PeerReach wil de PageRank van het sociale web worden

6 december 2012, 10:29

PeerReach geeft inzicht in je invloed op Twitter. Afgelopen maand haalde de Nederlandse startup een investering van een kwart miljoen euro op en ging ook nog eens wereldwijd live. Tijd voor een goed gesprek met oprichters Nico Schoonderwoerd (links) en Zlatan Menkovic.

Waarom PeerReach?

Zlatan: “Het is allemaal ruim een jaar geleden begonnen. Nico en ik wilden meer duidelijkheid over wat zich afspeelt op het sociale web. Hoe kun je dingen die echt relevant zijn eruit filteren? Mensen ordenen naar invloed per onderwerp is dan een eerste stap om selecties te kunnen maken binnen content.”

PeerReach beweegt zich op hetzelfde terrein als het veel bekendere Klout. Waarom nog zoiets?

Nico: “We vinden Klout niet goed genoeg. Maar ze waren er vroeg bij en ze hebben het zo weten te verpakken dat dit soort rankingsystemen nu serieus genomen wordt. Nou ja, half serieus (lacht).”

Maar wat doen jullie beter dan Klout?

Nico: “Drie dingen. Ten eerste geven we scores per expertisegebied. Dat zegt veel meer dan een totaalscore. Ten tweede zijn de scores op PeerReach minder makkelijk te manipuleren. Bij Klout neemt je score al toe als veel mensen je op Facebook feliciteren met je verjaardag. Tenslotte gaan we transparantie bieden over de wijze waarop we de scores berekenen.”

Zlatan: “PeerReach en Klout zijn behoorlijk verschillende producten. Klout is veel meer bezig met engagement, PeerReach wil vooral uitnodigen om je interessegebieden verder te ontdekken.”

Voorbeeldprofiel PeerReach

Hoe worden de scores binnen PeerReach berekend?

Nico: “Verreweg het belangrijkste zijn je meest invloedrijke volgers. Daarnaast tellen ook lijstvermeldingen, retweets en mentions mee, maar in veel mindere mate.”

Nu we toch bezig zijn, hoe koppel je accounts aan expertisegebieden?

Nico: “We kijken naar je bio, op welke lijsten je voorkomt, wie jou volgen en wie jij volgt.”

Zlatan: “We hebben op dit moment twaalf categorieën. Die gaan we op korte termijn uitbreiden met zo’n tweehonderd nieuwe. Dus bijvoorbeeld voetbal en golf onder de hoofdcategorie sport.

Da’s mooi. Nog meer plannen voor de nabije toekomst?

Zlatan: “Een volgende stap is iets dat we PeerStream noemen. Hiermee kun je de Twitterfeed daadwerkelijk filteren op basis van allerlei criteria die de relevantie voor jou vergroten. Zodat je bijvoorbeeld tijdens een voetbalwedstrijd alleen de tweets ziet die er voor jou werkelijk toe doen.”

Jullie hebben net een mooie investeringsronde achter de rug, maar hoe gaat PeerReach geld verdienen?

Zlatan: “Bedrijven die social media monitoring aanbieden, hebben al veel belangstelling voor onze data. Er zijn ook andere samenwerkingsmogelijkheden denkbaar, denk maar eens aan nieuws. We gaan ons geld dus verdienen in een business to business-context. Vandaar dat we naar individuele gebruikers toe nogal low profile opereren en niet al te enthousiast de publiciteit zoeken.”

Wat is jullie droom?

Zlatan: “PeerReach wil de PageRank van het sociale web worden. En misschien kunnen we op basis daarvan een zoekmachine ontwikkelen die het sociale web relevanter maakt voor iedereen. Dat laatste is een beetje onze Holy Grail.”

Paulus Veltman
speaker | innovator bij Newnataq

Paulus is keynote speaker, trendwatcher, innovation manager en adviseur op het gebied van nieuwe media. Veel mensen kennen hem ook van de gratis Twitterhandleiding die hij al jaren publiceert. Paulus is Amsterdammer en gek op reizen, internetvideo, fotograferen, India en evolutie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!