Psychologische principes achter conversies, de waarde van niet-converterende bezoekers en meer

26 november 2014, 06:02

Nieuws van webanalisten (deel: 148)

n deze samenvatting delen we 6 psychologische principes achter goed-converterende websites, Reinout Wolfert legt uit hoe ‘schoenherstellers’ Mo op 1 kwam in Google, Wouter van der Heijden bekijkt de waarde van niet-converterende bezoekers en Mike van Hoenselaar deelt 20 must-haves voor meer resultaat uit Google Analytics (+ 3 bonus tips voor Google Webmaster Tools).

6 psychologische principes achter goed-converterende websites

Ogenschijnlijk uit het niets is ineens de winter aangebroken in Nederland. Lazen we vorige week nog dat we sommige van de warmste novemberdagen ooit hadden, ineens daalt de temperatuur ’s nachts toch tot in de buurt van het vriespunt. Het vriest natuurlijk nog niet, maar het is toch een voelbaar verschil met wat we voorgaande weken gehad heben en dan voelt het toch als winter, en ja, de mens is nu eenmaal een wezen dat vaak gedreven wordt door gevoelens.

Dit praatje over het weer is natuurlijk niet zomaar een opening om het ijs te breken: het weer heeft meer invloed op je werk als marketeer of analist dan je misschien denkt. Het weer heeft invloed op onze stemming, en stemming heeft invloed op ons aankoopgedrag. Dit ‘weer effect’ is slechts een van de psychologische principes die een slimme marketeer kan gebruiken om de conversie van een website te verbeteren.

Psychologische principes als basis van een goede A/B-test

Het opzetten en runnen van A/B-tests is een fantastische manier om het meest optimale ontwerp van je website te vinden, maar dit betekent natuurlijk niet dat je helemaal geen kennis gebruikt bij het ontwerpen van een A/B-test. Je maakt altijd bepaalde aannames over wat mogelijk wel en niet werkt, een test wordt nooit blind ontworpen. Dat is een van de redenen dat we hier bij Webanalisten zo graag inzichten delen.

Als je bijvoorbeeld weet dat mensen bij slecht weer meer conservatieve keuzes maken, waarom zou je deze kennis dan niet gebruiken om in de herfst en winter aanbiedingen te testen om je klanten hun abonnement te laten verlengen? Al decennia lang bestuderen psychologen het gedrag van mensen, en de toepassing daarvan binnen bijvoorbeeld marketing. Een slimme marketeer gebruikt deze kennis om een aannemelijke hypothese op te stellen en om deze vervolgens te A/B-testen.

We bekeken 6 psychologische principes die aan de basis staan van enkele goed-converterende websites.

Hoe ‘schoenherstellers’ Mo op 1 kwam in Google

De TelefoonGids gaat digitaal (afgekort DTG) en maakt websites, vindbare websites. Althans dat is het verhaal wat we moeten geloven als we de reclame van schoenmaker Mo zien.

Er zijn al enkele artikelen op ‘t web verschenen die vraagtekens zetten bij de kwaliteit van de diensten, wanneer je een schoenmaker adviseert om op het woord ‘schoenherstellers‘ gevonden te willen worden (in plaats van schoenmaker of schoenreparatie ). Punt gemaakt. Waar ik nog weinig over heb gelezen, maar me wel opgevallen is, is dat het zoekwoord ‘Schoenherstellers’ geen enkele keer in de tekst van de website voorkomt.

Lees op Webanalisten hoe dit succesverhaal in elkaar zit.

2% conversie? Mooi! Maar wat leveren die andere 98% van mijn bezoeken op?

Bij het optimaliseren van een webshop gaat vaak de meeste aandacht naar het hoofddoel. Het hoofddoel van bijna alle webshops is het converteren van bezoekers naar klanten. In ongeveer 2% van de bezoeken wordt een bestelling geplaatst. Zijn de andere 98% van de bezoeken waarin geen bestelling wordt geplaatst totaal waardeloos? Ik denk het niet. Het is belangrijk om de acties van deze bezoekers in kaart te brengen. Door vervolgens een waarde hieraan toe te kennen kun je hierop anticiperen en je marketingcampagnes optimaliseren.

Lees op Webanalisten wat de waarde is van je niet-converterende bezoekers.

20 must-haves voor meer resultaat uit Google Analytics (+ 3 bonus tips voor Google Webmaster Tools)

Een analytics pakket als Google Analytics is een essentieel onderdeel voor het goed kunnen runnen en optimaliseren van een website, maar daarvoor is natuurlijk wel van essentieel belang dat Google Analytics goed is geïmplementeerd op je website.

Net als een kok zijn werk alleen goed uit kan voeren met een accurate weegschaal en een dokter een goedwerkende thermometer nodig heeft, zo heb je als analist een goed werkend analyticspakket nodig. Met deze 20 must-haves weet je zeker dat Google Analytics goed geïmplementeerd is en dat je accurate inzichten over je bezoekers kunt krijgen. Met bonus tips en met het juiste pad naar het gewenst rapport in Google Analytics.

1. Implementatie van Google Analytics

Voor we beginnen met Google Analytics moeten we natuurlijk eerst zeker weten dat deze goed geïnstalleerd is en correct werkt.

Staat er een Google Analytics implementatie in de HTML?

Check dat je het Google Analytics script vóór de afsluitende tag hebt staan. Het gebeurt nog steeds dat men het vergeet of niet goed heeft staan :).

Controleer je UA code

Je zal niet de eerste zijn die de verkeerde UA code er in heeft staan.

Gebruik real-time rapportage om te zien of er data binnenkomt

Heb je de juiste UA code op de site staan? Dan wil je ook zien of er data binnen kan komen. Gebruik hiervoor de real-time rapportage in Google Analytics. Open je website in je browser en als dan in het real-time rapport een grote 1 komt te staan dan weet je dat Google Analytics werkt.

Lees alle 20 must-haves op Webanalisten.nl.

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!