Patrick Kerssemakers (Fonq): “E-commerce is een heel dom model”

Patrick Kerssemakers (Fonq): “E-commerce is een heel dom model”

Patrick Kerssemakers maakte naam en faam met webwarenhuis FonQ.nl. Inmiddels adviseert hij ondernemers in hun zakelijke avonturen op het gebied van e-commerce en internet-ondernemerschap. Wat zijn volgens Kerssemakers – de komende jaren – de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van e-commerce? 

Patrick Kerssemakers is een gepassioneerde en ervaren expert in e-commerce en internet-ondernemerschap. Hij is oprichter van FonQ.nl, één van Nederlands grootste retailers in de thuis- en woonmarkt, en ondersteunt nu verschillende bedrijven als Industry Expert, Commissaris en als partner in venture capital-bedrijf Dutch Founders Fund.

Loopt Nederland voorop in de e-commerce? "Elk land heeft zijn eigen dynamiek. Als je kijkt naar de ontwikkelingen in Zweden, Duitsland of Frankrijk, zie je prachtige internetbedrijven, e-commercebedrijven en start-ups. Nederland steekt daar echt niet met kop en schouders bovenuit. Je komt van ver als start-up en je probeert toch iets te disrupten. Als je daar een bedrijf omheen bouwt, dan duurt dat langer, kun je niet meteen die dikke salarissen betalen en zul je met opties moeten werken."

"Het enige wat je nog online kan verkopen, is wat de ander niet aanbiedt"

Hoe ziet Kerssemakers de ontwikkelingen in e-commerce? Zal de markt opgeschud worden door partijen als Alibaba en Amazon, zit er verandering aan te komen door de problematiek rondom retouren? "Retail-e-commerce is best een gek model. Er zitten zo veel schakels tussen de producent en de consument. Die schakels zien we verdwijnen. De grote retailers halen producten niet meer bij de groothandels, maar bij de leveranciers zelf. Zo wordt de keten veel beter gecontroleerd. Als je dan als bedrijf ook nog bezit hebt over de logistieke systemen – de boten, de vrachtwagens en auto's – dan heb je de hele keten tot je beschikking. Dat is wat Amazon bijvoorbeeld aan het doen is op wereldwijde schaal en wat Coolblue in Nederland doet, met eigen bezorgdiensten. Deze ontwikkeling betekent dat de kleinere webwinkel hier niet in mee kan. Het enige wat je dan nog online kan verkopen, is wat de ander niet aanbiedt. Daar kun je succesvol mee zijn. Al het overige is een race to the bottom."

 


Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Een statement dat je nu makkelijk kunt maken. Patrick heeft toch z'n geld verdiend met het e-commerce model. Uiteindelijk gaat het om controle over de supply chain. Dan ben je spekkoper.

    geplaatst op
  • Dat legt ie ook helder uit in het gesprek toch?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.