Podcast: Roel Maalderink en de ratrace om het YouTube-algoritme

29 juni 2019, 07:00

“Thumbnail bepaalt of mensen een video gaan bekijken op YouTube”

Roel Maalderink is niet het stereotype YouTuber zoals prankers, gamers, paardenliefhebbers, beautyfanaten of Fifa’ers. Toch worden zijn video’s goed bekeken en Alexander Klöpping noemde hem onlangs zelfs “een national treasure”. Maalderink is te gast in De Social Podcast om te vertellen hoe het is om een YouTube-kanaal succesvol te onderhouden.

Roel Maalderink is maker van de populaire YouTube-show Voxpop waarin hij mensen op straat vraagt naar hun mening. De video’s verschijnen ook op AD.nl, waar hij ook presentator is van De Ochtend Show to go. Daarnaast werkt hij als freelancer voor De Speld. In deze podcast vertelt hij hoe het is om een a-typische YouTuber te zijn.

Thumbnail bepaalt of mensen kijken

Of je het nu leuk vindt of niet, de thumbnail bepaalt of mensen een video gaan kijken of niet. Maalderink: “Als maker stop je 99 procent van de tijd in de video en 1 procent in de kop, terwijl het besluit van mensen om te gaan kijken voor 99 procent gebaseerd is op de kop. Vandaar ook dat YouTubers enorm hechten aan het belang van een goede kop en thumbnail. Het is natuurlijk super stupide, maar daarom zie je vaak een knappe vrouw op zo’n afbeelding. Daardoor krijg je snelle bevrediging en een cultuur van kliks binnenharken en dat is jammer aan YouTube.”

Wanneer nemen traditionele media video over?

Niet alleen op YouTube valt Maalderink op. Bijna wekelijks weet hij de tv-uitzending van Pauw te halen, terwijl de meest populaire YouTube-kanalen van Nederland hier niet snel verschijnen. “Dat komt natuurlijk doordat ik de thema’s die ik kies zich lenen voor actualiteitenprogramma’s. De gemiddelde YouTuber zit niet te wachten op thema’s als vaccineren of het afschaffen van een studie Nederlands. Op een gegeven moment heb ik de keuze gemaakt om me niet om jongeren te richten, maar onderwerpen te kiezen die ik zelf leuk vind.”

Geld verdienen met YouTube is moeilijk

“Doordat ik ook als televisiemaker werkte, was ik niet financieel afhankelijk van mijn YouTube-kanaal. Als je echt van YouTube moet rondkomen, is dat heel lastig. Als mijn video honderdduizenden views haalt, dan krijg ik daar nog geen 200 dollar voor. Daarom ben ik blij dat mijn video’s ook gepubliceerd worden op de site en app van AD.nl en de zeven regionale titels, dan ben ik niet afhankelijk van de views. Daardoor is YouTube leuk, maar secundair.”

“Als mijn video 100.000 views haalt, dan krijg ik daar nog geen 200 dollar voor”

In een eerdere podcast gaf Omar Kbiri aan dat als mensen uit de traditionele media in dezelfde positie worden gesteld als een YouTuber, dan kappen ze er na een week mee. Maalderink bevestigt dit: “Naast het maken en publiceren van video’s, moet je ook alle social kanalen bijhouden en overal moet je op reageren. Die platformen willen dat je interactie aan gaat met de kijker, dat is goed voor je algoritme. Plaats je weken niets op YouTube, dan wordt je minder getoond. Daarom moet je als je op vakantie gaat al video’s ingepland hebben. Dat is echt een soort rat race, die continu doorgaat.”

Hieronder een voorbeeld van Maalderinks aanpak.

Jaap van Zessen
Chef Digitaal bij AD.nl

Chef Digitaal bij AD.nl, verantwoordelijk voor het online bereik van het AD en alle regionale titels.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!