ReclameReview: Rekorderlig Cider

24 juni 2015, 13:30

Officieel wordt de internationale campagne van het Zweedse cidermerk Rekorderlig pas op 10 juli gelanceerd, maar de eerste commercial is al openbaar gemaakt. En het is een heel bijzondere commercial geworden.

Credits

Bureau: Saatchi & Saatchi London

Uitvoerend creatief directeur: Andy Jex, Rob Potts

Copywriter & Art director: Adam Chiappe

Digital creatief directeur: Dan Rutherford

Digital director: Lloyd Salmons, Ant Cauchi

Planning: Ronnie Crosbie

Accountmanager: Claudia Mazur, Ryan Lacey, James Donovan

Head of broadcast: Zoe Bell

Mediabureau: AMS

Productiemaatschappij: Biscuit Filmworks

Regisseur: Andreas Nilsson, Biscuit Filmworks

Montage: Ben Campbell, Cut & Run

Producer: Josh Sanders, Charlotte Woodhead, Biscuit Filmworks

Productieleider: Kate Taylor, Biscuit Filmworks

Postproductie: Giles Cheetham, Electric Theatre Collective

Colourist: Aubrey Woodiwiss, Electric Theatre Company

Postproductie audio: Munzie Thind, Grand Central

Muzieksynchronisatie: Tessa Harris, Major Tom

Muziek: Jon Henrik ‘Reindeer Herder’, Sony Sweden

D.O.P.: Stephen Keith Roach

Production designer: Andy Kelly

Kleding: Mr Gammon

Choreografie: Sebastian Stella

Verantwoordelijk bij de klant: Clare Wright, Kieron Barton, Chloe Allan

De doelstelling

Rekorderlig introduceren als een op en top Zweeds drankje.

De uitwerking

Natuurlijk passen Vikingen bij Zweden. Net zoals schaatsen. Maar Rekorderlig is toch nog wel een stukje origineler dan dat, uiteraard met behoud van de authentieke Zweedse elementen. Die gedachte komt samen in deze opvallende commercial voor het cidermerk, dat op dit moment vooral in Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk bekend is.

Het oordeel

Wow, er komt heel wat indrukwekkends op je af in deze commercial. Als kijker word je meteen op het verkeerde been gezet doordat het hier niet gaat om een stel bikkelharde marathonschaatsers, maar om frivole kunstschaatsers. De verrassing die hierdoor gecreëerd wordt, vind ik een mooi uitgewerkte associatie voor het merk.

Door de microfoon die piepend omhoog komt, weet je dat er iets grappigs gaat komen. Maar het is geen hilarische grap, het is een WTF-grap. Je vraagt je al snel af waar je naar aan het kijken bent en daardoor lukt het prima om de aandacht van de kijker vast te houden. Van de andere kant zou je kunnen zeggen “Als ik zin heb in cider, kijk ik niet naar deze commercial, want de link met het product is er niet.” Fair enough, daar heb je een punt.

Normaal gesproken vind ik lange commercials vaak zonde van het mediabudget, omdat blijkbaar de boodschap niet op een kortere manier overgebracht kon worden. Bij deze commercial zorgt de lengte er juist voor dat alles nog beter op zijn plaats valt. Dat komt doordat de lengte van de muziek als leidraad wordt aangehouden en die is precies goed. De combinatie van beeld en geluid versterkt elkaar heel mooi op deze manier.

Dat er geen USP’s worden genoemd en dat de standaard zomeravondsituaties waarop je cider drinkt niet getoond worden, vind ik in dit geval helemaal niet erg. Het is een introductiecampagne en die gaat puur om naamsbekendheid. Aangezien Rekorderlig best een moeilijke naam is, zal daar nog wel wat mediabudget voor nodig zijn. Maar indruk maakt het merk zeker met deze campagne.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!