Rogier IJzermans (Born05) over startups en voice
“We zijn nog lang niet klaar met dit bedrijf”
Rogier IJzermans (oprichter Born05) heeft zijn bedrijf Born05 uitgebreid met twee nieuwe bedrijven: Newborn en Airborn. Newborn investeert in startups en met Airborn richt IJzermans zich op de voice-markt. Hoe heeft IJzermans zijn snelgroeiende bedrijf georganiseerd?
Rogier IJzermans is een typische ondernemer: al op zestienjarige leeftijd ontwikkelde hij een online platform waarop jongeren CBR-verkeersexamens konden oefenen. Het verdienmodel? Via betaalde SMS’jes kon je een examen afnemen. Een groot succes! Tijdens het laatste jaar van zijn studie European Media Master of Arts aan de HKU, richtte hij in 2005 met twee partners Born05 op. “Als ik het aan m’n moeder moet uitleggen is het een digitaal reclamebureau, maar voor mezelf en de markt is het een bureau dat digitale producten ontwikkelt, digitale content, wat merken aan consumenten verbindt.” Met het bureau helpt hij bedrijven als KLM, Bol.com en Unilever bij het bouwen van het merk in de nieuwe digitale wereld, door middel van digitale producten, diensten, campagnes en content.
“Onze dynamiek is niet hiërarchisch, maar we bewaken het collectief, zowel in cultuur als op kwaliteit”
De groei van Born05 en het starten van twee nieuwe bedrijfstakken was een grote uitdaging. IJzermans: “Ik heb Born05 in 2005 opgericht samen met mijn partners. We groeiden hard, waardoor we een middelmanagement toevoegden. We zochten later naar een structuur die bij onze cultuur past en deden dit middels de cellencultuur. De drie cellen zijn nu: Born05, Newborn en Airborn. Bij het groeien van de drie cellen merken we dat de groepsdynamiek voor de drie bedrijfstakken belangrijk is. Die is niet hiërarchisch, maar we bewaken het collectief, zowel in cultuur als op kwaliteit. We bieden onze klanten overkoepelende, geïntegreerde diensten aan.”
Voice en merk
“De reden dat we Airborn zijn gestart is dat we tijdens een groot traject met KLM zagen dat steeds meer dienstverlening via spraak gaat. Als je kijkt naar de voice-ontwikkelingen loopt Nederland niet voorop: Amerika en Azie gaan veel sneller, en het wordt daar vooral gedreven door technology. Op technisch gebied ontstaan er momenteel veel standaarden, maar over de merkkant wordt wat ons betreft te weinig nagedacht.”
Als voorbeeld noemt IJzermans Unilever. “Hoe relevant is het als Unilever – als ‘moeder’-merk – in de woonkamer of in de badkamer, in gesprek kan zijn met jonge moeders? Een ander voorbeeld is Alzheimer Nederland. Die organisatie werkt veel samen met mantelzorgers. Wat je ziet bij dementerende mensen is dat post-its met herinneringen en aanwijzingen het huis domineren. Het zou dan toch heel waardevol zijn als de smart speaker de rol van de mantelzorger deels kan overnemen. Niet met de stem van Alexa, maar van de zoon of dochter. ‘Hey mam, de wc is links.’ Die manier van voice inzetten wordt belangrijk, die kant gaat het op, en daar willen wij ons steentje aan bijdragen.”
Bekijk het hele interview met Rogier IJzermans in de video: