SEO tip: gebruik je metadata slim

19 augustus 2014, 08:59

SEO – kort voor search engine optimization – komt erop neer dat je je website zo inricht dat je op zoektermen die voor jou interessant zijn goed scoort in Google en andere zoekmachines. En met goed scoren wordt dan bedoeld dat je hoger in de zoekresultaten komt.Veel mensen doen dan hun best en richten de inhoud van hun pagina’s zo in dat Google het mooi vindt. Een ondergeschoven kindje is daarbij alleen wel de metadata.

Wat is metadata?

Een pagina bestaat uit onderdelen die zichtbaar zijn voor de gebruiker. Zo kent een pagina meestal wel een titel, subkopjes paragrafen en afbeeldingen. Al die onderdelen zijn goed te optimaliseren voor zoekmachines door er de juiste termen in te verwerken. Maar er zijn nog meer onderdelen op een pagina, die de bezoeker er van alleen niet te zien krijgt. Het is eigenlijk informatie óver de informatie die op de pagina staat, vandaar ook de term metadata. Deze informatie staat er als het ware boven.

Wat heb je er aan?

Wat heb je dan aan dat soort metadata als je het niet kunt zien op de pagina? Toch wel een heleboel. Het is namelijk informatie die deze pagina geeft aan andere partijen die deze pagina als het waren vragen wie hij is. Wat voor partijen doen dat dan? Wat dacht je van Google zelf? Als je iets intypt op Google krijg je allemaal zoekresultaten. Per zoekresultaat kun je dan een titel zien en een korte beschrijving. Waar komen die titel en die beschrijving vandaan? Jawel, uit de metadata.

Daarom is het helemaal niet zo gek er wat bewuster mee om te gaan. Als je bijvoorbeeld zelf geen expliciete omschrijving meegeeft als metadata dan gaat Google zelf maar een beetje op zoek. Hij gaat dan in de tekst zelf op zoek naar de term waar op gezocht is en laat dan een willekeurig zinnetje uit de tekst zien in de zoekresultaten dat begint met die term. Meestal een zootje, waar die zin zomaar ergens begint en nooit echt een mooi einde kent. Dat zegt degene die net op Google heeft gezocht heeft niks en de kans dat hij op die link zal klikken is dan ook vrij klein.

De titel van je pagina is meestal wel in orde, al is het ook hier soms handig om zelf een andere titel als metadata op te geven. Wat dacht je van je “Home” page? Als je daar geen metadata voor meegeeft zal je homepage als “Home – Mijn Website” in de zoekresultaten verschijnen. Daar kun je dan maar beter “Mijn Website” van maken door zelf de juiste titel op te geven.

Waar kun je het instellen?

Als je WordPress gebruikt is dit vrij eenvoudig. Je kunt namelijk de ‘WordPress SEO Plugin’ downloaden van Yoast – eigenlijk heet hij gewoon Joost, maar dat kunnen ze in het buitenland niet uitspreken, dus heeft hij daar Yoast van gemaakt. Als je deze plugin installeert in WordPress krijg je een paar extra velden er bij in je page en post editors, onder de velden waar je de titel en de inhoud van je pagina’s opgeeft.

Met die velden kun je heel gemakkelijk de metadata aanpassen. Bovendien krijg je meteen een voorbeeld van hoe het eruit zal komen te zien als iemand deze pagina in Google vindt met de Snippet Preview. Als je een WordPress site hebt en je hebt deze plugin nog niet erin zitten: meteen downloaden dus!

-afbeelding, moet opgevraagd worden. erg wazig in word-

Voorbeeld van een pagina zonder metadata. Er staat nog niets als beschrijving en de titel is ook lelijk zo met dat “Home” er in. Het Google-voorbeeld is ook zal waarschijnlijk ook nog niemand aanspreken.

-afbeelding, moet opgevraagd worden. erg wazig in word-

Voorbeeld van een pagina met metadata. De titel staat nu mooi zonder het hinderlijke “Home” erin en de beschrijving is aangepast. Zo kun je gemakkelijk bepalen wat mensen in Google over jouw pagina’s te zien krijgen.

Sanne Roeling
Online projectmarketeer bij Sizigy

Is net zo graag online als offline. Wil jou verbeteren op taalgebied. Verdoet haar tijd op Twitter en Instagram. Crazy cat lady in hart en nieren.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!