Over: het Semphonic Xchange congres in Berlijn, Customer Lifetime Value en de nieuwe cookiewetgeving
Nieuws van webanalisten (deel: 125)
Martijn van Vreeden bezocht het Semphonic Xchange congres in Berlijn en deelt zijn ervaringen. Daarnaast een praktische kennismaking met Customer Lifetime Value en antwoord op de vraag wat we nu aan moeten met de nieuwe cookiewetgeving.
Verslag van Semphonic Xhcange congres in Berlijn
Stel je voor: een congres waar geen enkele Powerpoint slide getoond wordt. Een congres waar niemand zich achter zijn iPad of Blackberry verstopt terwijl een eenzame spreker op het podium zijn best doet om zijn luisteraars iets interessants bij te brengen. Een congres waar iedereen een spreker is en zijn ervaringen kan delen. Dat is Semphonic Xchange. Het concept voor dit congres heeft al zeven succesvolle edities achter de rug in de Verenigde Staten en is nu door consultancy bureau Semphonic ook in Europa geïntroduceerd.
De eerste Europese editie van dit congres werd onlangs in Berlijn gehouden en Martijn van Vreeden was een van de gelukkige 100 deelnemers. De volgende onderwerpen waren dit jaar hot op het congres waar deelnemers uit heel Europa en ook de VS op af kwamen:
-
Big Data
-
Social Analytics
-
Privacy en cookies
-
Marketing en conversie-optimalisatie
Het volledige verslag van het Semphonic Xhcange congres lees je hier.
De nieuwe cookiewetgeving; wat nu?
Op 15 mei is de nieuwe Telecomwet in werking getreden, inclusief de nieuwe cookieregels. Daardoor moet iedereen aan mensen die haar site bezoeken niet alleen toestemming vragen voor het gebruik van bepaalde cookies, maar ook voor bijvoorbeeld Google Analytics. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Waar moet je rekening mee houden en hoe voer je de nieuwe cookieregels in?
De nieuwe wet geldt echter niet voor álle cookies. Je hebt geen toestemming nodig voor zogeheten technische of functionele cookies, waarmee bijvoorbeeld een inlognaam wordt onthouden of wat iemand in zijn winkelmandje stopt als hij online aankopen doet. De nieuwe regels richten zich op de niet-functionele cookies, die worden gebruikt om bezoekersgedrag te registeren en op basis daarvan gericht aanbiedingen te doen.
Wat de consequenties zijn van de nieuwe wet is moeilijk te voorspellen, maar dat het impact zal hebben op het online surfgedrag en de informatie die beschikbaar is van de websitebezoekers is onvermijdelijk; er zal minder data voorhanden zijn waardoor een aantal activiteiten minder efficiënt, effectief en betrouwbaar kunnen worden uitgevoerd.
Meer weten over de nieuwe cookiewetgeving? Lees het artikel van Jan de Vries op webanalisten.nl.
Wat is Customer Life Value en hoe meet je het in Google Analytics?
Wanneer je Return On Investment meet ben je als webwinkel goed bezig, maar is het mogelijk om je marketingbudget nog effectiever in te zetten voor de lange termijn? Ja dat kan! Met behulp van de Customer Lifetime Value (CLV). CLV is de Key Performance Indicator waarmee de waarde van een klant wordt bepaald. CLV is een berekening van de netto opbrengst die een klant genereert in de totale periode dat deze klant is. Dit is de omzet die de klant heeft gegenereerd van de eerste tot zijn laatste aankoop.
Tevreden klanten blijven bij dezelfde webwinkel kopen. Zij bestellen opnieuw en genereren hierdoor meer omzet. Het budget dat is gebruikt bij het werven van deze klanten levert dan opnieuw omzet. Dit principe staat aan de beginselen van CLV. Door CLV uit te rekenen wordt een richtwaarde vastgesteld van het limiet dat kan worden uitgegeven om een klant te werven. Dit heeft CLV onmisbaar gemaakt voor veel bedrijven bij het bepalen van het marketingbudget.
In dit artikel beschrijft Wouter van der Heijden wat de toegevoegde waarde is van CLV en hoe Google Analytics (GA) ingezet kan worden om dit te meten. Tevens biedt de hieronder beschreven inzet van GA meer analyse mogelijkheden van nieuwe en bestaande klanten.
Hier lees je het volledige artikel over Customer Lifetime Value.