Pytch Insight 25: Laurens Boex van Rodesk: Conversie overschat?

18 juni 2012, 13:33

Verleg je focus van conversie naar merkbeleving

In Pytch Insight 25: Laurens Boex van Rodesk over de mogelijkheden die leiden tot een verbeterd resultaat van je website op basis van conversie en merkbeleving. In dit artikel vertelt hij over wat je niet uit het oog moet verliezen bij online innovatie en geeft aansprekende voorbeelden van websites die een goede gebruikerservaring bieden en daarbij conversie niet uit het oog hebben verloren.

Het web kan beter

Toen Tim Berners-Lee in 1990 samen met zijn collega Robert Cailliau het World Wide Web uitvond, hadden ze niet kunnen bedenken dat het anno 2012 zo’n veelzijdige plek zou zijn. Nu is het web volwassen. Technologische ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op, en dat zal alleen maar sneller gaan. Toch zijn er nog genoeg web omgevingen die nog in de kinderschoenen staan. Computerachtig, puur functioneel en zonder recht te doen aan de kracht van internet… Het web kan dus beter, althans, daar strijden we bij Rodesk voor. Allereerst omdat (gek genoeg) nog steeds veel bedrijven onderschatten welke kansen internet te bieden heeft. En natuurlijk omdat we het web een mooiere, interessantere en beter toegankelijke plek willen maken.

Beleving én conversie

Naarmate het web zich verder ontwikkelt, wordt techniek vanzelfsprekend en de beleving die een bezoeker krijgt gelukkig ook belangrijk. Natuurlijk is het belang van kwalitatieve code en frameworks niet te onderschatten, en daar moet ook veel tijd in worden gestoken. Echter, de gebruiker/bezoeker zou geen hinder moeten ondervinden van technisch geneuzel. Het moet gewoon werken. Goede techniek is zonder twijfel belangrijk, maar is een minder belangrijk onderscheidend vermogen aan het worden.

De meeste websites zijn gericht op conversie, en voldoen aan alle online conventies die we met elkaar hebben gemaakt. En dat werkt prima. Maar de concurrentie wordt online alsmaar groter, dus moet het onderscheidend vermogen ergens anders vandaan komen. Daar komt de o zo belangrijke gebruikerservaring om de hoek kijken. Natuurlijk moet je website goed vindbaar zijn en nog beter converteren, maar het gevoel dat deze uitstraalt wordt steeds belangrijker. De visuele informatiebehoefte van consumenten wordt groter, en door middel van persuasive design is bewezen dat mensen te beïnvloeden zijn en vrije wil maar een fabeltje is. Door een bezoeker extra aandacht te geven en relevante content te bieden wordt er op een andere manier naar onderscheidend vermogen gezocht. En die extra waarde (verhalen, service, sociale waarde, positieve ervaringen, etc.) kan wel eens veel dominanter worden de komende jaren. De user experience – en parallel daaraan de merkbeleving – gaat er dus veel meer toe doen! En de mooie voorbeelden zijn er genoeg.

Online innovatie

Het proces van innoveren omvat volgens Wikipedia het geheel van menselijke handelingen gericht op vernieuwing, en kan plaatsvinden binnen organisaties, maar ook binnen bredere – sociale – verbanden. Om dit online voor elkaar te krijgen en te blijven vernieuwen mag dat menselijke aspect niet uit het oog worden verloren. Dat zou centraal moeten staan bij het ontwikkelen van die betekenisvolle gebruikerservaring. Het gaat om mensen, toch?

Wij zien dat er een verandering is ingezet, waarbij de ervaring van de doelgroep belangrijker wordt bij het ontwerpen en ontwikkelen van websites. Conversie en slimme techniek wordt meer routine. Dit draagt natuurlijk ook bij aan de ervaring, maar is minder onderscheidend. Wij zijn erg benieuwd of jullie deze hervorming (en in onze ogen verbetering) ook zien, en we zijn nieuwsgierig naar jullie bevindingen op dit gebied! Laat een bericht achter of beoordeel onze website met een extra kritisch oog.

Pytch interview

Rodesk is een ontwerpbureau dat voor merken de strategie, identiteit, concepten en websites ontwikkelen. In alles wat Rodesk ontwerpt staat de interactie tussen mensen en merken centraal om vanuit de interactie naar een relevante conversatie te groeien wat tot een actievere betrokkenheid van de doelgroep van klanten moet leiden.

Ayman is digitaal Strateeg die betekenisvolle digitale verbindingen tussen bedrijven en klanten creëert. Ayman helpt bedrijven om meer waarde voor klanten te creëren met digitale middelen, de relatie met klanten te verstevigen en nieuwe inzichten op te doen. Als digitaal strateeg zet hij digitale (en sociale) media om in digitale waarde, digitale ervaringen en sociale business. In opdracht voor kleine en grote organisaties ontwikkelt Ayman digitale concepten, geeft advies en trainingen op het op het snijvlak van marketing & communicatie en internet & nieuwe media. Daarnaast heeft hij een aantal eigen initiatieven opgericht, zoals de Nederlandse Social Media Academie (NSMA).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief