. Een onderwerp waar de doelgroep van bijvoorbeeld een thuiszorgorganisatie heel veel vragen over heeft.

Blogstrategie voor Parkinson

Op het enkele zoekwoord ‘parkinson’ wordt ruim 30.000x per maand gezocht. Maar dat onderwerp op zich is natuurlijk veel te breed om één enkel artikel over te schrijven.

Interessant wordt het pas wanneer je woorden gaat toevoegen. Dan ontdek je wat de belangrijkste vragen zijn die mensen over Parkinson hebben:

  • ‘wat zijn de symptomen van parkinson?’: >8.100 vragers per maand
  • ‘is parkinson erfelijk?’: >1.500 vragers per maand
  • ‘hoe zit het met parkinson bij vrouwen?’: >1.300 vragers per maand
  • ‘wat is de oorzaak van parkinson?’: >1.000 vragers per maand
  • ‘wat is het verloop van parkinson?’: >900 vragers per maand

En dit zijn nog maar 5 belangrijke vragen van deze doelgroep. In werkelijkheid zijn het er veel meer. Zo heb je binnen no-time een lijst van artikelen voor je blog. En dit is nog maar één onderwerp!

Bovendien kunnen we nog dieper graven. Kijken we bijvoorbeeld naar de vraag ‘wat zijn de symptomen van parkinson?’, komen we op de volgende vragen áchter die vraag:

  • ‘welke symptomen krijgen vrouwen met parkinson?’: >1.000 vragers per maand
  • ‘welke symptomen krijgen mannen met parkinson?’: >700 vragers per maand
  • ‘wat zijn de eerste symptomen van parkinson?’: >900 vragers per maand
  • ‘welke symptomen krijg je aan je ogen bij parkinson?’: >600 vragers per maand
  • ‘is vermoeidheid een symptoom van parkinson?’: >500 vragers per maand

Zo brengt een de hoofdvraag ‘wat zijn de symptomen van parkinson’ weer allerlei populaire subvragen voort. Elk met ruim voldoende zoekvolume om een eigen artikel te verdienen. Om daarin het antwoord goed uit te diepen.

En vúllen die contentkalender

Zo bouw je in een mum van tijd een uitgebreide blogstrategie. Die alle populaire vragen bevat over alle onderwerpen waar jij veel van weet. En/of waar jouw product of dienst een oplossing voor biedt.

Het enige wat je hoeft te doen, is die content daadwerkelijk produceren. Op structurele basis. Je kunt je hele contentkalender ermee vullen. Waarschijnlijk voor de komende jaren.

En besef goed: iedere keer dat je een artikel publiceert, groeit het aantal potentiële bezoekers van je website enorm. Schrijf je bijvoorbeeld het artikel ‘Is parkinson erfelijk?’? Dan zijn dat 1.500 x 12 = 18.000 potentiële bezoekers extra per jaar!

Natuurlijk zijn er andere manieren waarop je kunt bloggen. Je kunt cases bespreken, inspelen op de actualiteit, persoonlijke ervaringen delen, etc. Een goede contentstrategie is op méér gebaseerd dan SEO alleen.

Maar wil je in korte tijd een artikelportfolio opbouwen waarmee je veel organische bezoekers trekt? Maak bloggen op basis van zoekgedrag dan een belangrijk deel van je contentstrategie.

Hoe langer hoe meer resultaat

Wanneer je op deze manier start met bloggen, moet je niet direct morgen spectaculaire resultaten verwachten. Strategisch bloggen is óók een kwestie van volhouden.

Want hoe langer en hoe beter je blogt, hoe meer jouw website door zoekmachines gezien wordt als autoriteit. Dat betekent dat jouw (nieuwe) artikelen steevast kunnen rekenen op goede posities.

Zo heeft consistent bloggen op basis van SEO in de loop der tijd een enorme aanzuigende werking. Daarom is het voor mij duidelijk: ieder bedrijf dat zichzelf serieus neemt, heeft een goede SEO-blogstrategie nodig.

De allerbeste antwoorden

Wat zeg je? Er bestaan al tig websites die al die vragen al beantwoord hebben? Dat is helemaal waar. Maar waarom is dat een probleem?

Op internet beconcurreren we elkaar op het geven van de allerbeste antwoorden op eenzelfde zoekvragen. Net als we elkaar beconcurreren op eenzelfde producten en diensten.

Iemand die besluit een boekwinkel te starten, ziet daar immers ook niet van af wanneer ‘ie ontdekt dat er al talloze andere boekwinkels zijn. Nee: hij neemt zich voor om de allerbeste boekwinkel te zijn voor zijn specifieke doelgroep.

Zoals jij je nu voorneemt om de allerbeste blogs te schrijven voor de specifieke vragen van jóuw specifieke doelgroep…toch? 😉

Arjan Jonker
SEO-tekstschrijver & trainer bij Waardevolle Webteksten

Arjan Jonker (1980) is sinds 2006 zelfstandig tekstschrijver. In de loop der jaren specialiseerde hij zich steeds meer in (SEO-)webteksten. In 2015 begon hij ook zijn kennis over te dragen in trainingen en webinars. Zo helpt hij bedrijven om meer klanten en omzet uit hun website te halen.

Categorie

1 Reactie

    Top artikel 🙂

    Nog een mooie inspiratiebron: beantwoord op je website de vragen die je hoort aan de telefoon of per mail.

    Vaak heb je al hele e-mails uitgewerkt met het antwoord.

    Door dat een keer goed online te zetten help je meer mensen en het kost je nog minder tijd ook. Als iemand het je vraagt, dan stuur je alleen maar de link naar je artikel.


    15 november 2022 om 11:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!