Vleesvervanger-poeder: gaan we dat lekker vinden?

8 september 2021, 06:03

Je neemt wat hamburgerpoeder en wat water. Meng het door elkaar met een garde en laat het daarna een uurtje in de koelkast staan. Klaar! Dat wordt volgens het merk Greenforce de nieuwe manier waarop we een hamburger maken.

Misschien wel het belangrijkste onderdeel van marketing: het begrijpen van markten (dus mensen), maar niet iets waar we in de dagelijkse operatie vaak bij stilstaan. Consumentenpsychologie. In de zomerperiode komen we tijdelijk tot laboratieve stilstand en gaan we onszelf en de wereld bestuderen op een manier die je de rest van het jaar niet zo kunt opbrengen. Daarom deze blogserie van consumentenpsycholoog Patrick Wessels! Ze verschenen eerder op Consumentenpsycholoog.

Het is poedervlees, dat zowel in de supermarkt als de horeca verkrijgbaar is en al meer dan aan half miljoen keer werd verkocht. Gaat dat poeder consumenten over de streep trekken om minder vlees te eten?

Dat minder vleeseten weerstand oproept is bepaald geen geheim. Dus krijgt zo’n poeder het dan voor elkaar om de massa mee te krijgen?

‘Iets’ vega’s

Het concept bevat in ieder geval een aantal bijzonder veelbelovende ingrediënten. Een groeiende groep consumenten wil ‘iets’ met vegetarisch. Het besef dat we zo niet door kunnen gaan daalt steeds verder in. Tegelijkertijd is het verdomd lastig om een ingesleten eetpatroon overboord te gooien.

De aardappels, groente en vlees vormen een sterk psychologisch schema

De aardappels, groente en vlees vormen een sterk psychologisch schema. Het geeft houvast en dus rust, binnen de dagelijkse routine. Als vlees wegvalt, ontstaat er een gapend gat op het bord, waarvoor we niet zomaar een alternatief hebben.

Als een vegetarisch (sterker nog: veganistisch) poeder kan zorgen voor een herkenbare vleesvervanger is dat dus goed nieuws. Het psychologische schema blijft overeind, alleen komt er geen vlees meer aan te pas.

Moet niet te veel moeite kosten

Veel mensen willen best vegetarisch(er) eten, maar het moet vooral niet te veel moeite kosten. Zo’n poeder dat zorgt voor een smakelijk stuk (nep)vlees lijkt wat dat betreft een goed idee.

Het zou namelijk veel ingewikkelder zijn om daadwerkelijk vegetarisch en veganistisch te koken met de producten die daarvoor beschikbaar zijn. Koken op basis van bonen vraagt bijvoorbeeld om veel meer aanpassingen in de keuken.

Wat dat betreft zou het beter zijn om het vlees helemaal vaarwel te zeggen. Totdat we zover zijn lijkt een poederproduct wel degelijk te kunnen helpen een beweging in gang te zetten.

Patrick Wessels
SEO tekstschrijver/consumentenpsycholoog bij Consumentenpsycholoog/Wessels Teksten

Patrick werkt al meer dan 10 jaar als consumentenpsycholoog gespecialiseerd in consumentengedrag, psychologie en (online) marketing. Hij schreef het boek Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven) en zet zich zo breed mogelijk in om het vakgebied bekend en bemind te maken. Dat doet hij bijvoorbeeld voor (semi)overheidsinstellingen, hogescholen, universiteiten en in samenwerkingen met diverse kranten (o.a. NRC, Volkskrant, AD), magazines zoals Quest, radiostations (o.a. BNR, Radio 1, 538), televisieprogramma’s (o.a. RTL Nieuws, RAMBAM, Kassa) en andere media (columnist voor RTLZ en De Ondernemer).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!