Social media in het onderwijs: de voordelen van ‘learning analytics’

4 juni 2013, 07:29

Verslag van het Nationaal Congres Onderwijs & Sociale Media

Van 14 tot en met 17 mei 2013 vond het tweede Nationaal Congres Onderwijs & Sociale Media plaats in EYE – het nieuwe filmmuseum in A'dam. EYE is met een pontje te bereiken meteen achter het Centraal Station van Amsterdam. Namens Marketingfacts was ik aanwezig op de eigen congresdag op vrijdag 17 mei. Een verslag over Googles visie en de voordelen van 'learning analytics'.

De eerste keynote van Google-topman Ian Carrington, hun mobile & social advertising sales director. Carrington startte met een aantal algemene ontwikkelingen, zoals de groei van data: er is 1.2 zetabytes (“A Zetabyte is a trillion gigabyte”) aan data voorhanden. Uitgeprint op A4-tjes leidt dat tot 27 stapels die reiken tot de maan.

Carrington stond ook stil bij het gegeven dat wij gemiddeld 150 keer per dag naar onze mobiele telefoon kijken. Uiteraard geloven hij en Google sterk in wearable technology (“It’s the next big thing”). Maar hij refereerde naast Google Glass ook aan de smartphonehorloges die bij diverse bedrijven zoals Apple op de planning staan. Minpuntje voor de deelnemers van het congres was dat Carrington geen Google Glass bij zich; hij vertelde dat er überhaupt in Europa maar drie mensen zijn met dat device.

Verder vertelde Carrington over het toenemende belang van spraakherkenning en spraakgestuurde technologie (“Using the microfone is going to be the key to getting the result you want”), de kracht van de smartphones in offline retail (45% van de mensen checken hun telefoon tijdens het shoppen en 20% verandert van gedachten) en van beeldherkenning zoals Googles eigen Goggles, dat ook erg bruikbaar is voor bijv. studenten om snel informatie te achterhalen.

Daarna toonde Ian de mogelijkheden van Googles Apps for Education, waarmee tot zijn (terechte) verbazing maar een paar aanwezigen bekend waren. Het betreft een “gratis” set met apps – zoals Google+ en Hangouts – die onderwijspersoneel mogelijkheden biedt voor e-learning, virtuele klaslokalen, etc.

Learning analytics

Erik Duval is docent aan de afdeling computerwetenschappen van de Katholieke Universiteit Leuven, België. Hij gaf een workshop over hoe worden en hoe ‘learning analytics’ docenten en studenten kunnen helpen om met de vaak erg rijke interacties om te gaan en hoe sociale media in een open omgeving kunnen worden ingezet, zoals bijvoorbeeld binnen MOOCs (massive open online courses). Overigens spreekt Duval in plaats van over MOOCs (“de ‘poster child’ van de open beweging”) in zijn eigen geval liever over OoCs: ze zijn niet erg ‘massive’ en de ‘o’ van ‘online’ is kleiner omdat er nog veel activiteiten face-to-face worden uitgevoerd.

Duval laat zijn studenten “behoorlijk vaak” social media gebruiken, zoals blogs en Twitter. M.n. blogs spelen een belangrijk rol en worden gebruikt door studenten om verslagen in te leveren. Deze blogs zijn ook publiek, waardoor iedereen de bijdragen kan inzien en commentaar kan achterlaten. Dat creëert een andere sfeer in de les. Erik Duval eist ook van studenten dat ze op elkaars post commentaar leveren.

Kortom: de ‘network learning approach’ wordt in de praktijk uitgevoerd, daar kijkt Erik Duval streng op toe. Bij de start moet hij veel werk leveren om dit aan de gang te brengen, pas na een paar weken gaat het echt leven onder de studenten. “Studenten werken aan échte problemen, geen schoolboekproblemen. Ze maken echte apps, die ze ook releasen en we tracken hoe mensen het gebruiken.”

Duval houdt niet van “fake” opdrachten: studenten moeten geconfronteerd worden met de echte wereld. In een recent voorbeeld reageerde een CEO op een blog van een van zijn studenten. Duval wil dat studenten bewust zijn van wat ze schrijven. Als ze problemen krijgen is het beter dat ze dat als student gebeurt dan over 10 jaar als ze misschien minister van Financiën zijn. Op een vraag uit de zaal wat de universiteit van zijn activiteiten vindt, reageerde Erik Duval: “Ik heb geen idee wat ze hiervan vinden. Als medewerkers van de Katholieke Universiteit Leuven vragen wij vergiffenis geen toestemming.”

Open badges

Duval gebruikt ook Open Badges, een initiatief van Mozilla. Hiermee kunnen studenten badges verdienen en laten publiceren in hun eigen ‘Open Badge Backpack’. “Het is heel erg gesteld in Vlaanderen met de motivatie van de student. De meeste studenten wachten tot het voorbij is, we moeten de studenten activeren.” Open Badges is een manier om dit te bewerkstelligen. “Het is playful en tegelijkertijd heel ernstig. Serious fun.”

De Vlaamse docent heeft in zijn meeste cursussen examens afgeschaft. In zijn ogen zijn examens bedoeld om aan het eind van een cyclus te controleren of een student de materie goed beheerst, maar zijn ze voor de meeste studenten én de meeste collega-docenten tot doel verworden. “Dat is belachelijk! Studenten vragen: ‘Moeten we dit kennen voor het examen?’ Badges is een middel om van die examens af te komen. Met die badges kunnen studenten mini-diplomaatjes verwerven.”

“Om die badges te poweren, tracken we iedere activiteit van een student. Elke tweet, elke blogpost, elke blogcomment, elke download van hun app. Dat wordt allemaal bij elkaar gehouden. Op die manier krijgen we een gedetailleerd beeld van die studenten.” Die data vormen een wereld die aan het exploderen is. Er komen sensoren in die stoelen om bij te houden hoe de studenten zich bewegen. Daaraan kan worden afgelezen hoeveel aandacht ze geven aan de cursus. “De toepassing van dergelijke quantified self-toepassingen op het leerproces, ‘learning analytics’ genoemd, schetsts een angstaanjagend rijk beeld van onze studenten.”

Die data lenen zich ook voor diepgravende analyse, oftewel ‘educational data mining'. Tenminste, bij echt ‘massieve’ MOOCs. Die analyse helpt inzicht te krijgen hoe je efficiënt kunt leren. Het nadeel is wel dat studenten gebruik moeten maken van software die het werkproces leiden: “U moet nu dit doen, u moet nu dat doen”. Duval: “Dat is een nadeel. Het bedrijfsleven wil denk ik niet een medewerker die wacht op een instructie van een softwarepakket.”

Met name van learning analytics en quantified self verwacht Duval dat ze een grote vlucht zullen nemen. “We komen dichterbij het scherm. Toen ik leerde programmeren, zag ik de computer niet eens. Nu draag ik het als een bril en de volgende stap zal je het zelf in je lichaam dragen”.

Erdinç Saçan
Docent ICT & Business bij Fontys Hogescholen Eindhoven

Docent ICT & Business, Fontys Hogescholen Eindhoven. Woonachtig in ‘s-Hertogenbosch, getrouwd en vader van drie zoons. Passie voor een breed scala aan onderwerpen zoals marketing, technologische ontwikkelingen, ethiek, privacy, data, verdienmodellen, overtuigingsprincipes. Maar ook grote interesse in politiek, sociale cohesie, vrijwilligerswerk en netwerken.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!