Copytown: Google kopieert TikTok en Pinterest gaat ook aan de Stories

9 oktober 2020, 09:01

Social Media Update van september over Facebook, Google en Pinterest

Ook in deze vreemde tijd verandert er nog dagelijks veel op de verschillende social-mediakanalen. Geen zorgen, we delen maandelijks enkele belangrijke updates zodat jij weer helemaal bij bent. Wat gebeurde er allemaal in september 2020? Dat lees je hier.

Facebook lanceert subsidieprogramma

Net als Google gaat ook Facebook zijn klanten helpen via een subsidieprogramma. Met maar liefst 100 miljoen dollar draagt Facebook zijn steentje bij om bedrijven te helpen in deze coronatijd.

Het techbedrijf lanceert het programma om zo bedrijven te helpen om hun personeel te behouden, de huur te betalen, met operationele kosten of met het in contact komen met nieuwe klanten. Maar de hulp komt niet zonder voorwaarden: zo moet het bedrijf twee tot vijftig werknemers hebben, langer dan een jaar actief zijn en aanlopen tegen uitdagingen vanwege corona. Ook Nederlandse bedrijven kunnen zich aanmelden. Voor nu kunnen alleen bedrijven in Amsterdam de aanvraag doen. Je moet tevens transparant zijn over de financiële situatie van het bedrijf en bereid zijn je statuten te delen met Facebook.

Ook Google komt met concurrent voor TikTok

Na Facebook die met Instagram Reels de concurrentie aangaat met TikTok, heeft ook Google een soortgelijk platform gelanceerd. YouTube Shorts moet zorgen dat TikTok-gebruikers ook hun video’s op YouTube gaan plaatsen.

De laatste tijd is er niet alleen veel gedoe rondom de TikTok-ban in Amerika maar er is ook gerommel in Azië. In India is TikTok niet meer te vinden. Google ziet daarom zijn kans schoon en lanceert YouTube Shorts om in ieder geval in India voet aan de grond te krijgen. Het zal geen alleenstaande app zijn, maar worden geïntegreerd binnen de ‘normale’ YouTube-app. Je kunt video’s van 15 seconden met één van de 100.000 mogelijke nummers uploaden.

Facebook versoepelt regels voor beeld-advertenties

Facebook gaat een significante verandering aanbrengen voor adverteerders binnen Facebook ads. Momenteel mag maar 20 procent van de afbeelding in een advertentie uit tekst bestaan. Als een afbeelding meer dan 20 procent tekst bevat, zou die aan minder mensen worden vertoond. Deze regel wil Facebook veranderen: de eisen voor alle afbeeldingadvertenties worden rechtgetrokken. Wel zegt Facebook dat een afbeelding met minder dan 20 procent tekst over het algemeen wel betere resultaten geeft.

Wanneer de versoepeling ingaat is helaas nog niet bekend. Facebook wilde niet reageren en kijkt op dit moment of het de documentatie kan updaten om deze verandering door te voeren.

Ook Pinterest gaat aan de stories

Pinterest is al een jaar bezig bezig met het ontwikkelen van Story pins, maar nu gaan ze daadwerkelijk de bèta lanceren. Pinterest wil Stories in gaan zetten met hun eigen unieke aanpak.

Het social medium geeft aan dat dit opnieuw een nieuwe dimensie geeft aan de app, je kunt op een nieuwe Pin-manier dynamisch en visueel berichten plaatsen. Pinterest wil zo ook creators de kans geven hun creativiteit de vrije loop te geven zonder dat er een website nodig is.

Het verschil tussen Pinterest Stories en andere stories is dat de Pinterest Stories niet na 24 uur weg zijn, zo kun je de favoriete stories dus opslaan en later nog eens terugkijken. De feature zal eerst bij specifieke creators in de VS worden uitgerold.

Advertentielimieten voor Facebook ads

Vanaf februari 2021 zal Facebook advertentielimieten gaan toepassen binnen advertentieaccounts. Dit betekent dat er aan de hand van het budget maar een maximum aantal advertenties live mogen staan.

Er wordt gekeken naar de spend over de afgelopen twaalf maanden. Als bedrijf word je geranked van een ‘small’- tot een ‘large’-pagina. Het gaat dan alleen om de advertenties die op dat moment actief zijn.

Tim Melief
Digital Advertising Specialist bij SDIM

Tim Melief is een Digital Advertising Specialist bij SDIM Online Marketing.Tim specialiseert zich daarnaast op Social media Advertising en beheert meerdere grote Social media campagnes voor zowel B2B als B2C organisaties. SDIM is een full-service online marketing dat succesvolle organisaties nog succesvoller maakt, online. Van e-commerce tot B2B, goede doelen en (semi-)overheid. SDIM realiseert concrete doelen over het gehele aankoopbeslissingsproces. Van awareness tot herhaalaankopen, volledig inzichtelijk gemaakt. Opdrachtgevers van SDIM lopen uiteen van MKB tot internationale -franchise- organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!