ReclameReview: Telfort (vlog ex-miljonair Hans)
Tja, als je tegenwoordig een groot publiek wilt bereiken, dan moet je vloggen! Daarom is ex-miljonair Hans namens Telfort ook begonnen met een vlog. In de eerste editie maakt hij een low-budget thuisbioscoop.
Credits
Creatieve directie: Lukas van de Ven
Creatie: Rogier Verbeek, Matthijs Schoo
Strategie: Mijntje Cuijpers, Bastiaan Weers
Account: Anouk Zink, Leonie van der Mark, Yoeri Kastelein
RTV: Monique Neuteboom
Interactive Producer: Barbara Leusink
Traffic: Casper Reus
Productiemaatschappij: Holy Fools
Regisseurs: Mattias Schut, Albert Jan van Rees
Postproduction: The Ambassadors
Geluid: The Ambassadors
Fotograaf: Roel Nederveen
Online productie: Q-ban
Media: Mindshare / The Online Company
Verantwoordelijk bij klant: Elizabeth Goos-Rozendaal, Vera Naber, Samantha Nagtegaal, Fieke Werkman
De doelstelling
Het meest geliefde telecommerk van Nederland worden.
De uitwerking
Iedere twee weken lanceert Hans, de welbekende ex-miljonair uit de commercials van Telfort, een nieuwe vlog. Daarin laat hij op creatieve wijze zien dat genieten van luxe ook mogelijk is als je een klein budget hebt. Het eerste voorbeeld hiervan is de thuisbioscoop die Hans maakt.
Het oordeel
Allereerst alle lof voor het typetje Hans, dat door acteur Patrick Stoof al sinds 2011 geweldig wordt neergezet. De likeability die Telfort hiermee scoort is groot, al blijft de kwaliteit van de dienstverlening natuurlijk het eerste criterium waarop je als telecombedrijf wordt afgerekend. Maar Hans is inmiddels een begrip geworden en dat hebben ze knap gedaan bij Telfort en N=5.
Dan het feit dat Hans gaat vloggen; lijkt me een prima plan, als het tenminste op een goede manier gebeurt. Het kost Telfort immers niet veel om de vlogs te maken, maar je hebt wel kans dat ze een groot bereik krijgen. Vooral als het onderwerp en de uitvoering de moeite waard is. Wat dat betreft denk ik dat er nog wel wat getweakt moet worden de komende tijd, want de eerste vlog vind ik nog niet echt het delen waard.
Eigenlijk heb ik continu het gevoel dat ik naar een Telfort-commercial zit te kijken. En dat is nu net wat de vlogdoelgroep niet wil. Zij willen grappige/lompe/handige/boeiende content waar ze graag hun tijd aan spenderen. Deze eerste vlog vind ik nog niet zo’n hoog humorniveau hebben dat ik er vrijwillig anderhalve minuut geïnteresseerd naar blijf kijken. Hans zal zich als vlogger dus echt nog moeten bewijzen.
Op zich hebben de makers er alles aan gedaan om er niet een overduidelijke Telfort-vlog van te maken. Je ziet alleen het Alles-in-1-logo op de doos die hij gebruikt om zijn creatie te maken. En natuurlijk is Hans zelf een duidelijke link naar Telfort, net als de pay-off ‘Doe er je voordeel mee’. Misschien zou Hans nog zijn eigen vlogkanaal moeten krijgen, want nu moet je naar het YouTube-kanaal van Telfort en dat maakt natuurlijk meteen duidelijk dat je een reclamevlog te zien krijgt. Er zijn dus nog wel wat verbeterpunten op te noemen voor het vervolg van de vlogserie.