Oplopende kosten, hoe zit het met je autoverzekering?
Ons land gaat gebukt onder een financiële crisis waarvan het einde nog niet in zicht lijkt te zijn.
Door een samenloop van omstandigheden op het wereldtoneel krijgen we in financieel opzicht klap na klap en voor veel mensen is dat niet meer vol te houden. Verzekeraars spelen daarop in door je nog nadrukkelijker te attenderen op de mogelijkheid over te stappen en daardoor te besparen op je maandelijkse premie. De marketingmachine draait volop en speelt daarbij handig in op het feit dat de premies in de afgelopen jaren gedaald zijn. Grote kans dus dat je nu meer betaalt dan nodig is, toch?
Lagere premie
De hoogte van de premie die je betaalt is afhankelijk van diverse zaken. Het is een complexe materie, waarbij onder meer veilig rijgedrag een rol speelt. Ook de omstandigheden om je heen spelen een rol. Woon je in een dichtbevolkt gebied? Dan is de kans op een aanrijding groter. Ook de kans op diefstal of vernieling van je auto neemt dan toe. Daarom is het afsluiten van een autoverzekering voor inwoners van de grote steden doorgaans een stuk duurder dan voor mensen in een klein dorp. Over het algemeen betalen we nu gemiddeld in Nederland een lagere premie dan pakweg drie jaar geleden. Dit valt ten dele te verklaren doordat we vaker thuis werken en er dus over het algemeen minder auto’s onderweg zijn. Ook zijn auto’s door allerlei nieuwe snufjes steeds veiliger geworden.
Verlegde marketingstrategie
Niemand betaalt graag meer dan nodig is. Dat is het sentiment waarop verzekeraars juist nu inspelen. Door de gestegen kosten voor levensonderhoud houden veel mensen de hand op de knip en bekijken ze de mogelijkheden om wat te kunnen besparen. Een nieuwe autoverzekering afsluiten is een goede optie om de maandlasten wat te verlagen. De verzekeraars verleggen echter wel hun marketingstrategie enigszins, om zelf ook de kosten binnen de perken te houden. De kosten voor het adverteren op bepaalde trefwoorden in zoekmachine Google rijzen in deze branche de pan uit. Als verzekeraar moet je echter nog maar afwachten of een potentiële klant ook voor jouw verzekering kiest, als die eenmaal gevonden is via Google. De verzekeraar heeft dan echter al wel een fors bedrag betaald voor het klikken op de betreffende link. Vandaar dat men tegenwoordig andere methoden hanteert om de naamsbekendheid van het merk en de aangeboden verzekeringen bekend te maken.
Dit artikel verschijnt op initiatief van LEQUAL | Afbeelding: 123RF