RFID legt winkelgedrag in supermarkt vast

25 mei 2005, 03:45

RFID legt winkelgedrag in supermarkt vast The university of Pennsylvania heeft onderzoek gedaan naar het looppatroon van klanten in een supermarkt. Middels RFID-tags op de winkelwagentjes was men in staat een overzicht te maken het loopgedrag in de supermarkt. Volgens de onderzoekers konden retailers weleens anders gaan aankijken tegen de als bekend veronderstelde looppatronen.

In de paper “An Exploratory Look at Supermarket Shopping Paths” (pdf) komt marketing professor Eric T. Bradlow met de volgende conclusies:

  • Bezoekers lopen niet elke gangpad in de supermarkt af om het volgende gangpad te selecteren en die weer geheel door te lopen. Men kiest veel eerder een selectief aantal gangpaden
  • De gangpaden worden veelal niet geheel afgelopen, men maakt kleine tripjes in het gang en loopt weer terug.
  • Bezoekers geven de voorkeur aan het tegen de klok in doorlopen van de supermarkt en versnellen hun gang bij het naderen van de kassa. Het gedrag is veel meer gedreven doro de locatie in de winkel dan de producten die aangeboden worden op die plek
  • De omtrek (c.q. de buitenste gedeeltes) van de winkel bekend bij supermartdeskundige als “the racetrack” is vaak de bezoeker zijn ‘homebase’ van hieruit worden korte uitstapjes gemaakt in de gangpaden.

Het klinkt allemaal vrij logisch en komt ook aardig overeen met mijn eigen loopgedrag in een supermarkt. Toch zijn de onderzoekers van mening dat het geheel vernieuwde inzichten biedt. Scanners bij de kassa leggen exact vast wat er wordt gekocht, maar waar precies dit product is gekocht, hoe de bezoeker zijn weg heeft gevonden naar dit product, hoe lang hij voor het schap heeft gestaan etc. was tot op heden onbekend.

image

Pathtracker.

Het gehele onderzoek is tot stand gekomen via Pathtracker. Het winkelwagentje wordt daarbij voorzien van een RFID-tag dat elke 5 seconden een signaal afgeeft en opgepikt wordt door ontvangers op diverse plekken in de supermarkt. Op basis van de verzamelde gegevens kunnen de looppatronen worden geanalyseerd en ‘hot spots’ en ‘cold spots’ in kaart worden gebracht. Het koppelen van dit winkelgedrag en aankoopgedrag is de volgende stap, die eveneens weleens tot vernieuwde inzichten zou kunnen leiden.

Big Brother/

‘Big Brother is watching you’ ook in de supermarkt. Het geheel is opnieuw voeding voor de discussie of RFID nu het Paard van Troje is of niet. Onderzoekers die gebruikmaken van dit soort technieken zouden er denk ik goed aan doen ook de voordelen voor de klant duidelijk(er) te maken. Wat is de toegevoegde waarde van RFID voor mij als klant? Ben ik straks wellicht minder tijd kwijt omdat ik sneller mijn weg kan vinden in een supermarkt? Worden op deze manier ook die knelpunten in kaart gebracht, zodat ik niet meer hoeven te wachten totdat 5 karretjes voor mij het gangpad bij de melk weer vrij hebben gemaakt? Als dat het geval is, zou men misschien iets minder moeite hebben met dit soort registraties van winkelgedrag.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Bas

    Wat mij nu interessant zou lijken is om een onderscheid te maken tussen verschillende shoppers, bijvoorbeeld op basis van bestedingen.

    Als ik naar mezelf kijk (en als onderzoeker weet ik: N=1 is geen steekproef, maar toch), dan zie ik dat als ik op zaterdag mijn wekelijkse boodschappen ga doen (meerdere dagen eten, alle niet food zaken) dat ik een duidelijk patroon neem (nou ja, relatief duidelijk). Terwijl een snelle hap (even de suppermakt is voor een fles drinken en iets te eten voor die dag), vlieg ik van hot naar her en weer terug. Puur impuls gedrag, dat onderscheid zou je moeten maken denk ik.

    Voor mij heel interessant is de zin: “versnellen hun gang bij het naderen van de kassa”. Dat zou kunnen impliceren dat men “klaar” is, en snel weg wil omdat men bang is voor eigen impuls aankopen. Dat zou dus een goede reden zijn als marketeers om daar “obstakels” weg te leggen met impuls aankoop artikelen.


    25 mei 2005 om 06:04
    Bas

    Marco, Natuurlijk gebeurt dat al, die impuls aankopen. Maar nu nog maar heel beperkt merk ik. Bij de kasse alleen, en in relatief beperkte maten.

    Ik denk dat je die impuls shopping dus al verder weg kan laten starten en door obstakels als eilandjes kan vergroten. Wel een vorm van “hoe irriteert ik de hel uit mijn klant”, maar goed, zou best kunnen werken.


    25 mei 2005 om 12:42
    evroekel

    Een supermarkt die de klant gaat irriteren trekt uiteindelijk aan het kortste eind. Als je de producten die veel klanten kopen achterin de supermarkt gaat leggen omdat de klant dan de hele winkel door moet lopen, zul je verdomd goed moeten monitoren of je daarmee niet gewoon te ver gaat en juist klanten verliest. Wie dat spel goed speelt, weet het meest te verkopen.


    25 mei 2005 om 16:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!