Soeverein heersen over je eigen identiteit

Zelf beschikken en besluiten over je data - hoe werkt de self-sovereign identity? Deel vier van een bloemlezing uit het Marketingfacts Jaarboek 2022-2023.

11 oktober 2022, 10:36 3191 x gelezen

Geen enkele marketeer kan zijn werk doen zonder data. Zonder data geen doelgroep, geen bereik, geen kostprijs, geen budgettering en, het allerbelangrijkste, zonder data geen resultaat. Met de digitalisering van de samenleving en marketing, wordt de overload aan data steeds groter. Analytics is het vakgebied dat draait om het vertalen van data naar inzichten die marketeers kunnen helpen succesvol te zijn. Self-sovereign identity (SSI) beschrijft een manier waarop je gegevens over jezelf kunt bewaren, ze makkelijk kunt delen met een derde partij, zonder van een centrale databank afhankelijk te zijn.

We delen een aantal nuttige tips, lijstjes en analyses uit het nét verschenen NIMA Marketingfacts Jaarboek. Hoofdstuk 4 beschrijft Analytics, en is geschreven door Danny Oosterveer en Folkert van Oorschot. Folkert is Digital Analytics Consultant bij Traffic Builders. Hij houdt zich bezig met alle vraagstukken, nieuwtjes en innovaties omtrent data en online marketing: dashboarding, cookies, het schrijven van blogs of grondige analyse. Kan hij. Danny is digital marketeer, spreker en docent op het gebied van Databedreven Marketing, auteur van het gelijknamige boek én van het basisboek Digital Analytics. Onderstaande tekst is overgenomen uit hun hoofdstuk en heeft betrekking op ‘De Toekomst van Data’.

Self-sovereign identity (SSI) beschrijft een manier waarop je gegevens over jezelf kunt bewaren, ze makkelijk kunt delen met een derde partij, zonder van een centrale databank afhankelijk te zijn. Een mooie uitleg van soevereiniteit geeft Robert Breedlove: “The sovereign is he who decides the exception.” Je bent soeverein als jij degene bent die bepaalt wanneer je de regels volgt en wanneer je de uitzondering maakt. Daarvoor is noodzakelijk dat je opties hebt. Als je geen opties hebt, dan valt er niets te kiezen en zijn het anderen die voor jou bepalen.

Het idee van een de self-sovereign identity is dat je:

  • Zelf je privacy beheert
  • Met één digitale identiteit overal alle mogelijke transacties kunt voldoen
  • Zelf bepaalt met welke partijen jij jouw identiteitsgegevens deelt
  • Daarvoor niet afhankelijk bent van een centrale partij

Bij SSI worden de data decentraal opgeslagen, zodat er niemand is die over alle gegevens beschikt. Ook hier is zelfbeschikking een belangrijk thema en je bepaalt als gebruiker zelf wie er toegang krijgt tot je gegevens. Ook kun je deze weer intrekken. Maar veelal is het doel om gegevens überhaupt niet te delen. Stel dat je een lening wilt afsluiten. Dan moet je ontzettend veel privégegevens delen, zoals je salarisstrook, om aan te tonen wie je bent en dat je kredietwaardig genoeg bent. Deze gegevens deel je, zodat iemand anders op basis van vooraf opgestelde regels ‘ja’ of ‘nee’ kan zeggen tegen jou.

Met zero-knowledge proof wordt deze logica omgedraaid. Met deze technologie kun je bewijs leveren dat iets waar is, zonder dat je de onderliggende informatie onthult. Met bijvoorbeeld een app kun je dan een cryptografisch bewijs, een zogeheten claim, tonen dat je 18 bent. Stel dat je voor de lening moet aantonen bij de bank dat je 18 jaar of ouder bent, dan kun je deze claim met hen delen en de bank kan deze claim dan verifiëren. Zo bewijs je dat je 18 bent, zonder dat je je geboortedatum onthult.

“De decentrale identiteit is technologie die de hele techindustrie kan veranderen.”

Er zijn tientallen blockchain start-ups bezig met de ontwikkeling van self-sovereign identity, zoals Civic. Maar ook Microsoft werkt aan een oplossing voor identiteitsbeheer op de bitcoin blockchain. De decentrale identiteit is technologie die ‘de hele techindustrie kan veranderen’, aldus W3C-oprichter Christopher Allen.

Het W3C is een internationaal consortium, met als doel om open standaarden te ontwikkelen voor het web. Ook vanuit het W3C wordt gewerkt aan het thema van decentrale identiteiten. Het is voor de Nederlandse overheid hét speerpunt op het gebied van blockchain. Zo wordt er gewerkt aan European Blockchain Services Infrastructure (EBSI): een blockchainnetwerk voor ‘grensoverschrijdende publieke diensten die voldoen aan de hoogste normen voor veiligheid en privacy’.

Wat betekent dit voor marketeers?

Datasoevereiniteit komt er niet zomaar. Wetgeving en de naleving ervan zal een bepalende rol hebben. Daarnaast staan ook de technologische randvoorwaarden nog in de kinderschoenen. Waar moeten marketeers en ondernemers nu dan al rekening mee houden?

Allereerst is het belangrijk om te beseffen dat privacy en datarechten geen bijzaak meer zijn. Bedrijven worden in toenemende mate door de consument afgerekend op de manier waarop zij met hun data omgaan. Bovenop de steeds strengere wetgeving is dit een extra reden om privacy en dataverwerking goed in te richten. Het begint hierbij met transparantie. De consument dient goed ingelicht te worden, welke informatie voor welke doeleinden verzameld wordt en wat er verder met deze data gedaan worden. Wellicht dat consumenten in deze situatie minder data zullen delen dan voorheen. We gaan van ‘data is het nieuwe zwarte goud’ naar ‘Data is de nieuwe liefde’. Liefde geef je niet zomaar weg en je accepteert het niet als het zomaar gepakt wordt. Als je als marketeer data wil verzamelen, dan zul je die moeten verdienen.

Iedere onderneming moet werk maken van een toekomstbestendige datastrategie

De ontwikkelingen op het gebied van identiteitsplatforms en data vaults zijn voor veel marketeers en bedrijven nog erg futuristisch. Wel is het verstandig om op dit vlak ontwikkelingen in de gaten te houden en wat ervaring op te doen, bijvoorbeeld door het opzetten van een proof of concept of pilotprojecten.

Tot slot moet iedere onderneming werk maken van een toekomstbestendige datastrategie. Dit geldt extra sterk voor organisaties en merken waarbij digitale marketing en het verzamelen van klantdata een integraal deel uitmaakt van de bedrijfsactiviteiten. Een datastrategie kan alleen toekomstbestendig zijn wanneer die de consument laat mee beschikken over zijn of haar data, in lijn met de principes van datasoevereiniteit.

Bestel hier het Marketingfacts Jaarboek 2022-2023
Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De redactie van Marketingfacts bestaat uit Luuk Ros & Matthijs van den Broek. Alle postings op de site worden door ons beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!