Facebook start met audio-only rooms, waar kennen we dit van?
De Social Update van maart 2021
In deze social update ontdek je meer over de nieuwe audio-only rooms en green screen-tool van Facebook, e-commerce features en emoji-reacties van Twitter, huidskleurzoekfunctie van Pinterest en nieuwe overnames van Snapchat.
Audio-only rooms op Facebook
Clubhouse is de afgelopen drie maanden enorm populair geworden en natuurlijk is dit ook Facebook niet ontgaan. Het ‘passende’ antwoord van de techgrootmacht is een identieke optie, maar dan op hun eigen platform. Er zijn natuurlijk al Messenger Rooms (video) sinds vorig jaar, daarom is het voor het bedrijf niet lastig om audiorooms te ontwikkelen.
Bron: Alessandro Paluzzi
Mensen kunnen een privé- of publiekelijke ‘room’ aanmaken binnen Facebook. Gebruikers kunnen dan op elk moment in bepaalde rooms komen waar een gesprek wordt gehouden over iets. Clubhouse is nog steeds alleen te gebruiken met een invite van iemand die al een account heeft en alleen voor iOS-gebruikers. Kan dus een voordeel zijn voor Facebook: toegang geven aan alle gebruikers die het willen uitproberen. Facebook zelf heeft nog niets gecommuniceerd, maar we wachten af!
Twitter introduceert nieuwe ‘Shopping Features’
Naast Instagram, Pinterest en Snapchat is nu ook Twitter druk bezig om hun e-commerce mogelijkheden voor bedrijven en adverteerders verder te vergroten. Op de Twitter Analyst Day 2021 presenteerde het bedrijf verschillende nieuwe ontwikkelingen. Twitter is bezig met een nieuw ‘winkel’-Twitter-kaarttype waarbij een duidelijke CTA-knop ervoor moet zorgen dat twitteraars direct naar de winkelpagina worden geleid. Naast de duidelijke CTA-button bevat de nieuwe e-commerce Twitter-kaart ook een producttitel en productprijs.
Bron: Matt Navarra
Brucke Falck, Revenue Product Lead bij Twitter legt uit waarom:
“We weten dat mensen naar Twitter komen om met merken te communiceren en hun favoriete producten te bespreken. Het is je misschien zelfs opgevallen dat sommige bedrijven al creatieve manieren ontwikkelen om verkoop op ons platform mogelijk te maken. Deze vraag geeft ons vertrouwen in de kracht van het combineren van real-time conversaties met een betrokken en opzettelijk publiek. Stel je voor dat je gemakkelijk een nieuw huidverzorgingsproduct of trendy sneaker ontdekt en snel koopt van een merk dat je volgt met slechts een paar klikken.”
Twitter testte eerder ook al eens e-commerce tools. In 2015 introduceerde het platform ‘Product en plaatscollecties‘ voor vooraf geselecteerde (bedrijfs)profielen. De functie was niet voor iedereen beschikbaar, waardoor veel adverteerders en bedrijven met lege handen achterbleven.
De verwachting is dat uiteindelijke alles ‘shoppable’ wordt
Het lijkt een logische stap meer handelsfuncties in de toekomst beschikbaar te maken. Hoewel de e-commerce ontwikkelingen nog in de kinderschoenen staan kan Twitter het zichzelf niet veroorloven om verder achter te lopen. E-commerce via social media is in opkomst en er is een groeiende verwachting dat uiteindelijke alles ‘shoppable’ zal gaan worden. Stay tuned dus.
Pinterest: ‘huidskleur’-zoekfunctie ook in Nederland
De ‘huidskleur-zoekfunctie‘-tool werd al in 2019 door Pinterest geïntroduceerd in Amerika maar was nog niet eerder in Nederland beschikbaar. Pinterest, een van het grootste beautyplatforms ter wereld, ontwikkelde de tool nadat zij in januari 2019 zagen dat bijna 60 procent van de top 100-zoektermen voor huid gerelateerde zoekopdrachten betrekking had op een tint, zoals een donkere, bleke en olijfkleurige huid. Hieruit bleek dat vrouwen met alle huidtypen een manier zochten om hun zoekopdrachten aan te passen.
De tool bleek een groot succes te zijn. Pinterest legt het succes als volgt uit:
“In het afgelopen jaar hebben we een toename (vijf keer zoveel) gezien in pinners die met behulp van de functie voor huidskleurbereik om schoonheidsideeën op Pinterest te ontdekken.”
De zoekfunctie maakt het voor Pinterest-gebruikers makkelijker om hun zoekopdrachten aan te passen om daarmee de meest relevante beauty looks en producten te vinden. Hiermee verhoogt Pinterest de relevantie van het platform en is het beter in staat om gebruikers aan zich te binden. Niet alleen in Nederland wordt de tool beschikbaar gemaakt, vanaf deze maand is de zoekfunctie ook beschikbaar in Frankrijk, Italië, Spanje, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, India, Indonesië, Mexico, Argentinië, Brazilië en Colombia.
Snapchat neemt FitAnalytics over
Snapchat heeft een volgende stap genomen om verkoop vanuit de app te verhogen door het bedrijf FitAnalytics over te nemen.
Fitanalytics is een tool waarbij het mogelijk is om verschillende soorten kleding en schoenen virtueel uit te proberen. Momenteel is het bedrijf een nieuw systeem aan het ontwikkelen, waarbij het mogelijk is om de kleding te matchen met de foto’s die de klanten zelf kunnen uploaden.
Het systeem zal geïmplementeerd worden in Snapchat, waarbij de gebruikers de nieuwe modestijlen in-stream virtueel kunnen uitproberen en direct vanuit de app aanschaffen.
Twitter: emoji-stijl-reactie en up- of downvote
De afgelopen maanden heeft Twitter een aantal gebruikers geënquêteerd over het toevoegen van een emoji-style reactie. Op dit moment is het alleen mogelijk om met een hartje te reageren en Twitter overweegt om meer opties toe te voegen.
Bron: WFBrother
Naast de emoji-reactie overweegt Twitter nog een optie waarbij het mogelijk is om de tweets te kunnen up- of downvote. Het is een optie waarbij het mogelijk is om met een duimpje omhoog of omlaag te reageren. De tweets met de meeste duimpjes omhoog zullen eerder worden vertoond en de tweets met veel duimpjes omlaag zullen minder of nauwelijks worden weergegeven. Het is alleen nog de vraag of de twee opties samen toegevoegd worden of kiest Twitter voor het implementeren van één optie?
Facebook test nieuwe green screen-optie
De komende periode zal Facebook een nieuwe ‘green screen’-optie testen. Dit is een creatieve tool waarbij het mogelijk is om een video of stilstaande achtergrond te wijzigen in Facebook Stories. Het is geen nieuwe feature op social media, een aantal andere kanalen zoals TikTok maken gebruik van een soortgelijke optie voor het aanpassen van de achtergrond.
De nieuwe optie zal voor veel Facebook-creators en bedrijven een waardevolle branding-tool kunnen worden. De nieuwe tool verbreedt de mogelijkheid en creativiteit van de content binnen de Facebook Stories. Het is voor bedrijven en creators interessant om hier gebruik van te maken om de continuïteit te behouden van merkherkenning door middel van een specifieke achtergrond.
Het is nog niet duidelijk wanneer het groene scherm zal worden toegevoegd voor alle gebruikers.